Copd en saturatie

01-09-2017 om 22:34 uur

Zou u mij kunnen vertellen hoe het kan dat je matig copd hebt en toch een saturatie van 99%?
Charlotte

Login of registreer om te reageren
13-09-2017 om 20:42 uur

Waarom werd deze vraag niet beantwoord?

Ik had na een inspannende fietstest in het ziekenhuis een saturatie van 98!

Mij is uitgelegd dat dit komt omdat mijn cellen niet voldoende zuurstof kregen en het lichaam daarom epo aanmaakte.
Het is zoiets als omgekeerde bloedarmoede.

Login of registreer om te reageren
18-09-2017 om 10:02 uur

Dit begrijp ik niet Marlen. Met EPO bedoel je denk ik je hematocriet waarde hoger wordt/werd?
Is dat dan door zuurstof tekort? Ook het aantal erythrocyten? Want ik heb altijd een hoog hematocriet en hoog erythrocyten aantal. Altijd tegen top randwaarde of licht hoger. Nog nooit heeft iemand daar de link gelegd met tekort aan zuurstof? Terwijl ik zelf het zo wel ervaar.

Login of registreer om te reageren
20-09-2017 om 18:21 uur

Al die termen, daar heb ik ook geen verstand van hoor :)

Epo werd het genoemd door mijn nefroloog.
(Onderzoek werd gedaan i.v.m. eventuele niertransplantatie.)

Login of registreer om te reageren
21-09-2017 om 23:04 uur

Ik heb ernstig copd en geregeld een saturatie van 98, gelukkig.
Zo krijgen je organen nog genoeg zuurstof, dit ligt ook aan de diffusie en ventilatie dacht ik.
Ook wel eens veel slechter, vooral bij inspanning maar saturatie alleen zegt niets over benauwdheid is mij ooit verteld.
Ik ben soms stikbenauwd met een goede saturarie en andersom gebeurt ook.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
23-09-2017 om 10:39 uur

Copd is niet perse een aandoening die gepaard gaat met zuurstof tekort.
Zolang spieren en longweefsel voldoende kunnen functioneren kan de saturatie goed blijven, wat overigens mogelijk wel wat energie kost van het lichaam

Login of registreer om te reageren
24-09-2017 om 12:40 uur

Hallo ik ben emil en heb copd 3 ik ben het zat om per dag erg benauwd te worden mijn saruratie wisselt vaak tussen 74 en 92 maar ik ben verschrikkelijk moe ik zou graag in meer rust verder gaan kent iemand deze ervaring.

Login of registreer om te reageren
24-09-2017 om 23:30 uur

Hallo Emil, ja ik herken je klachten wel, ook ik heb periodes van erge benauwdheid en soms saturatie schommelingen en dan vooral bij inspanning.
Die vermoeidheid hoort daar dan ook wel bij, je lichaam moet dan hardwerken.
Soms is er niets aan te veranderen maar soms kan andere medicatie ook helpen, dit zul je toch met je longarts moeten overleggen.
Sterkte,Jolien

Login of registreer om te reageren
25-09-2017 om 00:43 uur

Ik heb 97 maar heb vaak erg benauwd en slijm. Heb puffer. Heb emfyseem bronchitis.

Login of registreer om te reageren