Astma en zwembaden

04-05-2017 om 19:24 uur

Beste medeforummers

Ik ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken... kort even kleine voorgeschiedenis redelijke astma klant, veel medicatie maar ook aardig in de afbouw. Sinds een paar maanden verminderde hyperreactiviteit en laatste exa zo'n 9 weken geleden.

Een goed jaar geleden tijdens klinische revalidatie in een zwembad gelegen. Toen 1 groot drama, hyperreactief, hoesten etc etc. Echter nu wilde ik het toch weer proberen. Dus vlak na m'n ochtendmedicatie richting zwembad. Rustig aan daar opgestart en eigenlijk ging het best aardig. Op een hoestje na weinig klachten. De rest van de dag wel enorm rauw gevoel van de longen. Echter vandaag zijn de naweeen dan wel heel duidelijk.. hyperreactief hoestje, bij geringe inspanning kort en makkelijk stemverlies.. dus vandaag maar een beetje extra foster...

Maar stiekem baal ik toch wel. Kan ik dit nu voorkomen? Medicatie eerder ophogen? Extra medicatie? Vaker gaan en weer meer wennen? Het is al een bad met minder chloor..

Hoe pakken jullie dit aan? Of is een zwembad met astma gewoon een no Go area?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Login of registreer om te reageren
04-05-2017 om 19:26 uur

Binnenzwembaden zijn voor mij no go, buiten zwembaden gaan vaak wel.

Login of registreer om te reageren
04-05-2017 om 19:35 uur

Hmm maar zou t ook nog een soort oplosbaar kunnen zijn? Ik vind t zo typisch dat de echte reactie zo laat komt..

Baal je er niet vreselijk van daantje?

Login of registreer om te reageren
05-05-2017 om 18:40 uur

Dag Flower, misschien kan je proberen na te gaan waarop je reageert in een zwembad. Is het de chloor, de vochtige omgeving, de plotse overgang van een warme omgeving naar een koud zwembad,... ? Heb je al eens een buitenzwembad of een zwembad met zeewater geprobeerd? Ik voel me persoonlijk vaak juist beter in een zwembad.

Login of registreer om te reageren
05-05-2017 om 18:45 uur

Volgens mij is je verhaal duidelijk, een binnenzwembad is voor jou geen gezonde omgeving. Misschien dat een buitenbad wel wil.

Ik zelf zou geen medicatie ophogen voor het wekelijks zwemmen, ik zou een andere leuke sport opzoeken.

(ik ga ook bijna nooit een zwembad in, chloor, hoge luchtvochtigheid, met natte haren buiten.... niet gezond voor mij)

Login of registreer om te reageren
05-05-2017 om 20:48 uur
Reactie op flower22

Hmm maar zou t ook nog een soort oplosbaar kunnen zijn? Ik vind t zo typisch dat de echte reactie zo laat komt..

Baal je er niet vreselijk van daantje?

Ik vind het jammer. Heb lange tijd gezwommen en ben uiteindelijk gestopt omdat mijn coach niet begreep wat astma was en achteraf gezien denk ik dat het ook wel beter voor me is. Ik heb een nieuwe sport gevonden die mijn passie is geworden, roeien. Wel merk ik op vakantie in een buitenzwembad altijd weer hoe heerlijk ik het ook alweer vind om te zwemmen. Maar ach, er zijn ergere dingen om niet te kunnen.

Login of registreer om te reageren
06-05-2017 om 20:23 uur

Hallo Flower22,

Ook ik vind zwemmen leuk. Zwem in warm water in een revalidatiecentrum waar geen shampoo, deo enz. met een scherpe geur gebruikt mag worden. Weet eigenlijk niet of er chloor gebruikt wordt in het water. Ruik dat in ieder geval niet.
Zwem zolang het lekker voelt, daarna even pauzeren enz. Lukt het niet dan ga ik er wat eerder uit.
Na het zwemmen even haren föhnen, sjaal en zo nodig muts mee.
Misschien moet je het een paar keer proberen om duidelijk te krijgen waar de klachten van komen.
Misschien helpt: Wanneer je van buiten naar binnen gaat en andersom even
in de hal blijven staan om de temperatuurovergang wat
vloeiender te maken.
Ventolin puffen voordat je gaat zwemmen.

Succes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
23-07-2017 om 04:48 uur

Ik neem voor ik ga zwemmen salbutamol in.
Dit mag ik ook van de arts voor ik ga sporten of fietsen.
En waarom niet?
Ik wil toch proberen zoveel mogelijk te blijven doen wat ik deed.
Mijn ervaring is namelijk dat zodra je dit soort momenten gaat ontzien omdat je bang bent voor een aanval je lster er nog slechter tegen kan.
Vraag anders voor de zekerheid aan je arts of je extra mag gebruiken voor je gaat sporten.

Login of registreer om te reageren
12-09-2017 om 12:04 uur

Chloor kan een heftige reactie geven, tijdens maar ook na het zwemmen. Ik vermijd binnenzwembaden met chloor. Buitenzwembad gaat wel.

Volgens mij bestaat er een site waar je van zwembaden kan zien of ze chloor gebruiken of een andere manier zoals zeezout of elektrolyse (?) . Of je kunt een ander zwembad in de buurt bellen om te vragen of ze chloor gebruiken. In sportscholen o.a. gebruiken ze vaak geen chloor en daar is het water ook wat warmer vaak.

Login of registreer om te reageren