ABPA

11-07-2015 om 21:50 uur

Zijn er mensen op het forum, die net als ik, al een jaar aan ABPA lijden? Of korter of langer. Ik wil graag met lotgenoten in kontakt komen. Ervaringen uitwisselen over medicatie en hoe je je voelt.

Login of registreer om te reageren
07-11-2015 om 07:39 uur

Het is al wel een oudere vraag, maar ik zag geen reacties. Voor heel veel informatie, in het engels, zie http://www.aspergillus.org.uk en http://nacpatients.org.uk. De ervaring is dat er weinig lotgenoten zijn, en ook weinig artsen met voldoende verstand van de behandeling. Op facebook zijn ook een paar internationale groepen met aspergillosis support.

Login of registreer om te reageren
10-02-2016 om 21:30 uur

hoi, ik weet sinds november dat ik abpa heb
nu word er een relatie gelegd met mijn werk door mijn longarts
maar de arbo arts wil hier niet zo maar in mee gaan en gaan testen
ik werk in de bloembollen teelt en kom dus zeer regelmatig met schimmel bronnen in aanraking

nu is mijn vraag is hier al ervaring mee?
gezien de onwetendheid van de arbo arts en de kleine twijfel bij mijn longarts lijkt het wel of ik de enige dan wel 1e ben war dit uitgezocht gaat worden. ondertussen heb ik wel regelmatig klachten zoals kortademigheid verkoudheid en vermoeidheid
daar de testen zeer veel tijd in beslag nemen en ik ondertussen wel door ga/moet met werken maak ik me wel enige zorgen

mvg john

Login of registreer om te reageren
15-06-2016 om 16:16 uur

Hoi,

De vraag is al wat oud, maar toch nog een reactie van mij.
Sinds 2014 heb ik de diagnose ABPA naast mijn astma.
Graag kom ik met jullie in contact over hoe jullie deze ziekte ervaren, welke klachten jullie hebben etc.

Hoor graag van jullie,

Met vriendelijke groet,
Sandra Breeuwsma

Login of registreer om te reageren
03-11-2017 om 10:04 uur

Iemand bekend met xolair behandeling? Start over een week met de eerste prikjes

Login of registreer om te reageren
13-11-2017 om 18:03 uur

Ik heb al ruim 10 jaar deze diagnose abpa. Er is al eens met bronchoscopie een hoeveelheid schimmel verwijderd en een verstopping van een longkwab verholpen. Sindsdien onderhouds-antibioticum Azitro, Foster Next, Spiriva Respimat, Montelukast. Voor het 6e jaar met Xolair injecties bezig: elke 2 weken 52,5 ml. Wij hebben een grote tuin en die is medeverantwoordelijk dat het niet over gaat. Gebruik sinds kort pas een mond-neus masker, maar dat is niet fijn. Het blijft kwakkelen.

Login of registreer om te reageren
04-12-2017 om 17:22 uur

Bij mij heeft de Longarts op basis van CT-scan en mijn klacht beschrijving een voorlopige diagnose abpa gegeven. (Ik ben al 20 jaar Astma Patiƫnt). Eind deze week heb ik een afspraak met de arts om de resultaten van de aanvullende tests te bespreken en beginnen aan de behandeling. Wat is jullie ervaring is het met behandeling goed onder controle te krijgen? Ik heb een kantoor/IT beroep dus ik neem aan dat mijn blootstelling aan schimmels laag is.

Login of registreer om te reageren
25-05-2018 om 16:15 uur

Ook bij mij is een aantal maanden geleden ABPA vastgesteld. Ook ik heb een beroep waarbij ik binnen werk, maar volgens mijn longarts komt de schimmel overal voor, zowel binnen als buiten.
Ik word nu alleen met Prednison behandeld. Was dit bij jullie ook de eerste optie of zijn jullie ook met andere medicijnen behandeld?

Login of registreer om te reageren
04-07-2018 om 17:53 uur

Bij is er in 1994 , het lijkt op ABPA vastgesteld. Ik ben toen 60mg Prednison gaan slikken. Nu al jaren een onderhouds dosis van 2,5mg , maar zeker met temperaturen boven de 20 graden veel problemen met kortademigheid en benauwdheid. En de altijd aanwezige vermoeidheid.

Login of registreer om te reageren
11-07-2018 om 06:52 uur
Reactie op Hankie

Zijn er mensen op het forum, die net als ik, al een jaar aan ABPA lijden? Of korter of langer. Ik wil graag met lotgenoten in kontakt komen. Ervaringen uitwisselen over medicatie en hoe je je voelt.

Login of registreer om te reageren
11-07-2018 om 07:09 uur

ik vecht al 18 jaar tegen abpa maar het is moeilijk artsen weten er weinig of niets van maar ik ben redelijk goed nu, helaas een te lang verhaal ,enig advies :blijf ver weg van suiker en maak foto,s met usb microscoop van sputum dan zie je de schimmel draden.
basis van gevecht tegen schimmel maak je lichaam sterk zodat de schimmel bestreden word

Login of registreer om te reageren