Herstel na een Klaplong (al dan niet gevolgd door een vats)

06-12-2013 om 17:21 uur

Beste Allemaal,

Voor de ervaringen van je klaplong heeft Andries1974 al een Topic gestart (+ een link naar een extern forum): Ervaringen met klaplong/VATS

Maar ik heb tot twee maal toe gemerkt dat de herstel-periode van een klaplong na het ontslag uit het ziekenhuis een erg onzekere periode is. Vandaar dat dit nieuwe topic wordt gestart, zodat we elkaar wat meer zekerheid te kunnen verschaffen mbt de herstel-periode na een long-drainage of een longoperatie (vats). Immers een minder-onzeker persoon kan beter werken aan zijn/haar herstel!  ^O^

Hoe kunnen we het beste herstellen, waar moeten we voorzichtig mee zijn? Wat mag wel en waarbij is het beter om nog even mee te wachten? Heb je een vraag, stel hem gerust hier.

Login of registreer om te reageren
13-03-2017 om 21:23 uur

Dankje ilseb doet me goed!
Hebben er meer mensen last van dat bij vrijwel elke prikkel op je borstkast je schrikt en bij alle beweginge rondom je borst ook.
Ben eigenlijk ook wel benieuwt naar de 50% herhaling wat de longarts zei.
Op dit forum staat dat jaarlijks ongeveer 1500 mensen het krijgen dus zijn er 750(!) Mensen met herhaling dan?

Login of registreer om te reageren
13-03-2017 om 22:08 uur

Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met je vraag over dat schrikken? Bedoel je dat je pijn voelt of dat je bang bent dat er opnieuw iets mis zal gaan?
Als je zo iets meemaakt, zeker op zo jonge leeftijd is het wel normaal dat je een beetje angstig bent. Je bent het vertrouwen in je lichaam een beetje kwijt, en het vraagt tijd om je terug wat zekerder te voelen.
Over die kans op herval kan ik je niet echt een goed antwoord geven. Het hangt er vanaf of het een spontane klaplong was, of een klaplong als gevolg van iets anders. Ik geloof dat bij een spontane klaplong de kans op herval groter is.
Maar als het een klaplong is met een oorzaak zoals bijvoorbeeld een operatie, dan is de kans op herval veel kleiner.
Als je je echt veel zorgen maakt kan je best een afspraak vragen bij je huisarts om met hem of haar over jou specifieke situatie te praten. Hij heeft de juiste gegevens over wat jou overkomen is.
Ik raad je aan om alle vragen die je hebt op te schrijven, en dat briefje als geheugensteuntje mee te nemen als je naar de huisarts of longarts gaat, zodat je al je vragen kan stellen.
groetjes,
Ilse

Login of registreer om te reageren
13-03-2017 om 22:54 uur

Het was een spontane klaplong.
Met het schrikken bedoel in dat als ik ook maar iets van buikpijn heb of beetje benauwt ik meteen denk van o nee het zal toch niet weer.
Ik denk dat ik binnenkort maar naar de huisarts ga en de vragen ga stellen
Dankjewel voor de hulp ilse!

Login of registreer om te reageren
14-03-2017 om 08:18 uur

Ja, die angst is normaal. Daar moet iedereen door die iets ernstigs heeft meegemaakt. Je dacht dat je kerngezond was, en plots gebeurt er iets of krijg je slecht nieuws te horen waarvan je totaal geen vermoeden had dat het jou kon overkomen. Het heeft tijd nodig om je weer wat zekerder te voelen.
Ik hoop dat je in je omgeving ook mensen hebt die naar je luisteren, en je willen helpen. Want die steun en een luisterend oor zal je nu wel kunnen gebruiken.
Hier kan je ook altijd terecht. Iedereen op het forum heeft problemen met de longen, en weet hoe moeilijk het soms kan zijn.
Veel moed!!!! en ik hoop dat je er binnenkort weer helemaal bovenop bent!

Login of registreer om te reageren
22-05-2017 om 20:21 uur

Hallo. Ik ben 37 en heb twee weken terug een spontane klaplong gekregen. De oorzaak zou een chronische onstekingen in mijn longen. Tot twee weken terug nooit iets gemerkt van slechte longen.

Totale verrassing dus die klaplong en daarom ook totaal niet bekend er mee. Na een drain van 3 dagen was hij bijna volledig hersteld en mocht ik naar huis. Nu lees ik zojuist dat ik 2 maanden niet mag sporten en het heel erg rustig aan moet doen.

Dingen waar ik maar geen sluitend antwoord op krijg:

- Mag ik autorijden
- Ik voel me eigenlijk best prima maar ben toch onzeker. Wat is een normale termijn voor een controleafspraak (bij mij nu een maand na ontslag vind ik best lang)
- Moet ik zelf aftasten wat kan en wat niet
- Als ik voorover leun dan lijkt het wat te kraken waar de drain heeft gezeten. Is dat normaal?
- Sinds vandaag aan de andere kant wat gekriebel en gekrakel is dat ook normaal of ben ik me dingen aan het inbeelden?

Ik hoop dat iemand hierin kan helpen.

Login of registreer om te reageren
04-02-2018 om 12:20 uur

In januari 2014 kreeg ik een spontane klaplong, ik was toen 19. Rookte en blowde, was lang en mager en een man (grotere kans dat je het dan spontaan krijgt). Kreeg alleen zuurstof toegedient want het was niet z'n erge klaplong. Ongeveer een weekje in het ziekenhuis gelegen. Kan me niet helemaal herinneren hoelang ik erin lag.

Sindsdien alles wat ik heb gevoelt rondom mn borst was ik bang dat ik een klaplong weer kreeg. Om eerlijk te zijn nadat ik weer was goedgekeurd voor alles, om ook weer uit huis te gaan mogen sporten etc. ben ik ook weer gaan roken en blowen. Want heb ook van andere mensen gehoord die een klaplong hebben gehad nog nooit hebben gerookt en/of geblowd gezond zijn niet al mager dat ze ook gewoon tot minstens 2x aan toe een spontane klaplong hebben gehad. Dus waarom zou je stoppen met roken dan?
Nooit meer gevlogen uit angst.

Nu Januari 2018 heb ik weer een spontane klaplong gekregen, alleen deze was wat heftiger. Heb een drain gekregen met alleen plaatselijke verdoving. Maar ze hebben een bloedvat geraakt dus moest een VATS operatie krijgen. Ben nu inmiddels thuis aan het revalideren maar zoals ik eerder zag doet niezen wel heel veel pijn. Ben nu nog meer bang dat ik weer een klaplong krijg. Aangezien ik meerdere keren zie dat mensen het weer spontaan krijgen maakt niet uit hoeveel jaar ertussen zit.

Dus met andere woorden ik zal altijd met deze angst blijven leven. Ik zou ook niet meer durven te vliegen.

Login of registreer om te reageren
24-05-2020 om 13:45 uur

Ik wilde mijn verhaal delen ook voor wat positiviteit waar ik erg naar op zoek ben geweest. Eind decemer top pneu eind december vats omdat deze niet terug aanlegde.. keek uit naar de operatie want had na 3 weken toppneu die niet aanlegde wat paniek ontwikkeld..

Goed uit de operatie gekomen wat misselijk maar duurde even kreeg van alles ervoor .. drain na 3 dagen eruit.. dat was spannend vond ik maar viel heel erg mee je voelt hem glijden maar geen pijn...nog 1 nachtje en dan naar huis. Ok je hebt echt wel last daarna best een pijnlijke ingreep.. ik zit nu einde mei en heb nog alleen last van een herstellende tussenripspier.. laatste paar ribben voelen sinds deze week pas redelijk gewoon aan niet meer zo beurs.. heb een losse sport bh aan ivm ribben en spieren maar gaat elke week beter.. herstel dus echt wel lang... die tussenripspieren ben ik wel benieuwd hoe andere dat ervaren hebben...want als het alleen de long en wond was geweest had ik twee manden geleden al geen last meer gehad.

Hoop dat jullie hier wat aan hebben.. voor de paniek aanvallen die ik toch nog wel beetje heb helaas ga ik vanaf volgende week emdr therapie volgen ben heel benieuwd...schijnt goed te werken.. wil weer lekker mezelf zijn

Login of registreer om te reageren