Wat te doen bij het vermoeden van weer een naderende exacerbatie van astmatische bronchitis?

10-01-2017 om 12:50 uur

Goedemiddag,

In November ben ik vanwege een heftige exacerbatie met daarbij een longontsteking opgenomen in het ziekenhuis alwaar ik 8 dagen gelegen heb, eerst veel antibiotica en prednison via infuus, later via verneveling en pufjes en orale antibiotica en afbouwschema prednison. Na deze opname werd mijn medicatie die ik voorheen had: Beclometason 2x daags en Salbutamol cyclocaps 400, vaak wel meer dan 6x daags, omgezet naar 2x2 dgs Foster en 2x daags Atrovent beide met voorzetkamer en voor zonodig ventolin 100 met aerochamber. Nu heb ik me tot op heden goed hiermee kunnen helpen, echter sinds gisteren al het gevoel dat het weer slechter gaat met mijn longen, vaak een reutelende ademhaling dus zodoende net de ventolin zonodig genomen. Ik ben gewoon erg bang dat dit weer de verkeerde kant op gaat. Wat is voor mij bij een naderende exacerbatie het beste advies om dit onder controle te houden met de medicatie die ik al gebruik?
Mijn zoon heeft namelijk hetzelfde als mij, echter die heeft het nu prima onder controle met 2x dgs sertide, echter ik weet nog goed, dat hij als baby, toen hij erg veel last had van zijn astmatische bronchitis wij een noodschema hadden.
Alvast heel hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groet,
Nina1970

Login of registreer om te reageren
10-01-2017 om 14:56 uur

Neem contact op met de arts die je dit heeft voorgeschreven, misschien kan je je medicijnen tijdelijk verhogen.

Login of registreer om te reageren
10-01-2017 om 20:22 uur

en vraag bij je arts om een noodschema die je kunt gebruiken bij deze situaties.

Login of registreer om te reageren
10-01-2017 om 22:17 uur

Heb je geen astma actie plan met codes. Ik heb code groen, oranje en rood. Bij oranje is het al wat slechter en kan ik zelf ophogen met medicatie is in het zh afgesproken en als ik richting rood ga neem ik contact op met het zh.

Login of registreer om te reageren
11-01-2017 om 08:48 uur

Nee helaas heb ik niet zo'n plan of noodschema. Ik heb vanaf mijn 15e astmatische bronchitis en pas nu, 31 jaar later, tijdens de ziekenhuisopname onder behandeling van een longarts...
Hier ben ik half December op controle geweest maar de eerstvolgende afspraak staat pas gepland in April, vandaar mijn vraag hier.

Login of registreer om te reageren
12-01-2017 om 09:57 uur

Hallo Nina1970,

Het lijkt inderdaad verstandig even contact op te nemen met je arts en te bespreken wat je kan doen qua ophogen van medicatie. En zoals je hierboven ook al is geadviseerd, maak samen met je zorgverlener een noodschema. Dan herken je een longaanval eerder, weet je wat je moet doen en kan je zelf actie ondernemen. Hiermee kan opname in het ziekenhuis worden voorkomen.

Je hebt wel astma, maar je zou het longaanval actieplan COPD kunnen bestellen als voorbeeld:
https://www.longfonds.nl/longaanval-actieplan-copd

Beterschap.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren