Xoterna Breezhaler

02-11-2018 om 08:58 uur

Hallo,
Ik heb de Xoterna Breezhaler. 1x per dag 1 inhalatie.
85 microgram indacatarol
43 microgram glycopyrmoniumbromide.

Ik lees hier weinig over, iemand hier ervaring mee?

Heb copd gold fase 3.
Problemen ondervind ik bij inspanning.

Nu 2 x gebruikt, lijkt wel effect te hebben. Krijg wel wat last van mijn keel.

Groetjes,
Co.

Login of registreer om te reageren
02-11-2018 om 09:06 uur

Hoi Co!

In Nederland (EU) wordt dit medicijn uitgebracht onder de naam Ultibro Breezhaler.
Geen idee waarom jij dit medicijn heb gekregen met een naam voor een andere markt.. gek!

Ik gebruik hem ook overigens, maar ik ben pas recent begonnen met medicijnen, dus kan nog niet echt zeggen of het goed werkt.

Als je last krijgt van je keel, let goed op dat je heel rustig en diep inademt als je dit medicijn gebruikt. Ik deed het te snel en dan vliegen al die deeltjes gewoon tegen je keel aan. Zorgt voor hoesten, irritatie en het werkt natuurlijk niet dan.

Mijn Longverpleegkundige zei: lang en diep! Zo moet je je medicijnen inhaleren.

Succes!

Login of registreer om te reageren
02-11-2018 om 09:34 uur

Hoi, je zou een voorzetkamer kunnen gebruiken. Bv. de Aerochamber. Dan kan je rustig inademen/uitademen en verlies je geen medicijn als je het verkeerd doet. Wel altijd de mond goed spoelen. :)

Login of registreer om te reageren
02-11-2018 om 10:44 uur

@Anna50 Deze medicatie is geen aerosol, maar een soort poeder wat in een capsule zit die je dmv het bijgevoegde apparaatje moet stukknijpen en daarna de poeder inhaleert.

Voor aerosols is een voorzetkamer zeker erg fijn!

Login of registreer om te reageren
02-11-2018 om 11:22 uur
Reactie op Soosh

@Anna50 Deze medicatie is geen aerosol, maar een soort poeder wat in een capsule zit die je dmv het bijgevoegde apparaatje moet stukknijpen en daarna de poeder inhaleert.

Voor aerosols is een voorzetkamer zeker erg fijn!

Ow, vandaar! :) Ik gebruik 's morgens de Spiriva capsules, die moet je ook in een apparaat gaatjes prikken en inhaleren. Gaat prima bij mij. Apparaat heet Handihaler.

Login of registreer om te reageren
20-11-2018 om 18:36 uur

Ik lees dat mensen allerlei verschillende pufjes hebben, ook voor ff een boost te krijgen.
Nu vraag ik me af of het normaal is dat ik maar 1 puf heb. Zijn er meer mensen die dit hebben?

Login of registreer om te reageren
20-11-2018 om 21:46 uur

@Ko1969 het kan heel goed dat je aan 1 puffer voldoende hebt. Het hangt helemaal af van de ernst van je ziekte en klachten wat je nodig hebt aan medicatie. Helaas heb ik niet voldoende aan 1 puffer, maar ben wel begonnen met 1 puffer:)

Login of registreer om te reageren
26-08-2019 om 22:00 uur
Reactie op Soosh

Hoi Co!

In Nederland (EU) wordt dit medicijn uitgebracht onder de naam Ultibro Breezhaler.
Geen idee waarom jij dit medicijn heb gekregen met een naam voor een andere markt.. gek!

Ik gebruik hem ook overigens, maar ik ben pas recent begonnen met medicijnen, dus kan nog niet echt zeggen of het goed werkt.

Als je last krijgt van je keel, let goed op dat je heel rustig en diep inademt als je dit medicijn gebruikt. Ik deed het te snel en dan vliegen al die deeltjes gewoon tegen je keel aan. Zorgt voor hoesten, irritatie en het werkt natuurlijk niet dan.

Mijn Longverpleegkundige zei: lang en diep! Zo moet je je medicijnen inhaleren.

Succes!

Login of registreer om te reageren