Na heftige aanval weer naar school? Kind van 4

30-08-2017 om 07:55 uur

Hoi
Mijn zoontje heeft afgelopen dagen een flinke aanval gehad. We zijn hier niet erg mee bekend. Gelukkig konden we de puf van elke 3 uur met uitwerking na 2 uur , na 24 uur afbouwen naar om de 5 a 6 uur.. hij hoefde dus niet naar het ziekenhuis om te vernevelen. Wel heeft hij een stootkuur prednison erbij

Hij is nu net voor het eerst met school begonnen vorige week. Echt net 4.. hoe snel kunnen jullie kinderen na zo n aanval weer naar school? Hoe maak je de afweging?

Hij is anders druk na inname van de ventolin..

Login of registreer om te reageren
30-08-2017 om 08:17 uur

Oh ja
Volhende week terugkomen bij huisarts om te praten over kinderarts over astma

Login of registreer om te reageren
30-08-2017 om 13:24 uur

Ik kijk/keek het bij mijn zoon altijd even aan of het wel of niet gaat. Of ik liet hem bv maar 1 dagdeel gaan. Zodat hij en zijn energie kwijt kan, en anderzijds dat hij ook op tijd bij kan tanken. En het hangt er ook heel erg vanaf hoe de leerkracht er mee om gaat. En verdiep je ook in het medicijnprotocol van school.

Dit zijn de dingen waar ik tegenaan ben gelopen. (Mijn zoon is inmiddels 8)

Login of registreer om te reageren
30-08-2017 om 14:36 uur

Dank je voor je antwoord
Ik heb gebeld om met school te overleggen. Ze vinden het geen probleem om hem zo nodig een puf te geven gelukkig..de directrice neemt het waar..als het maar in zijn tas zit
En idd eerst een dagdeel aankijken..

Voor nu lijkt hij zwaar verkouden..valt mee maar zo oogt en klinkt het..en snel moe..maar tussendoor flink levendig. Vandaag puffen we on de 4 uur..

Hou me nog steeds aanbevolen voor ervaringsverhalen...

Login of registreer om te reageren
30-08-2017 om 16:33 uur

Ah, wat rot voor je kleintje, maar fijn dat school zo meedenkt.

Hier nog geen ervaring met astma op die leeftijd. Wij hebben 2 zoontjes (van de 4) met longproblemen. Een van bijna 4 met, wat wij noemen, 'gewone' astma. Hij reageert met name op het weer (vochtig herfstweer is voor hem vervelend). Maar met 2x daags Qvar en zo nodig ventolin in de winter is hij aardig onder controle te houden.

Afgelopen winter helaas wel een keer een aanval gehad waardoor hij in het ziekenhuis kwam en een maand later een flinke longontsteking waardoor hij er weer lag. Maar al met al is het goed te doen. Gemiddeld 1x per jaar ziekenhuis. Ben heel weg benieuwd als hij straks naar de basisschool gaat. Hij wordt trouwens behandeld door de algemeen kinderarts in een streekziekenhuis.

Andere zoontje van 1 is wat gecompliceerder. Hij heeft (weten we sindskort) early onset moeilijk behandelbare astma. Inmiddels 7 langdurige opnames verder en hij is eigenlijk nooit langer dan 3 weken stabiel. Hij reageert extreem op vocht, weersveranderingen, warmte, inspanning en virussen. Moeilijk bij het laatste is dat hij wordt verdacht van immunogobuline A deficiëntie, wat hem ook nog eens extra vatbaar maakt voor virussen. Hij wordt behandeld met een 2xdaags Qvar, onderhoudskuur antibiotica, ventolin vrijwel dagelijks tot 8x5 pufjes, berodual zo nodig en 3x daags peppen. Daarnaast wordt hij bijgevoed via een sonde ivm hoge ademarbeid. Ook start hij binnenkort mogelijk met singulair. Hij wordt behandeld door een kinderlongarts in een academisch ziekenhuis.

Ik heb het even helemaal uitgeschreven, zodat je een beetje idee krijgt van de totaal verschillende behandeling die kindjes met astma kunnen hebben en dat er naast pufjes ook echt nog wel mogelijkheden zijn. Wat hier heel erg heeft geholpen is om een duidelijk actieplan op te stellen. Dit maakt het voor bijvoorbeeld oppas of school wat makkelijker om te handelen of te alarmeren. Alle kindjes met astma zijn anders, wat het voor buitenstaanders heel lastig maakt om een inschatting te maken.

Misschien is het wel een idee om het Actieplan Astma bij kinderen aan te vragen bij het Longfonds (gratis!). Hierop kan je samen met de arts invullen hoe te handelen bij jouw zoontje en kan je ook aangeven wat de symptomen zijn bij hem.

Ook zou ik inderdaad proberen bij een kinderarts terecht te komen. Ik zie in de omgeving toch een hoop geklungel door huisartsen bij kindjes met astma (met alle respect overigens hoor).

Heel veel sterkte en hopelijk is hij weer snel opgeknapt!

Login of registreer om te reageren
01-09-2017 om 17:00 uur

Ik zou kijken naar wat je kind zelf wilt. Ze kunnen het vaak heel goed aangeven.
Als de juf kan puffen op de tijden dat je dat aangeeft dan kan school ook een prettige afleiding zijn.

Ons dochtertje van bijna 4 jaar gaat naar de crèche. Zij mag altijd komen ook met een astma aanval.
Zij kunnen heel goed inschatten wanneer zij benauwd is. Bij twijfel wanneer de puf onvoldoende werkt wordt ik gebeld. Ook AB of prednison geven zij zo nodig tijdens een kuur.

Het enige dat zij niet doen is vernevelen. Wij hebben zelf een apparaat dus toen is mijn man heen en weer geweest tussen de middag om haar te vernevelen.

Wat ik nu begrijp is dat op de basisschool het zelf mogelijk is om haar te vernevelen. Dat is een super fijn idee. Dan is het wel even het apparaat meeslepen maar ze kan op de kamer van de directrice even vernevelen.
Ze gaat in november naar school dus ik ben wel benieuwd hoe het straks gaat.
Ze is hier net herstellende van een zware aanval die 2 weken heeft geduurd met bijna 2 weken vernevelen. Dan wil ze ook in de middag slapen omdat ze zo moe is.
In dat geval zou ik haar dus halve dagen naar school laten gaan.

Onze dochter gebruikt 2 maal daags Foster, en in de avond singulair. Zo nodig als de basis niet voldoende is atrovent en/of ventolin en als het echt slecht gaat vernevelen we haar met ventolin of combivent max 8 keer per dag.

Sterkte hopelijk knapt hij snel op.!

Login of registreer om te reageren