Interview met Balling

29-05-2017 om 21:28 uur

https://www.mupload.nl/img/89odefsxh1nsq.jpg

Wat is je (forum)naam?
balling.
Als in ballingschap, al dan niet vrijwillig.
Ook een (groot) deel van m’n achternaam.

Ben je man of vrouw?
Al mijn hele leven overtuigt man.
Nooit enig verlangen naar genderdiversificatie voelen opkomen.

Waar kom je vandaan?
Ik kom uit het verleden, ik ben in het heden en hoop naar de toekomst te gaan.
Zonder gekheid.
Ik ben geboren in ’s-Gravenhage uit Bossche ouders en opgeroeid in de Kempen.
Dat opgroeien in het Katholieke Brabant in de 50’er en 60’er jaren ervaar ik als iets bijzonders omdat ik in een relatief kleine gemeenschap, op de breuklijn van de tijd, de hevige veranderdingen heb mogen meemaken. Ik ken dus nog de warme saamhorigheid van het dorp maar ook de benauwdheid van de sociale controle, van het “Heilige Roomse Leven”. Of zoals Jan Terlouw het laatst noemde: “Het touwtje uit de brievenbus”.
Mooie romige verhalen, muziek als koorknaapje en zingen in de nachtmis met het orkest en daarna kerstontbijt met een glas donker bier met suiker. Ik denk er nog vaak met weemoed aan terug maar ik heb dan ook niets “ergs” meegemaakt in de biechtstoel.
Maar ook hevige confrontaties met de directeur van mijn middelbare school om lang haar, brommers en stempeltjes van de dancing.
Het zijn allemaal ervaringen die een opgroeiende jongen vormen en die ook enigszins de verklaring zijn voor mijn zorgen over de toekomst. Vandaar de openingszin bij deze vraag. Ook de kennismaking met de muziek en de Klassieken heb ik te danken aan betrokken en kundige onderwijzers en ,wat toen heette “autoriteiten”.
Na mijn studie aan de kunstacademie/lerarenopleiding ben ik in Tilburg blijven “hangen” en tegenwoordig woon ik met mijn dame in een mooi wit vrijstaand huis annex kantoor in een van de dorpen rond Breda.
We hebben geen kinderen mede door “druk, druk, druk.

Wanneer ben je jarig?
Ik ben dus op 14 april 1952 geboren in ’s-Gravenhage op Tweede Paasdag om ½ 1.
Of zoals mijn vader zei: “Tussen de soep en de aardappels”.
Mooi ook: In die tijd werd er vroeg ontbeten ’ s middags warm gegeten.

Verliefd/Verloofd/Getrouwd?
Na veel amoureuze omzwervingen ben ik op relatief late leeftijd (43) getrouwd nadat we daar, heel modern, 10 jaar over onderhandeld hebben. Nooit een seconde spijt van gehad.

https://www.mupload.nl/img/4ctdptmah6th0.jpg
Le porte chiuse di Alba e Montepulciano

Login of registreer om te reageren
Moderator
29-05-2017 om 21:29 uur

Werk je/zit je op school en wat doe je dan?
Na mijn studietijd heb ik een aantal jaren in het onderwijs als tekenleraar gewerkt maar kwam er al snel achter dat dat niet voor mij was weggelegd. Je bent als leraar tekenen al snel de joker van de school en je vak wordt door de meesten niet serieus genomen. Ook niet door je collega’s.
Gelukkig werd ik uit mijn lijden verlost door ene Dries van Agt, toenmalig minister-president, die een begin maakte met een grote bezuinigingsoperatie (Bestek ’81) waardoor ik m’n congé kreeg.

Maar wat nu? Ten tijde van datzelfde kabinet van Agt was de werkeloosheid gestegen naar bijna een miljoen en even zo velen “arbeidsongeschikten”. Veel werk was er dus niet en om een “redelijk geschifte kunstenaar” zat echt niemand te wachten.
Het leven hangt van geluk hebben en toevallige kansen aan elkaar. Kunst is die te zien en te pakken.
Via een kennis ben ik uiteindelijk terechtgekomen in de wondere wereld van de architectuurpresentaties. Dat was toen een relatief nieuw fenomeen. Alle puzzelstukjes uit het verleden vielen in elkaar en heb er m’n beroep van gemaakt.

https://www.mupload.nl/img/jvgnlislhjtio.jpg
Het laatste decennium en weer een economische crisis rijker, heb ik ook weer mijn oude ideaal van “kunstschilder” opgenomen en maak nu digitale schilderijen die ik schilderixel of pixelarij noem. Alles wordt in de computer gemaakt.
Veel doe ik in opdracht. Voor wie geïnteresseerd is mag een kijkje op m’n website nemen: www.7arts.nl

https://www.mupload.nl/img/fso9w8tzao2rc.jpg
La grand-mère et sa petite-fille

Wat vind je van de Reuzenpanda's Wu Wen en Xing Ya?
Helemaal niks.
Mag ik deze vraag veranderen in: Wat vindt je van Pauw & Jinek?
Ook helemaal niks.

Als je wat voor tv zou mogen doen wat zou je dan doen??
Het volk, wat zeg ik, de elite, toespreken over hoe kostbaar de democratie en de vrijheid van expressie is. Dat we daar zeer zorgvuldig mee moeten omgaan en niet Jan en Alleman moeten gaan vervolgen en demoniseren die ergens al dan niet terechte kritiek heeft.
Dat de elite zich gedraagt zoals dat betaamt. Streng, wijs en rechtvaardig. Zonder uit ideologie geboren wrok en haat maar met kennis en gevoel voor realiteit. Helaas is de elite maar zeer beperkt in staat zich als zodanig te gedragen.

Houdt je van voetbal (kijken / zelf spelen, welke club)?
Ik zat laatst te kijken naar een wedstrijd van het Nederlands Elftal en kende geen enkele speler.
Wel kan ik moeiteloos de opstelling van het WK ’74 oplepelen. Ach ja! Die verdomde weemoed ook.

Wat is het “vreemdste” wat je ooit gegeten hebt?
Zangvogels in een Frans restaurant ergens in de Ardeche. Mijn Franse woordenschat is beperkt.

Wat is het laatste concert wat je bezocht hebt?
In de Doelen in Rotterdam van het Rotterdams Filharmonisch Orkest.
Rachmoninoff no. 2 en Tsjaikovsky no. 5

Tsja! Mijn verhouding met muziek is een ambivalente.
Ik ben een groot liefhebber van klassieke muziek en heb nog een tijdje pianolessen gevolgd toen ik nog dacht dat ik daar misschien wat talent voor had. Maar ja, Ik wilde Rachmaninoff spelen en dat was toch echt te hoog gegrepen.
Ik kon ook aardig improviseren en dan wordt je al snel door het schoolbandje gevraagd.
Later op semiprofessionele basis in de Tilburgse popscene ( Doe Maar, Gasphetti, VOF de Kunst) rondgezworven met alle verlokkingen des levens incluis.
Toen ik ooit een interview met Bono (U2) las waarin hij verklaarde zichzelf te zien als een “groot componist” vroeg ik mij af of hij wel eens een Mahlerpartituur zou hebben gezien. De grapjas.

Login of registreer om te reageren
Moderator
29-05-2017 om 21:29 uur

Vanaf dat moment heb ik eigenlijk popmuziek niet meer serieus genomen.

Dat tweede pianoconcert van Rachmaninoff werd gespeeld door een hele frêle, prachtige en jonge Letse die duidelijk wat “gewicht” tekort kwam.
Het is n.l. de bedoeling dat na een Rachmaninoffconcert de vleugel toch echt gestemd moet worden. Heb ook geen snaren horen knappen wat wel zowat in de partituur staat beschreven.
Tsjakovsky is altijd een mooie tocht. Wat een melodieën! Een componist die je meeneemt op reis.
Kortom: Ik ga nog wel eens naar een concertje en toets nog wel eens een toetsje maar muziek is mij te kostbaar om het continue te consumeren.

Wat is je favoriete vakantie?
Een beetje met de auto rondsukkelen door Europa. Hotelletje, Picknickje, Stadje, Museumpje, Kerkje, dutje.

Wat deed jij met Koningsdag?
Een groot gat gegraven achter in de tuin en er pas weer uitgekomen toen ie weer weg was uit Tilburg.

Wat is je eerste gedachte als de zon opkomt?
Dit zullen veel forummers herkennen, denk ik: Waar doet het allemaal zeer?
Ik ben een diesel en heb even tijd nodig om überhaupt te kunnen denken

Goud of Zilver?
Zilver. Ook als belegging.
Als je je erin verdiept wat voor risico’s de financiële wereld neemt dan kun je gerust spreken van “Dansen op de vulkaan”.
Ik heb zilveren munten ook als verzekering mocht het vertrouwen in het geld plotseling weg zijn.
Dat gebeurde met de val van Lemann Brothers in 2008 en heeft 1 ½ dag geduurd. Het mondiale monetaire systeem stond op instorten en we zijn toen echt langs de rand van de afgrond gegaan.
Als er geen vertrouwen meer is in het virtuele niet bestaande geld dan kun je met munten van edelmetaal nog altijd voedsel kopen bij de boeren in de omgeving.

Houd je van bloemen?
Wie niet? Daar heb ik niet zo veel over te vertellen. Daar gaat mijn dame over.
Die zorgt i.i.g. dat er elke week een bloemetje op kantoor staat. Als dat niet het geval is dan mis ik het.

Wat is jouw liefste wens en zie je het gebeuren dat deze uitvoerbaar gaat worden?
Ik zou nog wel eens met een vrachtschip in slecht weer over de Atlantische Oceaan naar de USA willen varen.
De kosten vallen wel mee. Ongeveer zo duur als een goed hotel (+/- 130,0 p/d inclusief).
Je moet wel medische attesten overleggen en met mijn medisch verleden weet ik niet of ze me als passagier zullen accepteren. Nooit geprobeerd, overigens.

Zijn er dingen die je mist of anders zou willen zien op het forum?
Ik mis nog steeds een like-knop. Ook al besef ik dat gezien de aard van dit forum er niet echt veel valt te liken zijn er hier ook mensen die een bewonderingswaardig gevoel voor humor en relativeringskunst ten toon spreiden.
Ook in een wat serieuzere discussie kun je dan je positie daarin aangeven en weet je zelf snel waar je ongeveer staat.

Wil je verder nog iets kwijt?
In mijn voorsteltopic hier op het forum heb ik gezegd dat ik een lans zou willen breken voor het dampen (e-sigaret) als vervanging voor roken.
Vele hier hebben hun aandoening aan dat roken te danken en even zo velen worstelen nog steeds met die verslaving.
Inmiddels is het wetenschappelijk bewijs over de effectiviteit en relatieve onschadelijkheid van dampen zo overstelpend dat het fenomeen niet meer genegeerd kan worden.
Zij die dat wel doen hebben andere belangen dan volksgezondheid.
Wereldwijd kan het op termijn een levensreddend en levensverlengend middel zijn voor meer dan een miljard rokers. Daar kunnen we alleen maar blij mee zijn.
Het zal dan ook maar een kwestie van tijd zijn alvorens overheden dat ook zullen inzien en ruimhartig het dampen zullen gaan inzetten als schadebeperking voor de rookepedimie.
Voor wetenschappelijke informatie over dampen vindt u op deze site een schat aan onderzoeken:
www.stoprokenvandaag.nl
acvoda.nl

Heb je een vraag die aan het volgende forumlid die geïnterviewd gaat worden zou willen stellen?

Ik weet niet wie het volgende “slachtoffer” is maar als het een longarts is of iemand van de advieslijn, zou ik willen vragen hoe hij/zij tegen het fenomeen dampen (e-sigaret) aankijkt in het licht van de Britse beleidswijziging om de e-sigaret als serieus alternatief voor roken en stoppen te omarmen.

Gwenny en Balling

https://www.mupload.nl/img/lqqxwjbouuxfp.jpg

Login of registreer om te reageren
Moderator
31-05-2017 om 14:43 uur

Hoi Forummers,

We gaan er weer mee starten
2 Maandelijks willen we een interview met 1 van de leden gaan plaatsen.
Deze maand hebben we Balling zover gekregen!
Het gaat er vooral om om 'elkaar' een beetje te leren kennen, dus het kan echt over van alles gaan.
Iedere maand word er een ander lid gezocht en belicht door middel van een interview waarvan de vragen steeds (kunnen) veranderen.

Gwenny

Login of registreer om te reageren
31-05-2017 om 15:02 uur

Leuk! Ik miste de interviews al.
Zo leer je elkaar een beetje kennen. Dankjewel Gwenny en Balling.

Login of registreer om te reageren
Moderator
31-05-2017 om 15:18 uur

Goed te horen dat ze gemist werden Oma Akke!
Goede keuze dus om dit weer nieuw leven in te blazen :)

Login of registreer om te reageren
31-05-2017 om 15:30 uur

Leuk om de interviews te lezen en elkaar zo een " beetje " leert kennen!

Login of registreer om te reageren
31-05-2017 om 18:02 uur

Leuk, leuk, en hoog eens leuk
Lekker mee doorgaan

Login of registreer om te reageren
31-05-2017 om 18:19 uur

Leuk dat het topic weer geopend is en er weer mee doorgegaan wordt!

Login of registreer om te reageren
31-05-2017 om 18:24 uur

Nice! Een ware toevoeging... Als blogger hou ik hier natuurlijk van!

Login of registreer om te reageren
31-05-2017 om 18:27 uur

Zeker leuk idee! Fijn om iemand beter te leren kennen, naast de antwoorden die er op de vragen gegeven worden!

Login of registreer om te reageren