Public Health England over E-sigaretten (Dampen).

06-02-2018 om 12:23 uur

Public Health England on E-cigarets
Public Health England is de officiële overheidsinstantie die verantwoordelijk is voor de volksgezondheid in Groot-Brittannië.
Deze publicatie is mede tot stand gekomen met medewerking van Cancer Research UK en de Royal College of Physicians (De oudste en meest toonaangevende medische organisatie ter wereld en de eerste organisatie die alarm sloeg over de ernstige gevolgen van roken).

Vertaald uit het Engels

De hoofdconclusies van PHE's bewijsoverzicht zijn de volgende:

Dampen vertegenwoordigd maar een fractie van de risico's van roken en geheel overstappen van roken naar dampen veroorzaakt aanzienlijke gezondheidsverbeteringen

E-sigaretten kunnen bijdragen aan het succesvol stoppen met roken voor minstens 20.000 rokers per jaar en waarschijnlijk veel meer dan dat.

E-sigaretten wordt in verband gebracht met een stijgend aantal succesvolle stoppogingen in 2017 en de versnelde daling van het aantal rokers in het land.

Vele duizenden rokers geloven dat dampen even schadelijk is dan roken: Dat is onjuist.
40% van de rokers heeft om die reden nog nooit een e-sigaret geprobeerd.

Er zijn veel misverstanden in de publieke opinie over nicotine (minder dan 10% van de volwassenen weet niet dat de meeste schade niet wordt veroorzaakt door nicotine).

Het aantal gebruikers van de e-sigaret is gestegen tot net iets minder dan 3 miljoen in de laatste jaren.

De bewijzen ondersteunen NIET de bezorgdheid dat e-sigaretten aanzetten tot roken onder jonge mensen (roken onder jongeren laat in het VK een continue daling zien. Regelmatig gebruik komt zelden voor en wordt alleen gedaan door jongeren die daarvoor al hadden gerookt).

Voor de volledige publicatie (in het Engels):
https://www.gov.uk/government/news/phe-publishes-independent-expert-e-c…

Het zou het Longfonds sieren deze wetenschap ter harte te nemen en hun kruistocht tegen het dampen te beëindigen.
Het kost namelijk mensenlevens, Veel mensenlevens...........................

Login of registreer om te reageren
06-02-2018 om 17:38 uur

Ik heb ook een damper, een Innospire van Philips, ook heb ik een damper van van Pari, een Eflow en ik Base dagelijks met mijn Pari Ebase!

In mijn neus dampt mijn zuurstof dag en nacht!

Van alle andere dampen, zoals de fijne houtkachels in de buurt, mensen die roken, dampen, of luchtjes ophebben moet ik nog meer verdampen( vernevelen)

Van dit steeds terugkerende verhaal krijg ik acuut DAMP(stoom) uit mijn oren.

Ik weet dat ik eigenlijk op mijn handen moet gaan zitten en zeker niet moet reageren, maar de damp moet er even uit:(.

Login of registreer om te reageren
08-02-2018 om 10:30 uur

@jippie46
Ik kan me er alles bij voorstellen dat je zo reageert. Het is ook leuk gevonden maar het is natuurlijk appels met peren vergelijken. Ik neem aan dat je niet rookt.

De damper (e-sigaret) is in eerste instantie bedoeld voor mensen die niet kunnen stoppen met roken.
Het is een veel minder schadelijk alternatief (95%). en het houdt mensen weg van tabak. Dat kan alleen maar winst zijn. Met alles stoppen is natuurlijk het beste maar velen slagen daar niet in (ruim 90%).
Het beste is hier de vijand van het goede.
Uit studies blijkt dat rokende COPD-patiënten die overstappen op dampen aanzienlijke gezondheidsverbeteringen laten zien. Voor mensen die reeds een longaandoening hebben en nooit hebben gerookt, is het natuurlijk niet aan te raden. Waarom zou je ook gaan dampen als je niet gerookt hebt?

Dampen geeft rokers uitzicht op een verlengt en kwalitatief beter leven dat zij niet zouden hebben als ze gewoon doorrookten.
Dampen redt mensenlevens, zeer veel mensenlevens...........................

Login of registreer om te reageren
20-02-2018 om 11:07 uur

Toen ik bovenstaande topic doorlas, kon ik de reactie van veel
Forumleden bijna horen en voelen:
"Daar heb je die vervelende @balling weer
met z'n eeuwige gezeur over het dampen".
Mijn reactie is geheel anders: "Wat goed dat @balling het stoppen met
roken weer eens ter sprake brengt".
@Balling zegt in zijn verhaal eigenlijk alles en dit vanuit een grote
betrokkenheid met dat stoppen met roken en de problemen daarbij.
Roken is in Nederland op zijn retour, maar wereldwijd beginnen steeds meer
mensen met roken. Ook hier op dit forum is het nog steeds een heet
hangijzer dat de gemoederen bezig houdt, en terecht.
Alleen al in Engeland zijn er een kleine 80.000 mensen die jaarlijks overlijden
als direct gevolg van het roken, dat zijn elk jaar alle inwoners van de stad
waarin ik woon!! Wereldwijd staat COPD op de 4-e plaats qua mortaliteit en een plaatsje stijgen is goed mogelijk. Het is een schande dat wij dit met z'n
allen tolereren en zelfs vanuit sommige (overheids)instanties stimuleren.
Mensen die willen/moeten stoppen met roken wordt veel hulp geboden,
pleisters, kauwgom, champix, zyban, hypnose, acupunctuur..........
Het dampen, als hulp bij het stoppen, wordt niet of nauwelijks genoemd
en men komt meestal niet verder dan dat de e-sigaret omstreden is en
dat er meer onderzoek nodig is.
De vakkundigheid waarmee het dampen doodgezwegen wordt geeft te denken.
Tot zover het algemene verhaal.
Wij gaan nu naar een individuele roker m/v, die de diagnose COPD
heeft gekregen met daarbij het dringende advies/bevel om te stoppen
met roken. De diagnose komt hard aan en stress, depressie enz....
ligt op de loer. Nu moet zij ook nog stoppen met roken, afscheid nemen
van je "beste vriend" in deze moeilijke tijd. Zij gaat struinen op het internet
voor informatie over COPD en over stoppen met roken.
Naast allerlei websites ontdekt zij ook dit forum en leest dit topic, omdat
het bovenaan staat. Misschien is dit net het duwtje, dat ze nodig heeft
om het stoppen serieus aan te pakken. Als dat zo is, dan is dit "schopje"
omhoog terecht en elke irritatie over het "dampengezeur" onterecht.
Je weet maar nooit welke hulp het kan bieden.

Login of registreer om te reageren
20-02-2018 om 12:03 uur

Dank voor de mooie woorden @joop60
Het is niet zozeer dat ik me zo betrokken voel bij de perikelen rondom het de stoppen met roken, het is eigenlijk nog steeds mijn stomme verbazing dat het na 43 jaar roken gelukt is om bij de tabak vandaan te blijven. En dat zonder noemenswaardige problemen. Fluitje van een cent, noem ik dat altijd.

De reguliere manieren om te stoppen die ook door de gezondheidsorganisaties worden gepropageerd, worden al decennia met pover resultaat toegepast. Maar 10% van de stoppogingen slaagt en voor de andere 90% is geen remedie. "Quit or Die" heet dat in jargon.
Dampen laat veel betere resultaten zien maar hier op het vasteland van Europa wordt de voorkeur gegeven dit alles te negeren. In Groot-Brittannië geeft men de voorkeur aan schadebeperking (harmreduction) en wordt de e-sigaret grootschalig ingezet om het roken terug te dringen en met spectaculair resultaat.

Waarom Europa dat alles wenst te negeren? Daar kan ik een forum over volschrijven maar zal mij beperken tot 1 voorbeeld: De tabakswetgeving in de EU (TPD2) is geschreven door het lobbybureau van de farmaceutische- en tabaksindustrie. De teksten daarvan zijn letterlijk door de Commissie overgenomen.
Wetgeving in de EU (maar ook in Nederland) komt niet tot stand door het democratisch proces maar wordt gestuurd door de grote multinationals. De farmaceuten runnen ons volksgezondheidssysteem.
Dampen is voor deze partijen een bedreiging voor hun verdienmodel.

Login of registreer om te reageren
22-02-2018 om 11:23 uur

@Balling,
Ook ik wist te stoppen met roken, "cold turkey", dus met
vele en hardnekkige ontwenningsverschijnselen.
Gelukkig heeft niet iedere stopper zoveel last.
Volgens de cijfers heb ik geluk gehad.
Ik wist van het dampen, maar realiseerde mij helemaal niet
dat dit mij kon helpen om te stoppen.
Zojuist is bekend geworden dat het OM afziet van een strafrechterlijke
vervolging van de Tabaksfabrikanten.
Blijkbaar op dit moment een te grote stap.

Login of registreer om te reageren
22-02-2018 om 11:41 uur

Dag @joop60
Ik heb gelukkig niet dat proces van "hardnekkige ontwenningsverschijnselen" hoeven doormaken en vele tienduizenden dampers met mij.
Wel jammer dat je dat allemaal niet wist. Dat zijn de zegeningen van de ontmoedigingspolitiek van de regering en de gezondheidsindustrie. Het had je iig. een hoop ellende bespaard.
Hoelang ben je al gestopt, trouwens?

""Onze producten voldoen aan alle geldende wet- en regelgeving en worden op volledig legale wijze op de markt gebracht"" Aldus een woordvoerder van Fabrikant British American Tobacco.

Zo is dat dus.
De politiek stelt de wetten op en dus is het aan de politiek om betere wetten te maken wil men tot vervolging kunnen overgaan. Kennelijk is die wil er niet en dat maakt de overheid tot medeplichtige.

Bénédicte Ficq gaat nu namens de benadeelden een Artikel 12 proceduse bij het Gerechtshof starten.
Het OM zal dan ook voor het Hof pleiten voor niet vervolgen en dan is het maar afwachten wat de uitspraak is.
Vroeger kon je min of meer op de wet blindvaren. Tegenwoordig is ook de rechtspraak zo diep politiek geïnfecteerd dat er zomaar een politiek wenselijk oordeel uitrolt.
Men schuift tegenwoordig maar al te makkelijk wetten terzijde of verzint er ter plekke een (liefst met terugwerkende kracht).
Afwachten dus wat er nu weer uit de toverhoed tevoorschijn komt.................................

Login of registreer om te reageren
22-02-2018 om 13:05 uur

Dag @Balling,
Ik ben nu net iets meer als een jaar gestopt.
Na de diagnose astma wilde/moest ik stoppen,
deels ook omdat ik mij schaamde voor het roken.
De longarts was terecht heel duidelijk hierin.
Daarnaast ben ik niet gezegend met een positieve levenshouding
en dan kun je je wel voorstellen hoe het afgelopen jaar is geweest
voor mij: een emotionele "rollercoaster"
Roken en het stoppen ervan heeft nog steeds mijn belangstelling,
enerzijds wil ik een terugval voorkomen door alert te blijven en
daarnaast rookt mijn partner nog steeds.
Zij heeft de eerste kenmerken van COPD en dat is beangstigend.
Ik kan echter haar nooit dwingen om te stoppen.
Een veroordeling van de tabaksfabrikanten, met als consequentie
een gevangenisstraf zou een grote stap in de goede richting zijn.
De tijd is hier blijkbaar nog niet helemaal rijp voor, maar als
tabaksfabrikant zou ik toch een "vieze smaak" in mijn mond
krijgen en mijn toekomst proberen zeker te stellen.
Dat zal hen ongetwijfeld wel lukken.
Wordt nog vervolgd.....................

Login of registreer om te reageren
22-02-2018 om 13:28 uur

Dag @joop60
Ik mag me natuurlijk nergens mee bemoeien maar doe het lekker toch.
Ga eens met je partner richting een stenen winkel en laat het daar eens uitgebreid uitleggen.
Advies:
Justfog Q16 met een tabaksmaakje op 12mg/ml.

Login of registreer om te reageren
22-02-2018 om 14:15 uur

Dag @Balling,
Zo blijkt maar weer dat ik geen ezel ben, stoot zich maar 1 keer.........
Hier heb niet eens aan gedacht, dom, dom, dom.
Dank je wel en ik ga zeker een poging wagen.

Login of registreer om te reageren