voeding en astma/lonproblemen

18-05-2011 om 13:04 uur

Goedemiddag lieve mensen,

Ik kreeg via een mail het advies van iemand van de advieslijn van het astmafonds om bijgaand artikel te plaatsen op het forum.

Astma, gevolg van voedselintolerantie?
Astma is een aandoening van de luchtwegen. Er ontstaat meer slijmvorming, benauwdheid, hoesten, een piepende ademhaling en kortademigheid. Deze klachten kunnen variëren van licht tot levensbedreigend. De laatste tijd komt astma veel voor bij kinderen. Vaak speelt erfelijkheid ook een rol. Astma kan gepaard gaan met eczeem en hooikoorts. Astma komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen, 3 op de 100 mensen hebben astma. Op jonge leeftijd komt astma meer voor bij jongens dan bij meisjes. Een reactie wordt soms uitgelokt door contact met pollen, stuifmeel, dieren, schimmels, tabaksrook, medicijnen of bepaalde stoffen die in mens, dier en plant, dus ook in onze voeding voorkomen zoals de biogene aminen waartoe histamine, serotonine en tyramine behoren. Door overgevoeligheid voor de biogene aminen treedt er een ontstekingsreactie (beschadiging, zwelling) aan het slijmvlies en een vernauwing van de luchtwegen op, met als gevolg benauwdheid. In de familie van de patiënt komen vaker allergie en voedselintoleranties voor. Er kan sprake zijn van een auto-immuunziekte, met als gevolg een verstoord afweersysteem, waardoor het lichaam overgevoelig kan reageren op gluten (eiwit in sommige granen), melkproducten of biogene aminen. Het is bekend dat granen, melkproducten en sojaproducten zeer slijmvormend zijn!

Oorzaken van astma
Astmapatiënten hebben meer klachten als zij in een omgeving zijn waar gerookt wordt. Ook kunnen zij overgevoelig reageren op andere stoffen uit de lucht of in de voeding. Sommige additieven in de voeding zoals E621 (ve-tsin) maar ook de pesticiden op fruit en groenten maken histamine vrij in het lichaam en kunnen overgevoeligheidsreacties uitlokken. Ve-tsin wordt aan veel voedingsproducten toegevoegd, vooral in Chinese of andere restaurants. Hierdoor kun je last krijgen van bijvoorbeeld benauwdheid, slijmvorming of hoesten. Granen, melk- en sojaproducten zijn zeer slijmvormend en maken histamine vrij in het lichaam, met als gevolg een mogelijke reactie.

Histamine en astma
Histamine heeft een bloedvatverwijdende en bloeddrukverlagende werking. Daarentegen hebben serotonine en tyramine een bloedvatvernauwende en daardoor bloeddrukverhogende werking. Door een verstoord afweersysteem (vaak erfelijk bepaald) kun je een overgevoeligheid hebben voor voedingsmiddelen die biogene aminen bevatten. Wanneer voeding, rijk aan biogene aminen, wordt gegeten of histamine vrijmaakt in het lichaam, kan er sprake zijn van een verhoogd histaminegehalte. Hierdoor kan een ontstekingsreactie (beschadiging) aan het slijmvlies optreden. Histamine kan een zwelling aan de slijmvliezen veroorzaken. Je kunt meer vocht vasthouden en last krijgen van benauwdheid.

Reguliere geneeskunde
Als symptoombestrijding worden ontstekingsremmers en luchtwegverwijders voorgeschreven. In sommige gevallen ook anti-allergiemiddelen. Ook raadt de arts de patiënt een griepprik aan. Vaak wordt een recept voor antibiotica uitgeschreven. Sommige natuurgeneeskundige therapeuten geven een homeopatisch antihistaminemiddel om de reactie te bestrijden. Hiermee wordt de oorzaak niet aangepakt, dus het probleem blijft aanwezig.

Voedingstherapie
Door te letten op voedselintolerantie en aanpassing van het voedingspatroon kunnen klachten verminderen of verdwijnen. Allereerst is het goed je te laten testen op overgevoeligheid voor gluten, melkproducten, additieven en biogene aminen. Uit praktijkervaring blijkt dat als je gluten, melkproducten en additieven vermijdt en voeding eet die arm aan biogene aminen is, de klachten veel minder zullen zijn of zelfs helemaal kunnen verdwijnen.

Praktijkervaring
Marsha, één van de bezoeksters van mijn website en lezeres van syllabus en receptenboekjes, schreef het volgende, toen ik haar de vraag stelde, hoe het met haar astma ging.

Marsha:
Afgelopen winter heb ik nul komma nul astmatische klachten gehad. Voorgaande winter was dat wel anders. Ik sliep elke nacht met een ui naast mijn bed en op een gegeven moment moest ik toch echt aan een pufje. Ik probeerde dat maar kreeg gelijk ontzettende hartkloppingen en dacht: dit neemt de oorzaak niet weg. Ik dacht: als ik hieraan moet, dan zal het nog slechter met me gaan. Ik wil geen medicijnen, ik zal dan toch wel verkeerd eten. In mijn geval is dat gelukt door glutenvrij en arm aan biogene aminen te eten (zie receptenboekjes en syllabus).
En inderdaad…want afgelopen winter heb ik geen zakdoek nodig gehad en ben niet eens verkouden geweest. Nog wel grappig om te vertellen is dat ik ook een oproep kreeg van de dokter om een griepprik te halen omdat ik toch wel een vatbaar persoon ben, omdat ik astma heb. Nou…mooi niet. Geen astma, geen griepprik…en niet ziek. Ik zou zeggen: iedereen op dit dieet want het is een wonder hoe juiste voeding zoveel ellende kan verhelpen. En tegelijkertijd ook heel logisch: we eten wat de natuur ons geeft. Haal het beste uit jezelf met deze voeding.

We accepteren alles maar. Als je klachten hebt dan neem je daar iets voor, maar ik vind dat we meer aan ons zelf moeten twijfelen, zo van: ik zal toch iets niet goed doen, anders had ik deze klachten niet? Ik weet hoe vreselijk het is om astma te hebben en ik gun iedereen zo ontzettend dat ze hier vanaf komen.

Nuttige adviezen
Als er sprake is van astma, laat je dan vooral testen op voedselintoleranties. Beweeg voldoende in de buitenlucht en vermijd rokerige ruimtes. Eet en leef gezond. Luister vooral goed naar de reacties van het lichaam en zoek deskundige hulp bij het aanpassen van jouw voedingspatroon.

www.levendvoedsel.nl

Login of registreer om te reageren
18-05-2011 om 14:18 uur

Mooi verhaal, maar misschien wel wat al te rooskleurig voorgesteld. En ik vind het een absoluut foute gedachte dat als ziek bent, dat je dan zelf wel iets fout zult doen. Niet alle ziektes zijn door aanpassing van de voeding te bestrijden.

Desondanks geloof ik wel dat we veel verder zouden moeten kijken dan alleen naar het bestrijden van symptomen. Als voeding een grote invloed heeft op astma, dan valt daar natuurlijk veel mee te winnen.
Maar ik vraag me gelijk af: hoe kom je erachter welke voeding je wel en welke beter niet kunt nemen? In mijn ervaring hebben de meeste artsen weinig op met voedselallergie, laat staan voedselintollerantie. Bij mij hebben ze dit nooit willen testen, omdat de aanwijzingen daarvoor te onduidelijk waren en ze moeilijk op alle soorten voedsel konden testen (dat is te duur, zo werd mij verteld).
Ik zou de eerste zijn om zulke dingen verder te laten uitzoeken, want ik ben mijn puffers liever kwijt dan rijk, maar ik zou echt niet weten hoe ik dat zou moeten laten uitzoeken.
En waarom houden artsen zich hier niet meer mee bezig. Er wordt kennelijk veel onderzoek gedaan naar medicijnen, maar de achterliggende oorzaken van astma worden volgens mij zelden onderzocht, of lijkt dat maar zo? Speelt hier soms de farmaceutische industrie een rol, die het wetenschappelijk onderzoek bekostigt?

Tips en ideeen over voeding zijn mij zeer welkom, maar ik ben ook enigszins sceptisch, want er worden ook heel veel tegenstrijdige dingen over beweerd.

Login of registreer om te reageren
18-05-2011 om 19:31 uur

Hallo dorothea,

Heb even gekeken op de website die je aangaf. Als ik zo kijk wat ik gedurende een normale dag eet, 1 kom yofu met muesli plus een glas water, 5 boterhammen, 2 keer opscheppen met avond eten, tussendoor ook nog fruit en thee. En dat vergelijk met de recepten op de website, dan zou ik niet genoeg calorieën binnenkrijgen. Terwijl ik nu al aan de dunne kant ben.

Ik ben getest op allergie en intoleranties, Ik heb lactose intolerantie en allergien voor, pollen van bomen en grassen, meloen, kiwi, selderij. Zolang ik me geen voedsel eet waar ik allergisch of intolerant voor ben, gaat het prima met mijn darmen, alleen de astma blijft altijd bestaan.

groetjes bioloogje

Login of registreer om te reageren
09-02-2018 om 10:40 uur

Hallo,

Ik heb sinds 10 weken last van vage klachten o.a benauwdheid en Opgezette keel en soms ook vernauwde neus. Ik vermoed dat ik een histamine intolerantie heb. Het begon maanden ervoor met darmklachten en na ongeveer 2 maanden kreeg ik savond's (niet meteen na het eten) kreeg ik benauwdheid, kortademig en opgezette keel, Gespannen spieren en nog meer klachten. Ik vermoed dat het de slijmvliezen zijn. De klachten zijn sindsdien niet meer weggegaan. Zou ik een astmatische reactie hebben? ik had ook gelezen dat uitdroging een rol kan spelem (ik drink weinig water zo 2 glazen per dag). Ik snap nog niet goed wat er aan de hand is en ik wil niet constant een opgezetten slijmvliezen in mijn keel hebben. Herkent iemand dit? hoe zit dit met astma?

Login of registreer om te reageren
09-02-2018 om 10:43 uur

Oja en ik fiets wel gewoon ondanks die opgezetten keel. IK hoor geen piep met wel een vernauwing voel ik en hoor ik. Ik heb voornamelijk het gevoel dat het in me keel zit maar ik weet niet of het in me longen zit. De ene keer is het ook wat erger dan de andere keer. meestal na het eten heb ik slijm in me keel.

Login of registreer om te reageren
16-02-2018 om 22:57 uur

Pas ook op met de griepprik!

Je kunt allergisch reageren op de hulpstoffen die erin zitten. (Uit eigen ervaring.)

Login of registreer om te reageren
11-04-2018 om 13:18 uur

Hallo allemaal,

Ik snap wel waar dit vandaan komt.

Ik heb zelf nooit een diagnose gehad voor mijn longen of huid, maar wel mijn hele leven slijm opgehoest elke keer als ik lichamelijk druk deed. Soms moest ik zelfs overgeven van het hoesten. Verder de helft van de nachten wakker gelegen van de jeuk op mijn heupen, benen en later ook bovenarmen. Ook had ik erge gewrichtspijn vanaf mijn kindertijd. Dit alles heeft geduurd van mijn 8e tot mijn 31e.

Ik zag op mijn 31e een Amerikaanse documentaire over voeding op Netflix. De documentaire heet "What the health" Die documentaire heeft mij van al mijn klachten afgeholpen zonder medicijnen voor deze drie klachten. Ik ben enkel veganistisch gaan eten.
De documentaire is vrij ingewikkeld, maar ik zal de samenvatting geven:

Er zijn in die documentaire o.a. zeer veel kinderartsen die praten over kinderen met astma en kinderen met eczeem. Ze zeggen dat in zo'n 70% van de gevallen alle klachten weg gaan als men veganistisch eet. Die artsen gebruiken een veganistisch dieet als medicatie in eerste instantie en als het niet werkt gaan ze pas over op andere medicatie.
Blijkbaar zorgen dierlijke eiwitten en vetten voor een nogal agressieve reactie van het menselijk lichaam. Bij sommige mensen is die reactie nog agressiever dan bij anderen en die mensen ontwikkelen dan klachten.

Die klachten zijn bij iedereen anders. Onder andere:
-Kinderastma die soms blijft in de volwassen jaren
-Kindereczeem die soms blijft in de volwassen jaren
-Hartproblemen waaronder vernauwde aderen, hoge bloeddruk en cholesterol problemen
-Gewrichtspijn en gewrichtsontstekingen en verschillende soorten reuma
-Diabetes type 1 (jeugd diabetes, degene die je soms krijgt als je te dik bent is type 2)

Stop nooit zomaar met medicatie, ook niet als een veganistisch of ander dieet lijkt te werken. Overleg altijd met je arts.

Kijk voor je veganistisch wordt op een site over vitamine B12 tekort. De site van de "stichting B12 tekort" is betrouwbaar.
Vlees en zuivel zijn namelijk de enige bronnen van vitamine B12. Een tekort leid tot ernstige klachten.

Ik bleek een niet gediagnosticeerd ernstig tekort aan B12 te hebben en toen ik veganistisch werd ging ik daar bijna aan dood. Neem nooit zomaar B12 pillen van de drogist ofzo, want dan maak je het onmogelijk om een B12 tekort te diagnosticeren via Bloedtesten. Pillen helpen bovendien vaak niet. Juist door mijn B12 pillen duurde de diagnose zo lang dat het levensbedreigend werd.
Injecties die je eens per twee maanden ofzo bij de huisartsassistente haalt helpen goed. Maar dan heb je een diagnose nodig. Ik zelf heb een paar jaar lang twee keer per week injecties nodig. Maar dat komt omdat ik al zo lang een tekort heb.

- Ik hoest nu geen slijm meer op.
- Heb bijna nooit jeuk meer. Soms wel, want verhoogd histaminegehalte is een bijwerking van B12 injecties.
- En ik heb geen gewrichtspijn meer. Een paar maanden geleden sprongen de tranen me regelmatig in de ogen van de pijn.

(P.s. Ik eet nog wel dingen waar staat "Kan sporen van melk of ei bevatten". Dat betekend eigenlijk dat er wat spoortjes melkpoeder of eipoeder over kunnen waaien van een naastliggende productielijn.)

Ik heb overigens alle medische dingen die ze zeggen in die docu. uitvoerig gecheckt op waarheid voordat ik veganistisch werd.

Hopelijk heeft iemand hier wat aan,
Groejes,
Elske

Login of registreer om te reageren
11-04-2018 om 13:52 uur
Reactie op Elsie

Hallo allemaal,

Ik snap wel waar dit vandaan komt.

Ik heb zelf nooit een diagnose gehad voor mijn longen of huid, maar wel mijn hele leven slijm opgehoest elke keer als ik lichamelijk druk deed. Soms moest ik zelfs overgeven van het hoesten. Verder de helft van de nachten wakker gelegen van de jeuk op mijn heupen, benen en later ook bovenarmen. Ook had ik erge gewrichtspijn vanaf mijn kindertijd. Dit alles heeft geduurd van mijn 8e tot mijn 31e.

Ik zag op mijn 31e een Amerikaanse documentaire over voeding op Netflix. De documentaire heet "What the health" Die documentaire heeft mij van al mijn klachten afgeholpen zonder medicijnen voor deze drie klachten. Ik ben enkel veganistisch gaan eten.
De documentaire is vrij ingewikkeld, maar ik zal de samenvatting geven:

Er zijn in die documentaire o.a. zeer veel kinderartsen die praten over kinderen met astma en kinderen met eczeem. Ze zeggen dat in zo'n 70% van de gevallen alle klachten weg gaan als men veganistisch eet. Die artsen gebruiken een veganistisch dieet als medicatie in eerste instantie en als het niet werkt gaan ze pas over op andere medicatie.
Blijkbaar zorgen dierlijke eiwitten en vetten voor een nogal agressieve reactie van het menselijk lichaam. Bij sommige mensen is die reactie nog agressiever dan bij anderen en die mensen ontwikkelen dan klachten.

Die klachten zijn bij iedereen anders. Onder andere:
-Kinderastma die soms blijft in de volwassen jaren
-Kindereczeem die soms blijft in de volwassen jaren
-Hartproblemen waaronder vernauwde aderen, hoge bloeddruk en cholesterol problemen
-Gewrichtspijn en gewrichtsontstekingen en verschillende soorten reuma
-Diabetes type 1 (jeugd diabetes, degene die je soms krijgt als je te dik bent is type 2)

Stop nooit zomaar met medicatie, ook niet als een veganistisch of ander dieet lijkt te werken. Overleg altijd met je arts.

Kijk voor je veganistisch wordt op een site over vitamine B12 tekort. De site van de "stichting B12 tekort" is betrouwbaar.
Vlees en zuivel zijn namelijk de enige bronnen van vitamine B12. Een tekort leid tot ernstige klachten.

Ik bleek een niet gediagnosticeerd ernstig tekort aan B12 te hebben en toen ik veganistisch werd ging ik daar bijna aan dood. Neem nooit zomaar B12 pillen van de drogist ofzo, want dan maak je het onmogelijk om een B12 tekort te diagnosticeren via Bloedtesten. Pillen helpen bovendien vaak niet. Juist door mijn B12 pillen duurde de diagnose zo lang dat het levensbedreigend werd.
Injecties die je eens per twee maanden ofzo bij de huisartsassistente haalt helpen goed. Maar dan heb je een diagnose nodig. Ik zelf heb een paar jaar lang twee keer per week injecties nodig. Maar dat komt omdat ik al zo lang een tekort heb.

- Ik hoest nu geen slijm meer op.
- Heb bijna nooit jeuk meer. Soms wel, want verhoogd histaminegehalte is een bijwerking van B12 injecties.
- En ik heb geen gewrichtspijn meer. Een paar maanden geleden sprongen de tranen me regelmatig in de ogen van de pijn.

(P.s. Ik eet nog wel dingen waar staat "Kan sporen van melk of ei bevatten". Dat betekend eigenlijk dat er wat spoortjes melkpoeder of eipoeder over kunnen waaien van een naastliggende productielijn.)

Ik heb overigens alle medische dingen die ze zeggen in die docu. uitvoerig gecheckt op waarheid voordat ik veganistisch werd.

Hopelijk heeft iemand hier wat aan,
Groejes,
Elske

Hee Elske,

Ik vind het goed dat je dit onder de aandacht brengt & als veganist ben ik ook met je eens dat een plantaardig dieet vele gezondheidsvoordelen heeft, maar ondanks dat heb ik toch echt al jaren ernstig & moeilijk behandelbaar astma. Dus hoewel het zeker een bijdrage zou kunnen leveren is het echt geen garantie voor de toekomst.
En wat betreft histaminegerelateerde klachten.. hoewel ik eigenlijk weinig histamine binnen krijg, heb ik wel regelmatig anafylactische reacties waarvan oorzaak onbekend.
Ik ben het grotendeels echt met je eens dat een plantaardig dieet veel te bieden heeft, maar een oplossing bij ernstige longproblematiek ligt niet bij voeding..

Login of registreer om te reageren