september 2017 - Een dagje uit.

31-08-2017 om 08:04 uur

Als je een longziekte hebt is zomaar een dagje uitgaan niet altijd vanzelfsprekend en het vereist soms best enige voorbereiding.

Voor welk uitje kies je, als je een longziekte hebt waar je rekening mee moet houden. Wordt het een dagje strand, een museum of naar een pretpark? Welke voorzorgsmaatregelen neem je? Hou je het weerbericht in de gaten of de pollenconcentratie in de lucht. Neem je extra medicatie mee of plan je extra rust in een dag voor of na het uitje.

Waar houd jij rekening mee als je een dagje weggaat?

Login of registreer om te reageren
04-09-2017 om 14:39 uur

Ik kijk altijd de morgen van de geplande dag hoe het gaat. Want sta ik benauwd op dan bepaald dat meestal de rest van de dag.
Ik neem altijd nood medicijnen mee. Want een paar prikkels (geurtjes voornamelijk) kan ik wel hebben. Maar te lang of te vaak kan een benauwdheid van langere tijd triggeren.
Een dagje uit zonder prikkels is voor mij eerder een uitzondering omdat geurtjes overal zijn.
Maar heb wel genoten van de dagjes uit in deze vakantie.

Login of registreer om te reageren
13-09-2017 om 20:59 uur

Dagje uit is leuk.
Zelf heb ik nooit een rijbewijs gehad, daarom is het vaak meerijden.
Mijn probleem komt na het parkeren in een parkeergarage.
Bij het lopen naar de uitgang en terug naar de auto krijg ik het gevoel te stikken, vanwege de uitlaatgassen die er hangen.
Dan wou ik dat ik mondkapjes had, maar de longarts wil ze niet voorschrijven.
Door een papieren zakdoekje ademen helpt dan enigszins.

Login of registreer om te reageren
14-09-2017 om 06:33 uur

Kan de chauffeur je dan niet buiten de parkeergarage afzetten en oppikken?

Login of registreer om te reageren
14-09-2017 om 10:56 uur

Vaak is de uitgang in een andere straat in een onbekende stad.
Het heeft wel eens heel veel tijd gekost om elkaar terug te vinden.

Login of registreer om te reageren
14-09-2017 om 12:43 uur

@Marlen,je kunt ook zelf mondkapjes kopen, zulke dingen worden niet vlug voorgeschreven door een arts.

Een dagje uit, is vooral rekening houden dat ik niet te moe weg ga, rolstoel mee en afwisselend lopen en laten rollen.
De volg.dag rust nemen, maar dit is erg wisselend, de ene keer kan ik meer aan dan de andere keer.
En van te voren kijken of er geen trappen zijn, menig keer in een restaurant gezeten waar je trappen op of af moet voor het toilet.
Nu vraag ik het eerst voordat ik ergens ga eten.

Login of registreer om te reageren
16-09-2017 om 23:07 uur

Mijn apotheek wil me geen mondkapjes verkopen.

Login of registreer om te reageren
17-09-2017 om 07:44 uur

Dan bestel je ze online?

Of als je allebei een smartphone hebt, stuur je je locatie door via Google maps als je ergens anders afgezet bent.

Login of registreer om te reageren
17-09-2017 om 09:55 uur

Bij de bouwmarkt verkopen ze stofkapjes. Goedkope weggooikapjes voor ca. 3 euro per 10. Een betere kwaliteit kost ca. 10 euro per stuk. Die helpen dus niet tegen geuren maar wel tegen dieselroet. Ik heb die zelf geprobeerd en ze werken goed. Wel gaat het ademen zwaarder omdat je de lucht op eigen kracht door het filter moet aanzuigen.

Login of registreer om te reageren
17-09-2017 om 17:54 uur

@Marlen, ik bedoelde ook wat Daantje schreef, online genoeg te koop aan mondkapjes
Zelf heb ik ze niet nodig, al heb ik wel last van uitlaatgassen, ik zorg ervoor vlug weg te zijn uit een garage dan valt het mee bij mij.

Login of registreer om te reageren
21-09-2017 om 10:44 uur

Helaas zijn dagjes uit bij ons ook wel eens in het water gevallen door de astma van onze zoon, net als sinterklaas en Sint Maarten lopen ( waarschijnlijk niet bij iedereen bekend )
Vorig jaar in een rolstoel mee geweest met Sint Maarten . Net voor Sint Maarten een opname gehad, hij was net weer thuis en had totaal nog geen energie maar wilde wel mee lopen .
Ook al eens een opname gehad op pakjesavond...jammer maar de cadeautje kreeg hij toen hij zich weer wat beter voelde.

Login of registreer om te reageren