bacteriofagen

09-01-2018 om 23:38 uur

Er is ophef over een (nieuwe) methode om Pseudomonas te bestrijden. Bacteriofagen. Lijkt me interessant, wie weet meer?

Login of registreer om te reageren
10-01-2018 om 08:29 uur

Dank je, is bij mij bekend. Er is ook een petitie te tekenen waarin opgeroepen wordt om onderzoek te starten. Ik vroeg me af of er nog meer nieuws is.

Login of registreer om te reageren
10-01-2018 om 09:35 uur

Het was laatst ook in het nieuws, ik denk als je meer wilt weten het kunt vragen aan evt je longarts? Of via radar misschien met iemand in contact te komen voor info

Login of registreer om te reageren
11-01-2018 om 02:46 uur

Ter info: bacteriofagen worden al 100 jaar succesvol toegepast in het voormalig Oostblok. Met name Georgië beschikt over een uitgebreide en uitstekend gedocumenteerde expertise, die ze ook nog graag bereid zijn te delen. De reden dat het Westen antibiotica gebruikt is dat breedspectrum-AB goedkoop kan worden gefabriceerd terwijl bacteriofagen zeer specifiek op één type bacterie werken. Voor elke bacteriesoort is er dus een bijbehorende bacteriofaag nodig. Voordeel is wel dat bacterieën niet resistent tegen bacteriofagen kunnen worden, in tegenstelling tot AB. In feite hoeft het Westen niets te onderzoeken. De technologie is klaar, werkt en is betaalbaar. De redenen voor de Westerse terughoudendheid bij het inzetten van bacteriofagen laten zich natuurlijk vrij eenvoudig raden.

Login of registreer om te reageren
11-01-2018 om 09:11 uur

Tsja, toch proef ik ook bij mijn arts enige terughoudenheid. Het is net alsof niemand zich kwetsbaar wil opstellen tegenover de " Big Pharma" , wat ik wel begrijp, want veel voormalig onderzoek is door dezelfde pharma ( mede) bekostigd. Dus de artsen zijn best loyaal. Hoe doorbreek je zoiets?

Login of registreer om te reageren
11-01-2018 om 10:13 uur

Inderdaad wil de medische stand als geheel de status quo graag handhaven. Op zich niets mis mee, behalve dat de nood op AB-gebied steeds hoger wordt met weinig uitzicht op nieuwe antibiotica ter verlichting van het resistentieprobleem. Het lijkt mij belangrijk om de faagtechniek niet als vervanging van, maar als aanvulling op AB te introduceren.

Login of registreer om te reageren
11-01-2018 om 10:29 uur

Mee eens. Maar hoe pak je zoiets aan?

Login of registreer om te reageren
11-01-2018 om 10:52 uur
Reactie op Marten

Mee eens. Maar hoe pak je zoiets aan?

Niet tot nauwelijks behalve er zoveel mogelijk aandacht aan geven. Of dat iets zal helpen is de vraag.
Onderschat de macht van de farmaceuten niet. Ze "runnen" in veel landen de gezondheidszorg en verzekeringsmaatschappijen Hun invloed reikt tot in het hart van regeringen en de EU.

Neem als voorbeeld maar het fenomeen dampen als vrijwel onschadelijk alternatief voor tabak.
Deze vorm van "roken" is door de farma-industrie vakkundig geëlimineerd waarmee een "tool" de roker uit handen is geslagen om een gezonder leven te leiden. Dit alles ten koste van, in Europa, honderdduizenden onnodige doden.

De farma-industrie gaat letterlijk over lijken om hun businessmodel overeind te houden en heeft een veelvoud aan fondsen om dat te verwezenlijken.

Login of registreer om te reageren
13-01-2018 om 16:49 uur

Wat balling schrijft, geloof ik ook.

Waarom hoor je nooit iets over vervuilende fabrieken?
Als er iets aan de hand is, dan zegt de regering: Het heeft de aandacht.
En als het langer duurt: Het heeft de onverminderde aandacht.
Intussen gebeurt er weinig tot niets. Kijk maar naar Groningen.

Login of registreer om te reageren