Wat eten we Vandaag! Deel 37

30-01-2018 om 13:57 uur Gesloten

Dit bericht is verplaatst van: Wat eten we vandaag! Deel 36

De reacties zijn gesloten.
11-02-2018 om 16:41 uur

De pizza's waren heel goed gelukt!

Risotto met prei, champignons, cherry tomaat en feta

11-02-2018 om 18:47 uur

Vind pizza met geitenkaas erg lekker in Frankrijk kan ik die altijd wel bestellen en eten. Maak het ook wel, vind het jammer dat het niet in Nederland op het menu staat. Heb een recept gemaakt met verse pasta en een saus van blauw aderige geitenkaas en Betine blanc. Zal het wel op het recepten topic zetten.

Vanavond heb ik ook paar courgettes ingemaakt.

11-02-2018 om 19:07 uur

Ik vind de rucola-geitenkaas pizza van New York pizza erg lekker maar zelf maken gaat ook goed, de bodems uit de koeling van Albert Heijn vinden we de lekkerste.

12-02-2018 om 08:56 uur

@ Daantje die van New York ken ik niet zal er naar kijken.

Kalfsentrecote met Madeirasaus en champignons, gekarameliseerde prei. Flensje met geflambeerde kersen en slagroom na.

13-02-2018 om 08:43 uur

Mosterdsoep.
Courgettebeignets, halloumi, shiitake en een dressing van rodebietensiroop.
Hangop van Griekse yoghurt met walnoten en honing.

13-02-2018 om 17:22 uur

Waar haal jij halloumi, Marcus? Ik vind het erg lekker maar behalve af en toe bij de Lidl (Volgende week weer), zie ik het nergens.

Ik at vanavond penne zalm-brocolli met vierkazensaus en het was heel lekker!

13-02-2018 om 18:02 uur

Stimpstamp (stampot andjjvie met spekjes)

15-02-2018 om 18:44 uur

Zuurkoolschotel met gehakt en blokjes selderieknol. Als bijgerecht gestoofde peertjes in wijn gestoofd. Vind altijd de smaken zuur en zoet samen erg lekker.
Na Griekse yoghurt met zelfgemaakte half zoete bosbesjam.

@ Daantje.

Boodschappen doe ik bij diverse zaken...heb een A4 dwarsliggend waar ik alle boodschappen op schrijf er zijn zaken die ik maar één keer in de maand of twee maanden bezoek. Zo doe ik boodschappen op de Groenehilledijk in Rotterdam bij een Marokaanse supermarkt of op Slinge. Ken de eigenaren ik ga altijd eerst een gesprek aan met de eigenaren voor ik daar vast ga kopen. Een relatie opbouwen met de eigenaar of verkoper vind ik erg belangrijk.

Bij jou in de buurt volgens mij is de Noordmolenstraat bij jou in de buurt daar zitten ook diverse Marokaanse / Turkse supermarktjes. Zo ga ik één keer in de week naar de markt, één keer in de twee / drie maanden naar de horeca groothandel. Ook ga ik naar diverse toko's en koop ik ook Indiase verse kaas, Paneer of Panir bijna het zelfde als Halloumi. Alles is vacuüm verpakt en vaak minstens twee maanden houdbaar koop daarom altijd voor langere tijd maar mijn koelkast en twee vrieskasten laten dat ook toe. Heb twee vrieskasten en ook twee koelkasten omdat ik dus ook wel Kosher moet kunnen koken al hou ik me daar niet volledig aan maar mijn vrienden wel. Die tweede kasten staan gewoon in de schuur.

Met andere woorden heb zo mijn vaste winkeltjes in Rotterdam en omgeving. Melk haal ik bij de boer, vlees bij weiderund waar de runderen heel het jaar buiten grazen. Kaas haal ik bij westhoek schapenkaas en een andere kaas boer. Ik maak alles zelf vacuüm, kaas vacuüm kan je twee jaar bewaren in de koelkast. Eieren koop ik bij de boer die kippen heeft en die 's nachts nog in de kip zaten, verser kan je niet hebben. Vis haal ik op Afrikanerplein (Afrikaner markt) maar ga ook wel af en toe naar de vis afslag. Alle vis, als ik die niet direct gebruik, maak ik zelf vacuüm en gaat dan de vriezer in. Ben wel met de eigenaar van de viskraam waar ik koop naar de afslag en groothandel geweest wil gewoon zien hoe iemand zijn vis inkoopt, hoe die keurt en beslist.

Zo maak ik ook regelmatig vis, vlees en groente vacuüm met kruiden en bouillon, fond of demi glace in een vacuüm zak omdat ik dat dan sous vide kan laten garen. Water bad op erg lage temperatuur.

Ook zit er een groente zaak op het zevenbergsedijkje vlakbij maasstad ziekenhuis en die kan je zo van de snelweg makkelijk bereiken, gelijk even daar bij de witte pomp tanken dan. Er zit een goede toko op de wolphaertsbocht het eind voorbij de mcd markt. Gelijk naar Rilah (Katendrechtse Lagedijk 321) die is al om 16u30 - 17u30 uitverkocht traditioneel surinaams afhaal en super super lekker.

Voor kruiden heb ik een kruiden speciaal zaak waar de kruiden echt van dit oogst jaar zijn. Heb tenslotte meer dan 80 gedroogde kruiden in mijn kruiden kast staan. Niet alle merken Halloumi zijn lekker kwestie van uit proberen...tja en Albert Hein kom ik amper is een zaak die in mijn ogen de culinaire cultuur eerder onrecht aan doet, bij de Lidl kom ik heel af en toe.

Zo ga ik ook naar de Kruiskade Indiase toko's en naar een Persiopolis in Rotterdam, gebruik gedroogde limoen in mijn eten en vele Perzische kruiden dus zeker twee keer per jaar naar de Perzische supermarkt, één keer per jaar naar de Chinese supermarkt in Amsterdam. Bij diverse supermarkten / zaken mail ik mijn boodschappenlijst en die staan dan klaar hoef ik alleen af te rekenen.

Hoop je vraag beantwoord te hebben, zit bij mij ook beetje achter dat ik ook wel professioneel heb staan koken en beetje besmet ben met bepaalde aspecten uit het vak.

16-02-2018 om 18:32 uur

Vandaag:
Volkoren bulgur met gebakken groente, kipstukjes en stukjes gebakken halloumi.
Griekse yoghurt na met bosbessen coulis.

Morgen vrienden te eten:

Coquilles met een crème van parmezaan en een Tuille gekruid met ras el hanout.
Entrecote met een saus op basis van rode wijn en demi glace runder bouillon, kroketjes van boerenkool en knolselderij puree.
Zelf gemaakte vruchten ijs en aardbeien gedompeld in de chocolade.