Wat eten we Vandaag! Deel 37

30-01-2018 om 13:57 uur Gesloten

Dit bericht is verplaatst van: Wat eten we vandaag! Deel 36

De reacties zijn gesloten.
12-06-2018 om 09:02 uur

@Daantje, bedankt, ga het zeker proberen.
@Marcus, natuurlijk heb je gelijk.
Ik ben een echte thuiskok, met een beperkte hoeveelheid
technieken en menu's. De kinderen en ook mijn partner weten
mijn inspanningen in de keuken zeer te waarderen en ik op mijn beurt
geniet van onze kinderen omdat zij mijn passie voor koken en eten
overgenomen en uitgebreid hebben. Zo zijn de visites nooit compleet
zonder een eigengemaakte maaltijd.

14-06-2018 om 01:44 uur

@ Joop60 ik ben ook maar een thuiskok met een hele grote passie enige verschil is wellicht dat ik professioneel heb staan koken en af en toe nog zelfs nog even dat doe. Soms iets meer apparatuur tot mijn beschikking heb of anders huur. Een ingang heb tot de professionele en horeca markt, naar vele beurzen ga maar ik blijf een thuiskok zonder officiële koks opleiding. Zijn weinig thuiskoks die experimenteren met sous-vide of met moleculaire kooktechnieken of andere nieuwe technieken terwijl ik dat wel doe en krijg ook diverse professionele vakbladen toegezonden.

Misschien komt het uit mijn achtergrond en familie geschiedenis heb dat wel vaker hier verteld, mijn voorouders hadden een meisjes bewaar school, het klinkt ontzettend oubollig, waar meisjes werden opgeleid tot kok voor de zogenaamde "goede huizen". Daar komt diverse oude apparatuur en boeken uit de 18eeuw vandaan. Dit heeft zich in de 19e eeuw voortgezet met diverse familie leden die aan de Amsterdamse huishoudschool verbonden waren.

Ook ben ik in mijn werkzame leven een tijd gewerkt voor een internationale hotel keten en was ik, uit interesse en pure nieuwsgierigheid, wereldwijd veel in de diverse keukens te vinden terwijl dat totaal mijn job niet was. Dat ik tussen door in mijn werkzame leven ook drie jaar in een keuken heb staan koken, ik heb nooit stil gezeten en pak aan wat ik aan kan pakken. Het kwam op mijn pad en men zei bij proef koken " ... die man kan koken...", de functie van kok was geboren. Het is alleen mijn ding niet om thuis te komen om 01u00 's nachts of later en weer te beginnen om 11u00.

Zo stond ik ook altijd voor ik ziek werd op Aikido zomerscholen een week lang te koken voor 100-125 man met een groepje wisselende vrijwilligers en heb ik zelfs voor Japanse Sensei's Japans mogen koken. Ik ben antroposofisch en macrobiotisch opgevoed de Japanse keuken ligt niet ver van de macrobiotiek af, sterker nog de macrobiotische keuken komt uit Japan en is ontwikkeld door de Japanner George Ohsawa.

Ach zo zijn er wel meer zaken en ervaringen die de revue hebben gepasseerd in mijn leven die bijdragen in het heden.

Jouw passie voor koken is ook niet uit de lucht koken vallen tenslotte en vergeet nooit de ene passie is nooit het zelfde als de passie van een ander!

Zo las ik gisteren de Misset Horeca en De restaurantkrant die ik onder andere lees, over de Europese finale van de Bocuse d’Or in Turijn en de gerechten dan wil ik weten hoe de gerechten gemaakt zijn en welke technieken en producten gebruikt zijn hoe ze verwerkt en opgemaakt zijn en dat wil ik tot de kleinste detail weten. Dat ik dat niet kan maken of namaken dat is op zich niet interessant. Helaas het Nederlandse team heeft zich niet weten te plaatsen voor de wereldfinale Bocuse d’Or.

14-06-2018 om 10:34 uur

Kleine rijsttafel met paar bijgerechtjes ... rijst en nasi, tahoe ketjap met tauge, kipkluifjes gemarineerd met char siu sauce, sambal goreng vis, sayur tjampur, zoet-zure salade van appel en meloen en ketjap en sambal, zelf gebakken emping.

Na als iedereen nog ruimte heeft en wil heb ik witte nonnen ... Dit is een nagerecht uit de Thaise keuken... lijkt nog meest op Bafri met banaan. Terwijl Bafri weer uit de Indiase keuken komt, het is ingedikte melk met bijvoorbeeld pistache en wordt in bladgoud gewikkeld en op hoogtij dagen geserveerd aan gasten. Witte nonnen is banaan met ingedikte melk ... je laat de melk in koken tot die dik wordt en begint te karameliseren. Heel simpel je moet er alleen bij blijven en blijven roeren tijdens het inkoken. Komt het nagerecht niet op dan is het morgen nog lekkerder. Zelf vind ik beide nagerechten super lekker.

Het lijkt veel en moeilijk is het beslist niet, mijn moeder leerde al van een oude Indonesische buurvrouw 50 jaar geleden Indonesische koken en later heb ik van haar en de buurvrouw kookles gehad. Heb al haar kookboeken nog met de aantekeningen en haar kookschrift met recepten dat is toch wel goud waard als herinnering aan mijn moeder al denk ik dat velen het ouderwetse handschrift niet meer kan lezen. Groot voordeel is dat met beetje slim aanpakken je alles langzaam aan van te voren kan klaar maken.

16-06-2018 om 04:29 uur

BBQ op de camping bij mijn ouders

16-06-2018 om 09:13 uur

Ik heb een feestje, dit keer met bbq :-)

16-06-2018 om 15:30 uur

Lasagne buffet bij de roeivereniging

18-06-2018 om 20:51 uur

Zeewolf gebakken op de huid met witte wijn saus, gekarameliseerde venkel en aardappelpuree.
Verse aardbeien met vla.

19-06-2018 om 08:26 uur

Vooraf
Toscaanse tomatensoep met beetje crème fraîche en pesto.
Carpaccio van gerookte gans met mango en sinaasappel.

Hoofd
Tagliatelle frutti di mare.

Na
Tiramisu met gebakken cake bodem.

De boerderij waar ik altijd boodschappen doe heeft gerookte gans in de vriezer liggen dacht maak er eens carpaccio van is erg lekker. Lijkt veel werk maar het is uitgekozen op weinig werk en veel effect.

19-06-2018 om 09:20 uur

Klinkt weer heerlijk @marcus! Vooral hoofd en nagerecht:D

19-06-2018 om 22:27 uur

@ Nckiie zijn beiden ook lekker en zijn echt super eenvoudig.

Rode poon uit de oven (Griekse oven schotel op basis van originele recept van vis plaki) met als bijgerecht Briam (ovenschotel van courgette, aardappel en evt feta ).
Na verse aardbeitjes met vanille vla.

Het is op woensdag markt, ga ik naar afikanerplein, de rode poon is zo een ondergewaardeerde vis en echt erg lekker en door dat die ondergewaardeerd wordt spot goedkoop.