Aromatherapie op mijn werk in verpleeghuis

18-01-2018 om 10:33 uur

Hallo,

Ik werk in een verpleeghuis op een gesloten pg afdeling. De laatste jaren wordt hier steeds meer op de slaapkamers van clienten met aromastreamers gewerkt maar ook in de huiskamer moeten we sinds kort dagelijks ongeveer 9x met een aromaspray spuiten ivm onrustige bewoners. Bij binnenkomst in ons gebouw en halverwege een lange gang hangen ook nog eens elektrische luchtverfrissers.

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie en wat ik hiermee kan doen aangezien ik hier toch zeer regelmatig last van heb doordat ik er 8 uur per dag in loop.

Afgelopen 1,5 jaar ook veel ziek geweest door luchtweg problemen en bijholte ontstekingen. Al 9x ab-kuur gehad, 2x prednisolon kuur. Gebruik standaard 3x2 puf foster + ventolin en ben inmiddels ook aan mijn bijholten geopereerd.

Met vriendelijke groet,

Margreet

Login of registreer om te reageren
19-01-2018 om 23:51 uur

Hallo Daantje bedankt voor je reactie, ik zal eens informeren of de bijdrijfsarts of arbo er wat mee kan.

Login of registreer om te reageren
20-01-2018 om 06:09 uur

Wij hadden in ins verleeghuis een apparaat met een geur om vieze luchtjes kwijt te raken.
Ik ben naar het afdelingshoofd gegaan, siruatie uitgelegd en het apparaat mocht uit aks ik werken moest.

Besef dat clienten met longproblemen huer ook last van kunnen hebben.

De bedrijfsarts is -na teamleidster- een goede stap. Al kan hij niets anders dan adviserend zijn. Je werk beslist.

Nog iets, jn de wet staat dat je jn een gezonde omgeving moet werken. Misschien kun je daar nog wat mee

Login of registreer om te reageren
23-01-2018 om 01:36 uur

Dit blijven toch zeer lastige situaties waar we als werknemer / longpatiƫnten in terecht kunnen komen. Waarbij het hier nog zeer duidelijk is wat de directe oorzaak is van het ziekmakende op het werk. Het betekend eigenlijk niks anders dan een conflict met het werk, dit is een risico vol gebied waar je dan in beland. Het is wijs om hier zo zorgvuldig mee om te gaan en alles elke keer goed te documenteren, gesprekken met arbo arts, leiding gevende en anderen. Ook elke luchtverfrisser en elke keer dat je daarvan ziek bent.

Probeer zoveel mogelijk uit de "conflict" sfeer te blijven, laat je niet intimideren en blijf jezelf. Ga hierover ook niet klagen tegen andere medewerkers en/of bewoners blijf uit de klaag sfeer. Zorg ervoor dat jij niet gezien of bestempeld wordt als degene die problemen maakt of veroorzaakt. Niet jij bent het probleem maar de luchtverfrissers maar dit wordt soms omgedraaid.

Maak duidelijk bij de arbo arts dat elke keer dat jij je ziek hebt gemeld of meld de aroma-streamers of luchtverfrissers hieraan ten grondslag liggen. Dat je ziek zijn geen psychische of persoonlijke (relatie met anderen) oorzaak heeft. Misschien dat de longarts of longverpleegkundige middels een brief hier een bijdrage kan leveren (weet niet 123 of de longarts daartoe bereid is).

Misschien dat de vakbond of het longfonds die hier al vaker mee gehandeld heeft nog tips en trucs hebben. Er zijn wel eerder hier arbeidsgerelateerde zaken langs gekomen in deze topic, misschien eens verder terug lezen bij andere en eerdere berichten.

Laat vooral weten hoe het verder gaat wens je heel veel sterkte, wijsheid en beterschap.

Login of registreer om te reageren
27-01-2018 om 00:20 uur

Hallo Emsepems en Marcus, bedankt voor de goede tips en ik ga hier zeker wat mee doen. Er zitten op mijn unit ook bewoners met longproblemen maar omdat het een pg afdeling is kunnen deze mensen het vaak zelf niet meer aangeven of ze er wel / geen last van hebben en wordt daar helaas dus verder ook geen aandacht aan geschonken.

Login of registreer om te reageren