Parfumallergie en astma

22-08-2016 om 09:00 uur

Goedemorgen!

Ik krijg veel last van parfum, vooral mijn longen zijn erg gevoelig. Mijn huid reageert ook maar veel minder.

Ik kan nergens heen zonder dat ik last van krijg al neem ik mijn astma medicatie in.

Net de kinderen naar school gebracht en ben helemaal benauwd, moe en heb het heel koud.

Is er iemand die ook heel heftig op parfum reageert? Hoe ga je ermee om?

Alvast bedankt!

Login of registreer om te reageren
22-08-2016 om 09:22 uur

Wat ontzettend vervelend.
Weet je arts dat je zoveel klachten hebt, waarschijnlijk heb je met meer of andere medicatie minder klachten.
dus ik zou zeggen, overleggen met je arts.

en voor nu, een extra puf noodmedicatie (ventolin, salbutamol, atrovent of id)

Login of registreer om te reageren
22-08-2016 om 09:39 uur

Dankje! Ik heb een extra puf genomen en zal bij volgende consult met mijn arts overleggen.

Login of registreer om te reageren
25-08-2016 om 06:12 uur

Goedemorgen,

Ik herken het helemaal... ik heb ook een ontzettende hekel aan parfums gekregen.
Zo'n geurtje slaat onmiddellijk op mijn luchtwegen en ik vind het ook heel onaangenaam ruiken.
Zelfs als ik een winkel binnen loop heb ik last en ruik niets anders dan kunststof of de lucht van kleren.
Op drukke wegen heb ik veel last van uitlaatgassen.
Ik heb nu altijd de Ventolin bij me en als het kan verdwijn ik zo snel mogelijk uit de buurt van luchtjes.

Groetjes Hendrikje

Login of registreer om te reageren
27-09-2016 om 13:11 uur

Hoi hier ook heel bekend er mee. Ik vind het een ware hel.
T lijkt wel of iedereen ineens parfum draagt. Ik heb het ook van deo's aftershave enz. Zelfs het ruitensproeierspul van de auto krijg ik het benauwd van.
Ik probeer het te vermijden maar ja dt lukt zelden. Mijn schoonmoeder doet het trouw elke dag op en daar heb ik last van. Super vervelend.
Mijn keel knijpt echt dicht ervan. Ik vermijd verjaardagen. Mijn eigen vier ik al niet en probeer boodschappen te halen op tijden dat ik weet dat het niet zo heel druk is.

Login of registreer om te reageren
28-09-2016 om 08:00 uur

Ingrid, heb je het je schoonmoeder vertelt dat je erg benauwd wordt van haar parfum?

Login of registreer om te reageren
29-09-2016 om 13:14 uur

Ik herken het ook. Op mijn werk zijn afspraken gemaakt met mijn collega's dat er geen parfum wordt gebruikt, zodat ik niet hals over kop weer naar huis kan , als ik net binnenstap. Gelukkig deed niemand er moeilijk over omdat ze de gevolgen ervan gezien hebben. Maar verder vermijd in het zoveel mogelijk en doe mijn boodschappen in de XL winkels van de AH, zodat ik ontsnappingswegen heb. Of idd doe ik mijn boodschappen wanneer het minder druk is. Ook heb ik het idee dat ik het eerder/ beter ruik dan een ander. Als ik bijvoorbeeld de sportzaal in ga, ruik ik gelijk of iemand de voor mij verkeerde parfum of deo op heeft. Mijn vriendin moet dan altijd lachen en zegt dan, ik ruik niets. Ik ga dan weg en sport wel weer een andere keer.

Login of registreer om te reageren
19-10-2016 om 09:34 uur

Ik heb dat ook
Bij mij slaat het ook op mijn luchtwegen
En het vervelende vind ik dat mensen er heel luchtig over doen.
Bijvoorbeeld als ik bij mensen ga buurten en als mensen van die huisparfums hebben daar kan ik niet tegen.
Slaat gelijk op mijn luchtwegen en moet gelijk hoesten
En als ik dan zeg van dar komt Door die huisparfum van jou.
Dan zie je ze zo kijken van ow
Da is lastig.
Maar dat ding uit zetten doen ze niet.
Of ik moet het zelf zeggen van wil je dat ding uit zetten.
Ik heb vaak het gevoel dat mensen mij niet begrijpen omdat ze er zelf geen last van hebben en mij dan een zeur vinden
Zo voel ik dat vaak.
Ook met cigaretten rook dan zeg ik dat ik daar niet tegen kan. En dan zeggen de mensen jaa maar ik ga toch niet in mijn eigen huis buiten roken
Nou ja bij zo n mensen kom ik dan niet meer.
Ik vind dat de mensen geen rekening met mij houden .
Terwijl ze mij zo erg zien hoesten .

Login of registreer om te reageren
15-01-2017 om 17:54 uur

Ik herken dit probleem. Parfumallergie in combinatie astma is heel lastig en wordt onderschat. Ik kan niet overal meer naar toe vanwege de parfumallergie. Dit geldt bijvoorbeeld met verjaardagen, boodschappen doen doe ik zaterdagochtend vroeg in de supermarkt als de winkel net open gaat, er zijn dan nog geen mensen met luchtjes in de supermarkt. Zo geeft het ook beperkingen op het werk. Ik kan bijvoorbeeld niet meer met iedereen samenwerken vanwege de parfums die worden gedragen. Niet iedereen is op de werkvloer bereid om geen parfums te dragen, of neutrale producten te gebruiken. Zo zijn er op het werk afspraken gemaakt. Ik werk nu bijvoorbeeld regelmatig alleen. Het reizen met het openbaar-vervoer is ook lastig met de luchtjes die de mensen dragen. Ik krijg pijn in de longen en astma aanvallen van parfums. Ik wordt bijvoorbeeld kortademig en krijg het benauwd van parfums. De puffers geven bij parfums niet voldoende resultaat. Parfums mijden is dan het beste, de hersteltijd blijft daarmee kort. Het inademen van parfums schijnt net zo schadelijk als roken te zijn. aldus de allergiearts waarbij ik onder behandeling ben. Het vervelende is dat je parfum luchtjes tegenwoordig ook in de winkels tegenkomt om het lekkerder te laten ruiken in de winkels. Ik heb zelf parfumallergie voor Tolem Balsum, Peru en Citroengrasolie. Dit is gedaan doormiddel van plakproeven op de rug. Inmiddels heb ik ook een intolerantie in de voeding ontwikkeld. Zo kan ik geen rode en oranje E-nummers meer gebruiken. Van E202 die wordt gebruikt in barbecuesaus krijg ik het bijvoorbeeld benauwd.

Login of registreer om te reageren
17-01-2017 om 18:37 uur

Krijg het ook heel benauwd van luchtjes je kunt het op dat moment niets meer aan doen, ik ga ook heel erg piepen heb tijdens de revalidatie er heel veel last van gehad zoveel prikkels heb ook altijd ventolin bij de hand en eeem het van te voren. Ik heb daar van de arts alvesco erbij gekregen en het is nu niet meer zo heftig dus het doet wel iets.

Login of registreer om te reageren
01-03-2017 om 17:16 uur

Hallo Zo_ja,
Ik heb altijd een sjaal om waar ik me in verstop(ook met 30˚). Ik houd mijn adem zo lang mogelijk in. Als ik door de stad loop zwalk ik tussen de luchtjes en sigarettenrook door. Winkels met geurkaarsjes bij de kassa, parfumzaken, Rituals is voor mij een drama.
Jouw verhaal is herkenbaar. Er is altijd een drempel om er iets van te zeggen. Zou je het durven om te vragen of ze rekening met je willen houden?
succes, groeten
Funneke

Login of registreer om te reageren