februari 2017 - Longaanval: verergering van klachten

01-02-2017 om 09:58 uur

Een longaanval is een heftige en vaak nare ervaring. Bij een longaanval worden uw klachten plotseling erger. Het is belangrijk dat u de signalen herkent én hier op reageert. Klachten zijn bij iedereen anders: meer hoesten, meer of taaier slijm, meer benauwdheid dan normaal. Door op tijd iets te ondernemen kan soms een opname worden voorkomen.

Wat kun jij doen bij een longaanval?
- Onderneem bij een aanval snel actie.
- Probeer kalm te blijven en raak niet in paniek.
- Wees niet bang om hulp van uw arts in te roepen. Je staat er niet alleen voor.
- Gebruik een longaanval actieplan en kijk wat je hebt afgesproken met uw arts.

Wat zijn jouw klachten bij een longaanval? En wat doe jij er aan?

Login of registreer om te reageren
28-08-2018 om 22:48 uur

Wat een enge verhalen. Volgens mij heb ik vannacht/in de morgen ook een aanval gehad voor de eerste keer.
symptomen kloppen allemaal. Voelde me zo ziek. Van alles gepuft wat ik had. Durf dan bijna niet te gaan slapen, vooral omdat ik ook een C=PAP moet gebruiken, waar ik dan ook weer benauwd van wordt omdat de lucht er tegenin gaat.
Ben nooit voorgelicht over die dingen, wel geprobeerd of ik dan ook salbutamol nodig heb, maar de longarts zei dat seretide wel voldeed. Heb toch salbutamol gekregen van de huisarts Nu gaat het weer beter, maar het duurde wel lang.
Ik heb dus BE, dan kun je toch ook zoiets krijgen?

Login of registreer om te reageren
08-09-2018 om 11:33 uur

Ik heb geen actieplan ontvangen van de huisarts of de longarts. Maar mijn exacerbaties komen altijd sluipenderwijs. Beetje benauwd, beetje hoesten, om vervolgens er gewoon te zijn: totaal kortademig, heftig benauwd en vreselijk hard en lang hoesten. Ik ben dan vrijwel beperkt in alles. Zo'n exacerbatie duurt ongeveer een weekje of 2. Mijn medicijnen ophogen geeft geen verbetering.

Ik moet altijd eerst naar de huisarts en als die het nodig vind word ik verder doorverwezen. Maar een prednisonstootkuur eventueel met antibiotica zorgt wel voor verbetering. Dus er is geen directe noodzaak tot doorverwijzen. Wel sta ik onder halfjaarlijkse controle van longarts, maar die kan weinig voor mij doen, behalve longfunctietesten controleren. Die zijn in mijn goede periode uitstekend.

Na de stootkuur heb ik weer een weekje of vier rust en voel ik me gezond.

Login of registreer om te reageren
08-09-2018 om 12:15 uur

Een actieplan moet je samen maken, @MiraNovember zoals jij het nu zegt klinkt het een beetje dat je verwacht totdat iemand dat bij je in de bus gooit maar zo werkt het niet.

Login of registreer om te reageren
08-09-2018 om 13:38 uur
Reactie op MiraNovember

Na de stootkuur heb ik weer een weekje of vier rust en voel ik me gezond.

Om de 4 weken benauwd zijn met kuurtjes betekend niet stabiel astma. het lijkt me dat je meer medicadie dagelijks nodig hebt.
En als je astma stabiel is zullen er heus periodes zijn waar je je niet fijn voelt, en daar is de een actieplan goed voor. Die pak je al als je wat meer gaat hoesten.

Dat de longarts weinig voor je kan doen is raar en lijkt mij niet waar.

Login of registreer om te reageren
08-09-2018 om 14:22 uur

@emsepems dat mijn astma niet stabiel is, is voor de huisarts en voor de longarts wel duidelijk. En ik heb de nodige medicijnen al geprobeerd.
Nu zit ik op 2x 2 Foster 100/6 + 1x Tiotrus + 5 mg prednison onderhoud en salbutamol wanneer nodig.

Mijn noodplan / instructies van de huisarts en longarts zijn: de Foster en de salbutamol verhogen als het nodig is en dat doe ik ook. Dan ga ik naar 4x 2 Foster en 6x2 salbutomal. En natuurlijk naar de huisarts of naar de huisartsenpost naar eigen goeddunken. Naar de longarts of seh alleen na overleg met de huisarts.

Dat vertraagt de exacerbatie enigszins heb ik het idee, maar helaas wordt er niets mee voorkomen. En tot nu durfde ik het niet aan om e.e.a. af te wachten en zat ik na een paar dagen hoesten en benauwdheid toch weer bij de huisarts en ging ik weer gewapend met 10x 30 mg prednison naar huis. Dat helpt uiteindelijk wel.

De longarts heeft geen medicijnen meer die ze kan (of wil) uitproberen om te zien of deze aanslaan dus gaf ze aan niet veel meer voor me te kunnen doen en daarom adviseerde ze longrevalidatie. Maar als er nog goede tips zijn wat betreft de aanpak van de astma, dan verneem ik het graag, ik sta voor alles open!

@daantje... ik dacht dat een noodplan iets schriftelijk zou zijn, maar het zou natuurlijk ook gewoon de mondelinge toelichting op de medicatie kunnen zijn.

Login of registreer om te reageren
08-09-2018 om 14:50 uur

Nare situaie hoor mira.
Ik heb ook ernstig astma, en heb veel meer medicatie.....maar geen onderhoudspred
is er als eens gesproken over eeen longchek bij een astma expertise centrum?
Ben je bij kno geweest, Is apneu bekeken, Allergiieen?
Longrevalidaie heeft mij ook veel geleerd.

Misschien fijn om te lezen hoe ik mij plan van aanpak doe?
Zodra ik meer hoest of hijg of groen slijm of benauwd verdubbel ik de foster en serevent. Na 10 dagen predkuur als t niet werkt ( al ga ik eens lager door met verdubbelen). bij neusverkoudheid holtes spoelen met zout water. bij groen longslijm ab kuur.
En natuurlijk rustig aan doen. Een astma aanval kost veel energie en die energie moet je niet in druk zijn stoppen.

Heel veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
08-09-2018 om 19:14 uur

Bedankt Emsepems, die holtes spoelen met zout water hou ik in mijn achterhoofd, altijd handig en kost niets!

Omdat de medicijnen tussen de exacebaties voor mij prima werken laten we de medicijnen nu zoals ze zijn en als het erg goed gaat mag ik de onderhoudspred afbouwen en/of stoppen.

Ik ben niet bij een astma expertise centrum geweest, maar er is wel een samenwerking / team van longartsen en daar zitten wel longartsen van een expertise centrum bij. En bij mijn laatste ziekenhuisopname is de hele boel weer gecheckt en geen gekke dingen tegengekomen. Gewoon schone longen, bloed in orde, bloeddruk en hart in orde. Kortom...atopische astma

Niet bij de kno geweest en ook niet gekeken naar apneu. Wel getest op allergieen maar alleen een lichte huismijtallergie, dus ik probeer het huishouden zo schoon mogelijk te houden.

Rustig aan doen is natuurlijk nog het moeilijkst, maar het went. Rustig blijven ademhalen.

Login of registreer om te reageren
15-04-2019 om 12:03 uur

heb precies de zelfde klachten en prednison bied uitkomst maar na mijn laatste longaanval herstel ik minder snel ik heb een onderhoudsmedicatie nodig en denk aan 5 miligram prednison

Login of registreer om te reageren
04-07-2023 om 16:40 uur

Ik heb sinds een week weer een exacerbatie/longaanval van mijn astma. Wat waarschijnlijk veroorzaakt is door mijn hooikoorts. Mijn huisarts heeft wel crp geprikt maar die was 9. Dus geen ontsteking dus ook geen ab kuur nodig. Van de huisarts heb ik nu 40 mg prednison gekregen naast mijn pufjes, neusspray en allergietabletten. Het moet met 5 dagen beter zijn. Zo niet dan moest ik terugkomen bij de huisarts.

Login of registreer om te reageren
04-07-2023 om 23:28 uur

Ik heb momenteel ook een longaanval. Hoest al 5 dgn heel veel en ben vooral ‘s avonds heel benauwd. Erg moe ook. Het is bij mij ook begonnen met al die dagen warm weer, waarschijnlijk ook allergie. Ik krijg van de longarts geen anti allergie middel, ze zegt dat dat niet werkt.

Ik heb eerst 4wk meer lopen hoesten en toen ineens werd het heel erg. Te laat begonnen met ophogen van Alvesco, vrees ik. Nu wel opgehoogd maar nog steeds niet over helaas

Login of registreer om te reageren