Allergie voor antibioticum

22-05-2017 om 10:39 uur

Hallo allemaal,
ik heb weer eens een longontsteking.
Is eigenlijk ieder half jaar wel raak.

Gisteren bij de HAP geweest.
Ik kreeg daar Moxifloxacine 400mg voorgeschreven.
Helaas kreeg ik binnen 5 minuten na het inslikken een heftige allergische reactie hierop .
Gloeiend gezicht, duizelig, pijn op de borst, enorme buikpijn en in een later stadium rode vlekken en jeuk.
Per direct gebeld naar de HAP er kwam met spoed een huisarts naar mijn huis .
Dus ik moest per direct stoppen met die tabletten.
Helaas heb ik bronchiëctasieën bij mijn astma en heb ik antibiotica op dat moment wel nodig.
En slik onderhoud Azitromycine .

Dus vanmorgen naar de huisarts geweest.

Omdat ik inmiddels voor meerdere antibioticum allergisch ben.
Cotrimaxozol, Amoxicilline, nu ook voor Moxifloxacine.

Kreeg ik nu prednison en Doxycicline voorgeschreven.
Dit was eigenlijk de enige optie die hij nog overhad .

Ik maak me nu zorgen over de toekomst.

Heb daarom een afspraak bij de longverpleegkundige en bij de longarts gemaakt om daar over te praten.

Hebben jullie nog tips of raad wat ik verder nog kan ondernemen .

Met vriendelijke groet,
Theovb.

Login of registreer om te reageren
22-05-2017 om 10:56 uur

Hoi Theo, er zijn nog wel wat soorten a.b. over hoor. Maar het ligt er aan welke bacterie de ontsteking veroorzaakt. De longarts heeft meer mogelijkheden, zoals een hogere dosis (andere a.b.), inhalatie a.b. die je vernevelt met een apparaat.
Wat de huisarts doet is meestal schieten met een kanon op een mug, de longarts kijkt in de regel welke bacterie hij moet aanvallen, door bijv. het sputum op kweek te laten zetten.
Heel goed dat je een gesprek met de longarts hebt aangevraagd, hopelijk kan hij/zij je geruststellen en gericht behandelen.
Beterschap!

Login of registreer om te reageren
22-05-2017 om 11:13 uur

Hoi dankjewel voor je reactie.
Dat geeft mij weer moed .
Maar zou dat betekenen dat ik eigenlijk altijd naar het ziekenhuis moet als ik een longontsteking heb?
En kunnen ze ook uitzoeken wat de werkelijke werkzame stof is die de reactie veroorzaakt.
Met vriendelijke groet,
Theovb.

Login of registreer om te reageren
22-05-2017 om 12:28 uur

Vernevelen zou in principe thuis kunnen als je een apparaat van de zorgverzekeraar te leen krijgt.
Voor een infuus moet je opgenomen worden, al zijn er in sommige gevallen uitzonderingen om ook dan een thuisbehandeling te krijgen, maar die is aan strikte voorwaarden gebonden.
Ik denk dat de werkzame stof lastig uit te zoeken is, als je bedoelt dat het hulpstoffen zouden zijn?
Een allergie bouw je meestal op. Als je een "probleemgeval" gaat worden, zul je w.s. altijd onder toezicht een nieuw a.b. toegediend krijgen, kijken of er een reactie op komt.
Noteer altijd (in het rood) op je medicijnlijst op welke stof je allergisch reageert!
Want als je op 1 a.b. allergisch reageert, reageer je op alle a.b.s uit diezelfde groep.

Login of registreer om te reageren
22-05-2017 om 12:35 uur

Zo jij weet er veel vanaf .
Bedankt voor je reactie.
Ik begrijp wel op internet dat de longarts liever niet willen dat je thuis verneveld .
Dat ivm de hygiëne.
Kans op juist meer infecties door niet goed reinigen van het apparaat.
Heb jij hier zelf ervaring mee?

Login of registreer om te reageren
22-05-2017 om 12:49 uur

Ik herken het wel. Ik heb ook meerdere allergieën voor antibiotica: o.a. doxycycline, claritromycine en amoxicyline. Maakt het niet makkelijk want het zijn de voorkeursAB vaak. Hebben ze het bij die andere AB kuren echt uitgezocht (dubbelblinde provocatietest in ziekenhuis?) om te kijken of je er echt allergisch voor bent (met die bulten etc. is dat redelijk zeker, maar had je die klachten bij de andere ook?). Mijn ervaring is dat ik de eerste keer met een antibioticakuur nergens last van had maar dat de 2e keer meestal wel voor een allergische reactie zorgde. De huisarts is hier niet de juiste plek voor, net als wat Thirza zegt (kanon voor een mug ipv precisieaanval). Probeer hiermee bij de allergoloog te komen, misschien is er nog meer mogelijk of kun je er achter komen waar je precies ziek van wordt. Dat was iig wat mijn internist zei omdat hij zich ook zorgen maakte over wat er nog overbleef aan AB.

Login of registreer om te reageren
22-05-2017 om 13:13 uur

Fijn dankjewel voor die tips en reacties hier kan ik wat mee .
Bedankt!
Met vriendelijke groet,
Theovb

Login of registreer om te reageren
22-05-2017 om 13:17 uur

Ik had bij alle genoemde antibiotica dezelfde reacties.
Maar de Moxifloxacine had ik inderdaad voor de tweede keer 22-12-2016 had ik hem ook gehad toen geen reactie.
De allergoloog moet ik die inschakelen via de longarts?
Met vriendelijke groet,
Theovb .

Login of registreer om te reageren
22-05-2017 om 14:01 uur

Ik zou idd een verwijzing van de longarts vragen. Dan kunnen ze namelijk eea uitzoeken en dat is best belangrijk! Ik vond het in ieder geval een nuttig bezoek (bezoeken, meerdere dubbelblinde provocatietesten gehad en ik wist altijd feilloos de keer met de antibiotica er uit te pikken haha)

Login of registreer om te reageren
22-05-2017 om 14:07 uur
Reactie op theovb

Zo jij weet er veel vanaf .
Bedankt voor je reactie.
Ik begrijp wel op internet dat de longarts liever niet willen dat je thuis verneveld .
Dat ivm de hygiëne.
Kans op juist meer infecties door niet goed reinigen van het apparaat.
Heb jij hier zelf ervaring mee?

Ja, mijn zoon vernevelt vanaf kleuterleeftijd. De regels w.b. hygiëne zijn zeer strikt en zijn in de loop van de jaren ook steeds bijgesteld en vernieuwd.
Als je kwetsbaar bent, ben je thuis eigenlijk beter af, want in het ziekenhuis zijn veel meer boze beestjes.
Misschien nog een tip, kijk uit voor de pseudomonasbacterie. Die huist in vochtige-warme omgeving, vies bloemenwater, (laat iemand anders de uitgebloeide bloemen weggooien) het afvoerputje van gootsteen en douche (gooi daar om de dag een scheut dikbleek in en laat een halfuur staan) ze zitten verder in stilstaande sloten en meertjes (niet erin gaan zwemmen dus) en in rottende uien.
Ik heb hem opgelopen, er is een finale klap uitgedeeld, maar de kans bestaat dat hij toch nog in mijn longen verstopt zit.

Login of registreer om te reageren