Herstel na longontsteking

17-03-2017 om 18:14 uur

Ik heb in januari een zware longontsteking gehad. Eerst werd gedacht aan griep om het dezelfde symptomen waren dus ik moest gewoon uitzieken. Uiteindelijk nar een paar dagen had ik savonds zoveel pijn dat ik naar de huisartsenpost ben gegaan. Ik hoestte bijna niet, ik had hoge koorts en de pijn zat vooral bij mn maag en schouder. Daar werd gelijk gedacht aan een longontsteking en ik moest naar de seh. Ik kan me niet herinneren ooit zoveel pijn te hebben gehad, pijnstilling(morfine) werkte ook niet gelijk. Bij de seh bleken mn ontstekingswaarden extreem hoog en ook op de longfoto was de ontsteking te zien. Je zag mn long niet eens meer. Het was de linkerlong. Ik heb 1,5 week in het ziekenhuis gelegen. De antibiotica sloeg de eerste dagen niet aan, pas met een 2e antibiotica knapte ik op. De hele week ook aan het zuurstof gezeten en veel morfine voor de pijn. Daarna thuis uitzieken. Maar nu bijna 2 maanden later ben ik nog heel erg moe, vaak pijn, steken op mn borst en ga zo maar door. Gapen lukt ook bijna niet dat doet gewoon zeer. Werken kan echt niet. Mn long is schoon alleen longvlies nog wat verdikt. Ik mag ook nog morfine gebruiken als het nodig is. Nooit geweten dat je nog zo lang moet herstellen.

Login of registreer om te reageren
18-03-2017 om 20:08 uur

Helaas kan ik je uit ervaring vertellen dat herstel wel zes maanden kan duren en ook dat je soms niet voor honderd procent hersteld. Zelf lever ik elke longontsteking wat in.

Sterkte en beterschap.

Login of registreer om te reageren
19-03-2017 om 10:06 uur

Hoi Sjuul

Ik heb vaak Longontsteking gehad,
en net als Marcus iedere X ingeleverd,
en nooit meer helemaal hersteld ,
altijd moe gebleven.

veel sterkte voor jou.

lieve groetjes roos 48.

Login of registreer om te reageren
22-03-2017 om 14:06 uur

Hoi Sjuul, is er geen controle foto gemaakt om te kijken of de ontsteking helemaal weg is?
Voor een "gewone" longontsteking staat sowieso 6 weken, altijd. Als je longpatiƫnt bent, kun je er dat zelfde aantal nog wel bij optellen.
Zoals ik lees was het bij jou echt een heftige ontsteking, dus vind ik het niet zo vreemd als je nog steeds zo moe bent.
Ik zou wel even vragen of het normaal is dat je nog steken voelt en wat het precies betekent dat je longvlies verdikt is. Daar ben ik niet mee bekend.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
23-04-2017 om 17:37 uur

Herkenbaar verhaal, alleen kreeg ik via HAP te horen dat t gewoon griep was en uit moest zieken.. daarna dus nog bijna n week ermee rondgelopen voor ik uiteindelijk zelf terug ben gegaan naar de HA en meteen naar de SEH mocht en kon blijven.
Waar ik me vooral zorgen om maak is; hoe kom je aan zon heftige longontsteking als je nog zo jong bent en verder nooit ziek bent.
Zijn er dan geen achterliggende oorzaken??
Iemand ervaring mee?
Vroeg me ook af hoelang herstel duurt en wanneer ik weer aan t werk kan.. maar zoals ik hier lees kan dat nog wel even duren.. :-(

Login of registreer om te reageren
20-09-2017 om 21:22 uur
Reactie op Sintia

Herkenbaar verhaal, alleen kreeg ik via HAP te horen dat t gewoon griep was en uit moest zieken.. daarna dus nog bijna n week ermee rondgelopen voor ik uiteindelijk zelf terug ben gegaan naar de HA en meteen naar de SEH mocht en kon blijven.
Waar ik me vooral zorgen om maak is; hoe kom je aan zon heftige longontsteking als je nog zo jong bent en verder nooit ziek bent.
Zijn er dan geen achterliggende oorzaken??
Iemand ervaring mee?
Vroeg me ook af hoelang herstel duurt en wanneer ik weer aan t werk kan.. maar zoals ik hier lees kan dat nog wel even duren.. :-(

Hoi Sintia, lijkt inderdaad een beetje vreemd als je nooit ziek bent geweest en dan een longontsteking opdoen, anderzijds als je misschien verzwakt bent of oververmoeid. Misschien is er toch een overgevoeligheid. Anderzijds, bij een longziekte ben je inderdaad zeer gevoelig voor een longontsteking en dat herstel duurt lang. Je moet dan antibiotica nemen om het te bestrijden, en daarvan verzwak je soms ook nog. Mijn ervaring dat je het met rust moet weten te redden. Regelmatig wandelen is naar ik denk een goede methode om weer op krachten te komen. Beterschap!

Login of registreer om te reageren
26-10-2017 om 07:53 uur

Helaas Sjuul,

ik heb ook geen goede berichten. Wat bij mij in januari begon als een longontsteking werd na verloop van tijd een pleuritis. Nooit ziek, zwak of misselijk geweest en dan ineens gaat het niet meer. De adem wordt je letterlijk ontnomen om even stil te staan.
Het gaat nu met tussenpauzes (3 of 4 weken) best goed, maar ik heb daarbij wel elke dag 2x2 Foster puffers nodig. Dat geeft me mijn oude leventje wel even terug. Dus daar ben ik dan maar dankbaar voor.

Nooit gedacht of geweten dat een longontsteking zulke gevolgen zou kunnen hebben! Ik was een gezonde jonge niet-rokende vrouw met een goede conditie. Volgens de huisarts en de longarts was het ook geen ongebruikelijke longontsteking en pleuritis is daarvan slechts een complicatie. Eigenlijk niets bijzonders maar wel vervelend. Wel kan een Pleuritis overgevoelige longen veroorzaken door littekenweefsel en dus een vorm van astma worden. Dat is blijkbaar nu mijn situatie.

En dit eerste jaar betekent elke verkoudheid gegarandeerd een gevecht om adem en terug naar de HA voor prednisol en soms een AB-kuurtje en loop ik weer enkele dagen als een bejaarde achter mijn hond bij het uitlaten. Hoestend en snakkend naar adem want ik geef er niet aan toe. Ik wil doorgaan zoals in mijn goede periodes... maar de werkelijkheid valt soms een beetje tegen...

Veel sterkte en neem de tijd om goed voor jezelf te zorgen en geniet letterlijk met volle teugen als het weer even beter gaat!

Login of registreer om te reageren