Een dag uit het leven met lef!

03-06-2017 om 08:39 uur

Lieve Luitjes

Ik realiseerde me ineens dat de aanleiding om te schrijven over een leven met lef is weggevallen nu de eerste en de tweede topic gesloten zijn en mensen dat niet meer geregeld zullen lezen. Ik zal me even voorstellen.

Ik ben een vrouw van 64 jaar en woon in het midden des lands. Ik heb vijf kinderen, twee meisjes en drie jongens, de jongste van 21 is nog thuis, vier lieve schoonkinderen en drie kleinzonen. Sinds kort heb ik weer een maatje, die Pluis heet. Daar hebben jullie al kennis mee kunnen maken. Pluis is tante Pluis geworden, want van het kleine bolletje pluizigheid is ze uitgegroeid tot een grote sterke poes van nog geen jaar, die me de oren van het hoofd eet. Ik voorzie dat ze straks nog op dieet moet.
In 2008 kreeg ik de diagnose COPD, gold 3. Met een ernstige waarschuwing om onmiddellijk te stoppen met roken en te gaan sporten.
Ik maakte elke fase door, die jullie ook zijn ondergaan. De schrik, het verdriet, de hoop die de bodem werd ingeslagen, de teleurstelling en ten slotte de boosheid en de standvastigheid om het aan te pakken. Ik dacht, ik héb COPD maar ik bén geen COPD en ik ga mijn lef, mijn moed tonen om het gevecht aan te gaan.
Al struikelend vond ik de weg, soms ging het een beetje achteruit, dan weer vooruit, maar altijd met het hoofd omhoog om te zoeken naar wat de mogelijkheden waren en die ten volle te benutten.

Ik werk fulltime op een basisschool in de onderbouw, maar heb wel wekelijks een 'oude mutsen dag' . Lichamelijk is het pittig met een hoop bukken, dansen, toneel spelen, lopen, want de kinderen zitten nu eenmaal laag bij de grond. Als tegenhang is er humor en heel veel kunstzinnige momenten, die de druk compenseert en de kinderen zelf brengen heel veel nieuwe energie mee, iedere dag weer.
Naast het werk krijg ik inspiratie door mijn eigen kinderen en kleinkinderen, lezen, toneel spelen, zingen, tuinieren, schilderen en het voetbal van de jongens.

Nog een nadeel zijn de rondwarende bacillen die die heerlijke snottebellen met zich meebrengen, maar stiekem heb ik bedacht, dat ik daar toch heel wat weerstand door opbouw. Misschien raak ik wel resistent, nog even volhouden dus! Tien jaar lang zong ik ook nog als backing vocal bij een band. Die werd helaas vorig jaar opgeheven. We coverden rocknummers en veelvuldig moest er op de toppen van de longen gezongen worden. Het hielp. Echt waar! Niet alleen leer je met zingen een goede beheersing over de ademhaling te krijgen, maar door zo veel volume te gebruiken moet je diep gaan, tot in het allerkleinste puntje van die uitgelubberde longblazen.Het zet de allerkleinste spiertjes die het nog doen, in werking en daarmee hebben we het dus over de betere longfitness. Ik ga een vervanging er voor zoeken, maar weet nog niet wat.

Het schilderen met Olieverf is mogelijk door een oil out van lijnolie en eiwit te gebruiken, dan hoef ik niet te werken met de voor onze longblazen zo funeste terpentijn. Het werkt heerlijk en je kan er heel goed laag over laag mee voort. Mijn piepkleine atelier is op de volkstuin in Utrecht. Daar schilder ik ook vaak buiten, 's winters ben ik een beetje afhankelijk van de houtkachel, maar die is niet altijd bevorderlijk. Bij iedere lange ongebruikte periode weeft ze een geheimzinnig rookgordijn uit al haar poriën. Alle deuren open en wachten is het devies. Bij heftige kou of weinig tijd kan ik ook naar zolder waar ik een tweede atelier heb gemaakt en waar tante Pluis met regelmaat een wit olieverfvoetje probeert te halen.

Om bij de voordeur te komen dien ik elke dag vier trappen op te gaan. Ik woon namelijk in een maisonette. Die trappen zijn dualistisch. Aan de ene kant drukken ze me steeds weer met de neus op de feiten, vooral als ik eindelijk boven ben en probeer zoveel mogelijk frisse buitenlucht naar binnen te hengelen, killing dus. Aan de andere kant zijn ze ook mijn dagelijkse zekerheid, waar het de beweging betreft, gratis fysiotherapie au naturel! :) Bruggen en trappen zijn mijn grote 'dood'doeners.

Om ergens te komen loop ik met de benenwagen, als het moet van dit dorp naar Utrecht, of ik rij in een kleine blauwe prins, mijn twingo, die me trouw overal heen scheurt. Dat lopen heb ik op mijn COPD terugveroverd in de sportschool.. In het begin ging het moeizaam. Gierend en puffend haalde ik een kwartiertje.. Maar oefening baart kunst. In het begin ging ik na mijn werk drie keer per week naar de sportschool en nu wandel ik met gemak op de lopende band een half uur en als het zo uitkomt nog langer in een stevig tempo. Hardlopen lukt niet, maar stevig doorwandelen heeft wel een groot effect gehad op mijn uithoudingsvermogen en de hele sportschool op mijn doorzettingsvermogen.

Binnenkort doe ik mee met een grote opening van de avond van vrouw Sprokkelhost in IJsselstein. Het heet 'De tijd der lusten' en is geïnspireerd door de tuin der lusten van Jheronimusch Bosch. Mijn hoofd verdwijnt in een enorm masker van een lelijke vrouw. Ik zie niets, ik hoor nauwelijks en als ik praat klinkt het alsof ik in een holle buis gepropt ben. Gelukkig moet ik een paar zinnen zeggen en nu moet er ergens wel een gat gemaakt worden omdat de microfoon aan de buitenkant van het masker zit. Daar bof ik bij, extra lucht is er daardoor ook. Verder zal ik tergend lelijk verleidelijk zijn, als ik het overleef zal ik jullie verslag uit brengen.

Tante Pluis ligt lui naast me op bed. In de ochtenduren op de vrije weekenden hou ik ervan om heerlijk lang te luieren en te schrijven. Kopje koffie erbij en gaan.

Ik wens jullie een fijne tijd zonder barbeque. Dat is namelijk hetgeen wat mij in de zomer elk jaar weer de adem beneemt. ;)

Ik zeg jullie dag en tot de volgende blog.

Tot later.
Ajeto
Berna.

Login of registreer om te reageren
05-08-2017 om 08:03 uur

Lees verder onder blogs en interviews: Lem

Login of registreer om te reageren
05-08-2017 om 12:09 uur

Ik moest even nazoeken wat de Stijl eigenlijk is, maar een kunststroming begijp ik van Rietveld tot Mondriaan, of zogezegd van Mondriaan tot dutch design.
Zo leer ik nog wat bij ook hahaha! Het lijkt mij mooi om dat allemaal te zien, ik ben geen kunstkenner en weet er weinig van af, maar heb wat bekeken en zelfs een kunst dummie als ik vind het erg mooi.
Leuk zo'n extra dagje nog samen, zijn de krenten in de pap he?
Ik vind het jammer dat je nu moeilijker te vinden bent op het forum maar ik weet nu waar ik moet zoeken, duurde even maar...:)
Groetjes en fijn weekend, beetje erg vochtig en drukkend weer vind ik maar we gaan door met ademhalen, Jolien

Login of registreer om te reageren
07-08-2017 om 08:21 uur

Dank Jolien. Al mijn broers en zussen(in totaal 10) zijn de moeite waard, maar met deze vier en soms vijf haal ik alle krenten uit de pap! :x

Login of registreer om te reageren
Moderator
09-08-2017 om 21:54 uur

Hi Lem,
Hoe is het met je? Aardig wat koelere temperaturen nu.

Login of registreer om te reageren
12-08-2017 om 09:38 uur

Ik heb inmiddels alweer wat reacties gekregen van mensen die flink hebben moeten zoeken naar de blog. Weet niet of ik nu de doelgroep, de vertwijfelde bange beginnende copd-er nog wel bereiken zal. Eerlijk gezegd denk ik van niet. Dat vind ik erg jammer. Ik schreef vooral voor hen. Om te laten zien dat er mogelijkheden zijn en dat het niet een aflopende zaak hoeft te zijn.

Ik heb al weer twee blogs geschreven en geplaatst onder lem, maar die zie ik hier niet terug, wel onder lem dus! Ingewikkeld, dat wel. En daarom waarschijnlijk een expeditie om me nog te vinden! Liefs, Ber.

Login of registreer om te reageren
12-08-2017 om 10:29 uur

Ook ik heb echt moeten zoeken om je weer te vinden, nu ik het eenmaal weet kijk ik wat vaker maar het zou handiger zijn wanneer je direct kunt zien dat er een nieuwe blog is, want eerst kijk je hier als beginnende lezer en daarna moet je naar blogs, beetje onhandig.
Het is te leuk om te lezen en vooral om te zien dat er nog heel wat mogelijk is voor sommigen onder ons met copd, het zou zo jammer zijn wanneer mensen deze blog niet zien.
Een fijn weekend,Jolien

Login of registreer om te reageren
Moderator
07-02-2018 om 22:44 uur

Lang niets van je gehoord Ber, hoe is het met je?
Komt er snel een nieuw blog?

Login of registreer om te reageren