benauwd na langdurige rookstop: welke verwijderaars in sigaretten?

15-11-2018 om 01:02 uur

Hallo!

Ik hoor/lees regelmatig (en is ook mijn ervaring): nog nooit zo benauwd geweest als sinds rookstop (1/2 jaar in mijn geval).

Soms niet te harden (ondanks medicatie Serevent/Spiriva/Ventolin) totdat ik, gek van benauwdheid, en Ventolin enz niet helpend, in wanhoop maar sigaret neem (zeer incidenteel overigens): dan benauwdheid weg ..... raar maar waar, maar schijnt niet gezegd te mogen worden van de politiek correcte meute.

Vragen:
- klopt het dat er in sigaretten verwijderaar zit, zoja: welke stof en is die ook als medicatie verkrijgbaar (welke?)
- klopt het dat je kans op longcarcinoom de 1e 5 a 7 jaar na rookstop hoger is?

Ik hoef geen politiek correcte antwoorden en "tabakslobby" geleuter en "nog even volhouden" (want gestopt), en snap echt wel dat niet roken beter is, maar wil gewoon weten hoe het zit.

Thx!!

Login of registreer om te reageren
15-11-2018 om 05:32 uur

Fabrikanten zullen nooit openbaar maken wat er in zit want dat is namelijk waardoor je blijft (of weer gaat) roken.

Login of registreer om te reageren
15-11-2018 om 10:00 uur

Beste Corn,

- Het klopt dat in sigarettenrook luchtverwijderaars zijn aangetroffen evenals sporen van antibiotica en nog
een dozijn andere additieven. oa. ammoniak.

- Uit het langstlopende bevolkingsonderzoek ter wereld (dat onder Amerikaanse veteranen sinds 1907) is al
sinds de jaren 50 bekend dat de kans op de ontwikkeling van kanker na het stoppen met roken ongeveer
met 50% toeneemt t.o.v. rokers die stug blijven doorroken. Dit gedurende een periode van 5 tot 10 jaar.
Voor zover mij bekend heeft men dit fenomeen niet bewezen onderzocht maar een mogelijke verklaring ligt
in het minder actief zijn van het afweersysteem als gevolg van het stoppen.
Als je rookt staat het afweersysteem op "red alert" en doet er alles aan om de invloed van al die schadelijke
stoffen te minimaliseren.
Zeker bij abrupte stoppen met roken, zal deels het afweersysteem ook gaan "downscalen". Het wordt
minder alert. Immers er komen geen kwalijke stoffen meer binnen, dit terwijl het lichaam nog vol zit met al
die troep. In dit kader weet men ook dat na het stoppen allerlei aandoeningen zich kunnen manifesteren die
door de hyperactiviteit van het afweersysteem tijdens de rookperiode onderdrukt werden. Berucht zijn oa.
dus benauwdheid en gebitsklachten. Ook ziet men veel hormonale ontregeling optreden.
Het moge duidelijk zijn dat het stoppen met roken een hachelijke onderneming kan zijn die om voor de
hand liggende reden niet echt met het publiek worden gecommuniceerd. Feit blijft dat zelfs voor rokers,
niet-roken op de langere termijn beter is voor de gezondheid.
Minder "politiek correcte" artsen zeggen dan ook dat af en toe een sigaretje roken dit risico zou kunnen
verminderen. Deze aanpak is echter moeilijk te rijmen met verslavingsimpact van tabak en die is, zoals we
allemaal weten massief.

- Men treft een bijzondere discrepantie aan in het beleid van overheden en gezonheidinstaties t.a.v. de e-
sigaret en de a-sigaret.
Terwijl de tabaksindustrie zich mag blijven beroepen op het fabrieksgeheim (eveneals bv. Coca Cola),
moeten fabrikanten van e-liquid uitgebreid rapporteren over de samenstelling van de te verdampen
vloeistof. Tabaksfabrikanten zullen dus idd. nooit transparant zijn over de samenstelling van hun producten
en worden daarin beschermd door het recht en de overheid.
Wat we hier zien is een ongelijke behandeling van producten ten nadelen van het veel minder schadelijk
alternatief (95% minder schadelijk).
Wat daarvan de reden is, laat ik graag over aan uw fantasie en googledrift.

Login of registreer om te reageren
15-11-2018 om 12:10 uur

Het klopt dat er verwijders (dus geen verwijderaars) in de sigaretten gestopt worden, dat is bewezen. De kans op longkanker neemt juist af!
Na 25 jaar rookvrij te zijn heb je evenveel kans als een niet-roker.
Ook niet-rokers kunnen longkanker krijgen!
Mijn vader kreeg helaas ruim 30 jaar nadat hij gestopt was, toch longkanker.

Login of registreer om te reageren
15-11-2018 om 13:02 uur

Ook hier meer klachten na het stoppen.
Nu, na 2 jaar wordt het heel langzaam beter d.w.z.
minder hoesten, minder benauwdheid.........
Longfunctie is nog wel onder het nivo van de
tijd voor het stoppen.
80% nu en 120% in de tijd dat ik rookte.

Login of registreer om te reageren
15-11-2018 om 13:21 uur

Thx voor reacties! Weet iemand waar dat USA veteranenonderzoek met bovengenoemde conclusie te vinden is?

Login of registreer om te reageren
15-11-2018 om 14:21 uur
Reactie op corn

Thx voor reacties! Weet iemand waar dat USA veteranenonderzoek met bovengenoemde conclusie te vinden is?

Moet je even Googlen.
Steekwoorden: US veterans, smoking, cancer, research................
Het eerste onderzoek hierover werd uitgevoerd door Harold Dorn (hou me ten goede!)

Login of registreer om te reageren
15-11-2018 om 16:46 uur

balling weer met zijn relaas : refereren naar een onderzoek en vervolgens niet weten welke =))

Login of registreer om te reageren
15-11-2018 om 17:55 uur
Reactie op Stefanie

Bijna kaal? Overal denk ik ;;)

Tsja! Van stoppen met roken wordt je kaal. Er zitten nl. haarverwijderaars is.
En nou weer on-topic, please.

Login of registreer om te reageren