extreem droge neus

09-02-2015 om 22:28 uur

Beste forumleden,

Ik zit met een akelig probleem waar ik zelf niet meer uitkom.

Wat heb ik?
- Astma
- Bronchitus
- Huisstofmijt allergie, gras- en boompollen allergie, honden/katten allergie

Wat is mijn probleem?
Al jaren lang heb ik vooral in de wintermaanden een extreem droge neus als ik wakker word. Vaak is ook mijn keel droog. Mijn neus is zo droog dat ik elke nacht wakker wordt om mijn neus te bevochten met wat water. 's Nachts staat de verwarming uiteraard uit. Overdag wanneer de verwarming aan staat, voel ik een soort gelijke pijnlijke droogte in mijn neus opkomen. Aangezien mijn vriendin een koukleum is, staat de verwarming in de wintermaanden aan op max 20 graden.

Wat heb ik zelf gedaan om het probleem op te lossen?
- Luchtwasser (bevochtiger en reiniger in 1, de Venta LW24). De luchtvochtigheid in de slaapkamer schommelt nu dagelijks tussen 50 en 60 %. Het is gemiddeld 18-19 graden in de kamer.
- Anti allergene kussensloop gekocht
- Stofzuiger met HEPA filter, 1x per dag stofzuigen
- Antihistamine pillen, voorgeschreven door de arts
- Nasonex, voorgeschreven door de huisarts
- Cinuforce A. Vogel
- Rhino Horn met lauw zoutwater
- Flixonase, voorgeschreven door de KNO arts
- Avamys, voorgeschreven door de KNO arts

Wat kan ik nog meer doen?
- de KNO arts zegt dat ik vaseline in mijn neus moet smeren (alhoewel ik dit niet als een oplossing zie)
- kan het met asbest te maken hebben? Ik woon nl in een oud huis.
- ik vertik het om nog meer uitgaven te doen, omdat bovenstaande hulpmiddelen weinig tot geen effect opleveren.

Zoals jullie misschien wel kunnen opmaken, ben ik ten einde raad en daarom vraag ik om advies/suggesties..

Alvast bedankt!

Login of registreer om te reageren
10-02-2015 om 07:26 uur

Ik gebruik zelf al jaren een beetje neuszalf voordat ik ga slapen (op dit moment Nisita, maar heb in het verleden ook Nasumel gebruikt) en dat helpt heel goed. Als je een recept aan de huisarts vraagt wordt het vergoed, al gaat dat natuurlijk wel van je eigen risico af.

Dat dit probleem met asbest te maken heeft lijkt me trouwens niet zo waarschijnlijk.

Login of registreer om te reageren
10-02-2015 om 09:36 uur

Heb door O2 gebruik last van droog neussljmvlies.
Gebruik nu al tijd Nasumel en dat werkt echt heel goed en mag ook gebruikt worden met O2 en CPAp. Wordt ook aangeraden door KNO artsen. Vaseline ed mag je met o2 en namelijk niet gebruiken.
Het is voor mij echt de oplossing.
Nasumel wordt alleen niet meer vergoedt.
Het is niet goedkoop maar werkt voor mij prima en je doet erg lang met een tubetje. Het voordeligste is t als je t via internet besteld.

Succes

Login of registreer om te reageren
10-02-2015 om 10:03 uur

Irshad, zo'n enorme koukleum vind ik jouw vriendin niet hoor, hier staat de thermostaat s'avonds op 22 graden. We wonen ook in een oud huis, maar bij ons is het eerder te vochtig.
Tot het moment dat ik naar bed ga, staan de ramen open, daarna op een kierstand, verwarming lichtjes aan. Slaapkamer is op het noorden en het zou dan onaangenaam kil worden, maar echt warm wordt het toch niet vanwege de nachtstand.

Mijn zoon had een tijdlang frequente bloedneuzen, en hij kreeg neuszalf van de KNO arts, dat 3 componenten bevatte.
Later hebben wij zelf Nisita neuszalf gekocht, dat hielp ook prima.
Bij onlinedrogist 8,39
https://static.deonlinedrogist.nl/images/Nisitaneuszalf.jpg

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Login of registreer om te reageren
10-02-2015 om 10:26 uur

Ik heb van de KNO arts wonddressing gehad van STB. Dit is op basis van honing en maakt de neus van binnen zacht waardoor er geen droge korstjes ontstaan en het vochtgehalte word hersteld. Ik gebruik dan eerst de Rhino Horn en voor het slapen (of voor het vliegen) smeer ik m'n neus in. De honing heeft ook een ontstekingsremmende werking. Ik ben er zeer blij mee.

Ik heb ook de Nisita gebruikt. Ook prima maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de STB wonddressing.

S6

Login of registreer om te reageren
06-02-2017 om 18:01 uur

Het is al even geleden dat dit topic is gebruikt.
Sinds een aantal dagen echt een kei droge neus en niets werkt hiertegen.
Otrivin duo werkt maar een paar uurtjes, maar maakt de neus weer droger dan voorheen.
Nisita werkt nauwelijks/niet.
Dus ik heb een poging gedaan om op zoek te gaan naar een ander middeltje om mijn neus mee te helpen.
Zo ben ik uitgekomen bij Nasumel en wolvet.
In mijn linkerneusgat heb ik wolvet gesmeerd(geplakt), dat is echt heel zwaar plakkerig, taai vet.
In mijn rechterneusgat heb ik zelfgemaakte Nasumel gesmeerd.

Voor mij werkt op dit moment wolvet het lekkerste.
Voelt gewoon open aan, geen droge slijmvliezen, geen irritatie, geen druiperige zooi.

De zelfgemaakte Nasumel voelt alsof mijn neus vol zit, alsof het druiperig is(is niet zo) en lijkt dicht te zitten.

Ik zit nog te bedenken of ik er toch geen wolvet variant van kan maken door wolvet met bijenwas en/of cacaoboter kan smelten tot een mengsel dat gemakkelijker smeert en toch beschermd en voedt.

Login of registreer om te reageren
06-02-2017 om 20:12 uur
Reactie op Selah

Het is al even geleden dat dit topic is gebruikt.
In mijn linkerneusgat heb ik wolvet gesmeerd(geplakt), dat is echt heel zwaar plakkerig, taai vet.
In mijn rechterneusgat heb ik zelfgemaakte Nasumel gesmeerd.

Voor mij werkt op dit moment wolvet het lekkerste.
Voelt gewoon open aan, geen droge slijmvliezen, geen irritatie, geen druiperige zooi.

De zelfgemaakte Nasumel voelt alsof mijn neus vol zit, alsof het druiperig is(is niet zo) en lijkt dicht te zitten.

Je geeft aan dat je Nasumel zelfgemaakt hebt (geprobeerd). Denk niet dat je het dan Nasumel moet noemen, maar eerder zelfgemaakte honingzalf oid. Gebruik zelf al jaren de echte Nasumel en herken het druiperige en dicht zitten totaal niet. Is echt een zalf die laagje aan binnenkant van neus geeft, waardoor slijmvlies weer prettig aanvoelt . Niet plakkerig en al helemaal niet druiperig.Gebruik O2 en als dat het geval zou zijn, zou ik het niet kunnen gebruiken. Meeste neuszalven (vette zalven) mogen niet gebruikt worden bij O2, daardoor destijds bij Nasumel uitgekomen.
Gelukkig dat voor jou Wolvet werkt, zijn gelukkig meerdere neuszalven (zoals ook te lezen is hierboven) die voor veel mensen goed werken. Dus merk en soort wat iemand fijn vind is voor iedereen anders.
Maar noem alleen naam als je origineel gebruikt, dan kun je pas echt oordelen of dat merk/soort werkt voor je of niet.

Login of registreer om te reageren
06-02-2017 om 20:39 uur

Wat goed, dit topic!
ook ik heb regelmatig een droge neus, maar accepteer dit als iets wat zo is. Maar als t makkelijk met een zalfje is op te lossen is dat wel fijn!

Login of registreer om te reageren
07-02-2017 om 14:32 uur

@ensepems, ik krijg van de kno arts STB wonddressing. Dit is op basis van honing en werkt prima. Een droge neus kan bij mij echt pijn doen.

Hoop dat je je tip er tussenuit kunt halen. S6
Yvonne

Login of registreer om te reageren
22-02-2018 om 22:06 uur

Wat een goed onderwerp. Ik ben er pas achter waardoor mijn klachten ontstaan en blij dat hier een aantal suggesties worden gegeven. Bedankt

Login of registreer om te reageren