Gestopt met roken, veel slijmproductie en hoesten

11-11-2017 om 13:12 uur

Goedemiddag, ben inmiddels 2 maanden geleden gestopt met roken, doordat ik een vervelend hoestje kreeg, direct gestopt, helaas wel lang gerookt. Hoesten stuk minder maar niet weg en heel veel slijmproductie. Is dat normaal?

Login of registreer om te reageren
11-11-2017 om 13:16 uur

Nou ja als toevoeging, het is eigenlijk meer speeksel productie dan slijm.

Login of registreer om te reageren
11-11-2017 om 13:16 uur

Ja dat is normaal en juist goed. Je gaat nu de troep uit je longen hoesten.
In sigaretten zit een luchtwegverwijder die je dus nu niet meer binnenkrijgt.
Dus als je hoest waarbij veel slijm omhoog komt, spuug het eens uit in een witte tissue en bekijk hoe het eruit ziet, kleur, met bloed vermengd, taai of dun.

Login of registreer om te reageren
11-11-2017 om 15:27 uur

Nou het is toch echt meer de speekselproductie die mij dwarszit. Dat hoesten valt zeer mee, af en toe een kuchje, maar dan komt er geen slijm ofzo. Nee het is meer de constante stroom van speeksel. Vroeg mij af of dat ook te maken heeft met stoppen met roken, want dat lees ik eigenlijk nergens.

Login of registreer om te reageren
11-11-2017 om 17:48 uur

Blijft het in je keel hangen?
Waar ik aan zit de denken is dat het misschien uit je neusholtes komt (voorhoofdsholtes en kaakholtes).
Je zou dan last kunnen hebben van PND (Post Nazal Drip). Slijm dat vanuit die holtes in de keel druppelt en daar irritatie veroorzaakt.

Het kan natuurlijk ook nog steeds een gevolg van het stoppen met roken te maken hebben.
Je mondflora is zich aan het herstellen en dat betekend dat het zich anders gedraagt dan dat je lang gewend bent geweest.

Maar goed. Ik ben een kleine ervaringsdeskundige ( met de nadruk op ervaring) en al helemaal geen arts.

Login of registreer om te reageren
11-11-2017 om 20:01 uur

Mm, dank voor het meedenken. Ik hou het in de gaten en kijk naar veranderingen. Opzichzelf gaat het stoppen zeer goed en voor het overige weinig last, alhoewel de beloofde super extra energie enzo een beetje tegenvalt. Ook op dat vlak niet zoveel verschil, ook bij het sporten niet, terwijl ik dat toch wel verwacht had. Enfin, goede beslissing.

Login of registreer om te reageren
13-11-2017 om 09:09 uur

Beste Bemzema,

Allereerst, wat goed dat je gestopt bent met roken! Na het stoppen met roken gebeurt er van alles in je lichaam. Over het algemeen hebben mensen meer last van extra slijm productie, maar meer speeksel is bij ons niet bekend. Geef je lichaam de tijd om te herstellen nu je niet meer rookt. Houd de klacht van veel speekselproductie aan, ga dan eens naar de huisarts. Succes en hou vol.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
13-11-2017 om 09:34 uur
Reactie op bemzema

Enne, ja blijft in keel hangen

Als je er last van blijft houden dan kun je via de huisarts een verwijzing naar de KNO-arts vragen.
Zo op afstand klinkt het allemaal als een sinusprobleem. Dat komt veel voor bij rokers en ex-rokers.
Maar lekker gestopt zijn blijven, hoor!

Login of registreer om te reageren
13-11-2017 om 10:00 uur

ok, beiden dank voor de reactie(s). Ik houd het in de gaten.

Login of registreer om te reageren