lichte vorm van astma niet behandelen

13-02-2018 om 22:09 uur

Na een leven lang last te hebben van allergie/overgevoelige luchtwegen is een jaar geleden door de longarts astma vastgesteld. Ongetwijfeld een lichte vorm gezien de weinige last die ik er van heb.
Ik ben nu na een jaar gebruik van Foster Nexthaler gestopt.(longwaarden waren na gebruik van circa drie maanden al sterk verbeterd)
Nu ben ik in overleg met de huisarts gestopt,met name vanwege optredende hartritmestoornissen en slijmvorming in de luchtpijp en als gevolg daarvan veel kuchen.
Ik ben nu 68.
Mijn vraag is of het nu niet behandelen van deze (lichte ) vorm van astma op termijn nadelige gevolgen kan hebben?
Zelf dacht ik aan een voortzetting van medicijngebruik zonder de luchtwegverwijderaar,die blijkbaar de oorzaak is van met name de hartritmestoornissen en dus alleen doorgaan met een ontstekingbestrijder.
Ik hoor graag

Login of registreer om te reageren
14-02-2018 om 12:06 uur

Goedemiddag,

Ik heb ook last van overgevoelige hyperactieve luchtwegen, maar nog geen astma geconstateerd. Ik heb ook Foster gebruikt, maar ik krijg daar hartkloppingen van en hier gelijk mee gestopt. Ik heb nu Ventolin en een stootkuur Prednison voor 10 dagen van de HA gekregen. Deze ventolin mag ik gebruiken als ik het te benauwd krijg. Misschien ook wat voor jou?

Groetjes: Roos.

Login of registreer om te reageren
14-02-2018 om 15:35 uur

Beste Moustiek,

De vraag is eigenlijk of je na stopzetting van het gebruik van Foster nog klachten hebt. Als dat niet zo is, en dat kan, kan het best zo zijn dat je (tijdelijk) geen medicatie hoeft te gebruiken. Dit heeft geen nadelige gevolgen.
Als je wel klachten hebt kun je vragen naar andere inhalatie medicijnen. Bijvoorbeeld een aparte ontstekingsremmer en indien nodig een aparte luchtwegverwijder, zoals Ventolin.
Goed om te weten dat elk medicijn bijwerkingen kan geven en dat het soms even duurt voordat je het juiste medicijn hebt gevonden.
Ik zou een afspraak met de huisarts maken om jou idee te bespreken.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
17-02-2018 om 06:51 uur

Nee,mijn vraag is meer of het op termijn kwaad kan om een door een longarts geconstateerde ( lichte) vorm van astma niet behandelt ? ( na fostergebruik waren ontstekingswaarden sterk verbeterd,maar last heb ik eigenlijk nooit echt gehad)

Login of registreer om te reageren
19-02-2018 om 08:08 uur

Beste Moustiek,

Als er geen ontstekingen zijn en de arts in overleg met jou heeft besloten om geen inhalatiemedicatie meer voor te schrijven mag je er vanuit gaan dat je astma voldoende onder controle is en het niet gebruiken van medicijnen geen nadelige gevolgen heeft voor de toekomst. Bij twijfel: vraag gerust eens na bij je huisarts.

Met vriendelijke groet,
de Advieslijn

Login of registreer om te reageren