januari 2017 - Omgaan met energie.

02-01-2017 om 10:21 uur

Heb jij dat ook? Je bent niet fit, vaak moe, gebrek aan energie. Na douchen en aankleden is de energie eigenlijk al bijna op voor die dag. Hoe houd je dan toch puf over voor leuke dingen?

Tips om meer balans te vinden:
- Probeer te accepteren dat je minder kunt. Als je steeds vecht tegen je vermoeidheid, kost dat juist energie.
- Maak ook tijd voor leuke dingen, want dat geeft je vaak energie.
- Weinig puf voor dagelijkse klusjes? Toch doen, want je bouwt er conditie mee op. Verdeel ze over de dag en zorg dat je erbij kunt zitten (koken, douchen, strijken, etc).
- Durf hulp te vragen bij zwaardere huishoudelijke taken of andere klussen.
- Praat af en toe met iemand in dezelfde situatie: het helpt echt samen ervaringen te delen en tips uit te wisselen.
- Probeer te focussen op wat wel goed gaat.

Hoe verdeel jij je energie?

Login of registreer om te reageren
02-01-2017 om 11:08 uur

Zitten is niet altijd een goede oplossing. Bijvoorbeeld met strijken gebruik je dan meer je minder sterke armspieren dan je beenspieren. Voor mij was een betere oplossing om steeds een kwartiertje staand te strijken en tussendoor even te gaan zitten met bijvoorbeeld een bakkie koffie. Dit heb ik geleerd van de ergotherapeut. Die kan veel adviezen geven die bij je persoonlijke situatie passen.

Login of registreer om te reageren
02-01-2017 om 11:18 uur

En het antwoord op jullie vraag, hoe verdeel ik mijn energie. Ik ben minder gaan werken en werk nooit meer dan drie dagen achter elkaar. Op de dagen die ik thuis ben, slaap ik vaak nog even 's middags. Ik doe niet meer alles achter elkaar maar in etappes en tussendoor plof ik even op de bank. Ik probeer ook altijd een dag dingen in huis te doen en een dag vrij te houden voor sporten of leuke dingen met vrienden ofzo.

Ik heb ook geaccepteerd dat het prima is om op mijn dertigste midden op de dag een dutje te doen of een serie te kijken op de bank. Dat dat niet zonde is van mijn vrije dag maar dat dat ook de reden is dat ik minder ben gaan werken.

Login of registreer om te reageren
04-01-2017 om 02:48 uur

@ Daantje vind altijd knap hoe jij met dat soort zaken/problemen omgaat en accepteert.

Probeer die acceptatie ook wel maar op dagen waarop ik echt niks kan of als het meerdere dagen betreft vind ik dat vaak heel moeilijk te accepteren.

De meeste zaken doe ik met rust pauzes dat werkt gewoon het beste. Zware huishoudelijke taken verdeel ik soms over de hele week. Bijvoorbeeld de ramen wassen, dan doe ik van mijn woonkamer elke dag één raam en eind van de week zijn toch alle 5 ramen gewassen. Schoonmaakklussen of opruimklussen doe ik de dag of twee dagen voor de vuilnis opgehaald wordt zodat de vuilniszak klaar staat.

Boodschappen doen heb ik gekoppeld aan marktdagen zodat ik ook beweging krijg door naar de markt te gaan en daar mijn boodschappen te doen. Zo heb ik beweging en heb ik minder afval van de verpakkingsmaterialen ten opzichte van boodschappen die verpakt uit de supermarkt komen. Al heel lang is juist wegens mijn long problemen en energie niveau mijn moto alles wat ik het huis in draag of het huis inkomt moet er ook weer uit. Als je bedenkt dat ik in Nederland soms al moeite heb met 1100 - 1500 meter lopen is juist die beweging een noodzaak.

Voor mijn boodschappen gebruik ik een liggend A4 tje (op zijn kant dus) en schrijf ik altijd mijn boodschappen op of als ik het laatste pak open of in gebruik neem, dit opgesplitst naar winkels waar ik mijn boodschappen doe. Zo heb ik een aantal overzichtelijke rijtjes of clusters met boodschappen op mijn lijstje. Sommige winkels kom ik maar 1x per paar maanden en kan ik ook rekening houden met het gewicht aan boodschappen dat ik doe. In principe grijp ik zo zelden mis dat iets echt op is.

Koken probeer ik tegenwoordig soms ook tussen de middag te doen omdat ik 's avonds dan soms geen energie heb. Als ik dan niet kook is het of iets wat ik al eerder bereid heb of ik sla een maaltijd over of in het ergste geval wordt het een snelle hap en dat is ook weer niet goed. Zo weet ik dat ik in de toekomst meer en meer tussen de middag ga koken wegens de energie verdeling, al is tussen de middag warm eten niet mijn ding. Ook kook ik vaak, als ik me goed voel, in het voren en vries dat vacuüm in.

Tja en verbouwen en opknapklussen in en om het huis hier in Nederland of in zweden zijn een verhaal apart maar ook dat gebeurt met grote rust pauzes. Dan kan ik weken doen over klussen doen of zijn er klussen waar ik gewoon maanden over doe. Kwestie van goed plannen en me zoveel mogelijk daaraan houden, zo plan ik zelfs soms langer dan een jaar vooruit.

Tja en het lijkt erg gestructureerd maar geloof me als ik dan een week geen energie of puf heb of ziek ben om die vuilniszak, ook al heb ik alles zo goed voorbereid, buiten te zetten dan heb ik de week erop twee vuilniszakken en de week erop drie vuilniszakken. Dat is iets dat maakt je niet gelukkig en wil ik proberen te voorkomen of te vermijden.

Login of registreer om te reageren
04-01-2017 om 10:59 uur

Ook ik heb ergotherapie gehad tijdens de revalidatie en heb hier veel tips uit gehaald:
je afdrogen door je badjas aan te doen, je badjas droogt je en je kunt even bijtanken
boodschappen altijd met een karretje van de winkel, uiteindelijk ook met dat karretje naar je auto of fiets lopen zodat je nooit met spullen sjouwt.
zet alle spullen die je vaak gebruikt in de keuken op reikafstand, scheelt je veel bukken en tillen
doe een keukenla open en leg daar een plank op, zo heb je een extra tafeltje om bij te werken
alles zoveel mogelijk zittend doen
altijd reserve spullen in huis zodat je bij ziekte niet opeens zonder komt te zitten (geldt ook voor medicatie)

dit is wat ik zo even snel bedenk.
daarbij een rust activiteiten balans belangrijk, en dit is voor een ieder anders.
en zorg voor een zo goed mogelijke conditie om zo was meer te kunnen, en ook dat ligt voor iedereen anders

zelf kook ik extra en heb altijd extra in de vriezer. werk alleen s avonds omdat ik s morgens moet 'opstarten'. En ik werk 21 uur in de week, dus part time.
Heb ik geen goede dag dan rust ik even op de middag, of maak er een lange luie dag van (dus bijtanken)....
heb een ebike om zo wel veel te kunnen fietsen maar met minder kracht, kost minder energie en ben wel lekker buiten
mijn huis is heel praktisch ingericht, alles op pootjes zodat ik makkelijk kan dweilen

Login of registreer om te reageren
06-01-2017 om 01:26 uur

Ik heb geen COPD en ik adem redelijk de laatste 1,5 jaar, maar ik blijf moe en heb daar veel moeite mee, mijn huis schoonmaken geeft veel problemen omdat ik het niet goed plan, en omdat ik vaak langdurig depressief ben wat ik veel te laat merk.
Ik ben de laatste 4 maanden weer zelf gaan koken en doe dat in de middag omdat ik om 6.00 al te moe ben en dan word het koken niets, voorheen kon ik niet koken omdat ik last van de dampen of de olie had.
Ik film dingen hier in de buurt als vrijwilligers werk, maar ik kan dat maar 1,5 uur vol houden, ik wil dat dit beter gaat worden.
Ook vind ik het niets als ik overdag mijn bed in moet, ik knap daar maar een beetje van op.
Ik vind dit een nuttig onderwerp.

Login of registreer om te reageren
06-01-2017 om 08:35 uur

er staan ook topics op dit forum hoe je het handigste je huishouden runt, wat de fijnste middelen zijn. Zoek maar eens

Login of registreer om te reageren
12-03-2017 om 12:16 uur

Hoi,

Ik ben zelf 23 jaar, ik zou volledig energiek in het leven moeten staan.. Ik was altijd iemand die stond te stuiteren van energie, die gewoon ff een paar rondjes in de tuin ging rennen om wat energie kwijt te kunnen..

Maar nu ik sinds astma heb.. Ben ik dagelijks zo intens moe.. Na een week werken, heb ik zaterdag hoofdpijn en ben ik intens moe. Dat ik zaterdag niet eens kan gaan shoppen :(

Hoe probeer ik dan toch mee om te gaan? Ik ga vroeg slapen, zodat ik de volgende wat uitgerust ben. Zodat ik "fit" de werkdag kan beginnen. Zaterdag is mijn rustdag.. En zondag doe ik de huishoudelijke taken. En inderdaad dan afwisselen met zwaarder werk en dan weer lichter werk.

Maar wat ik ook heel goed vind werken is te gaan sporten, daarmee bouw je conditie op. Ik kan nu ook weer heel huisstofzuigen, in plaats dat ik tussen door al moet stoppen.

Login of registreer om te reageren
19-03-2017 om 20:46 uur

De partner lijdt soms erger onder het energiegebrek dan de patiënt zelf. Mijn vrouw probeert zoveel mogelijk voor mij te doen, terwijl ze zelf een zware fulltime baan heeft. Mijn frustratie is niet dat ik zelf minder kan, maar dat zij meer doet dan ze eigenlijk kan volhouden. Ook de omgeving accepteert niet dat je minder kan dan gezonde leeftijdsgenoten. De diagnose "lui" wordt té gemakkelijk gesteld door buren, instanties, familie en dergelijke. Misschien moet de discussie niet alleen over energiebeheer gaan, maar moet er ook voorlichting komen over hoe je kan voorkomen dat je partner kapot gaat aan jouw kwaal. Met name: hoe kan je je partner ertoe bewegen om bepaalde dingen juist níét te doen. Ik weet het niet.

Login of registreer om te reageren
20-03-2017 om 01:19 uur

@ Reuzenkakatoe: Vervelend dat je partner kapot gaat aan al dat extra werk. Natuurlijk is dat een hele goede discussie maar dat lijkt me wel een andere discussie misschien een nieuw topic starten. Het is in jouw discussie namelijk vooropgesteld dat mensen een partner hebben en dat vind ik niet terug in de voorgaande reacties en dat hoeft ook altijd niet zo te zijn namelijk.

Login of registreer om te reageren
20-03-2017 om 15:35 uur

@Marcus
Mogelijk heeft u gelijk. Ik zal nadenken of ik zelf een nieuw topic maak. Alhoewel het feit dat er nog geen topic is, me doet vermoeden dat anderen dat niet zo nodig vinden. Dank voor de suggestie.

Login of registreer om te reageren