Is er Hoop?

21-11-2018 om 20:27 uur

Nieuw onderzoeksprogramma

Het Longfonds is onlangs een nieuw onderzoeksprogramma gestart om een doorbraak in de behandeling van COPD te versnellen. Onder leiding van professor dr. Hans Clevers van het Hubrecht Instituut werken topwetenschappers uit de Verenigde Staten en Europa de komende vijf jaar aan een minilong, die is gemaakt van stamcellen uit de longen. Clevers: ‘Met deze minilongen kunnen we medicijnen testen die de stamcellen in de longen reactiveren. Daarnaast onderzoeken we of het herstelproces in de longen aangezet kan worden door gezonde stamcellen terug te plaatsen. We hopen over acht tot tien jaar een reguliere behandeling voor COPD-patiënten te hebben ontwikkeld.

Zou dit voor ons nog op tijd zijn?

Login of registreer om te reageren
21-11-2018 om 23:04 uur

Het is goed dat er mensen zijn met dromen, die een visie hebben en ontwikkelingen ingang zetten. Als er geen patiënten met een bepaalde ziekte zouden zijn dan zouden er ook geen mensen zijn die zoeken naar een behandeling van die ziekte. Oplossingen, behandelingen komen daardoor altijd voor de één wel op tijd en voor een ander wellicht niet.

Een andere vraag die straks komt is of die behandeling dan ook betaalbaar is en de autoriteiten beslissen dat die behandeling dan ook vergoedt gaat worden, dat is nog maar de vraag en daar heb ik eerder mijn bedenkingen bij!!

Login of registreer om te reageren
22-11-2018 om 06:22 uur

Ik heb gelezen dat het 5 jaar duurt. Was een heel stuk te lezen op de site Longfonds.

Login of registreer om te reageren
22-11-2018 om 11:10 uur

Laten we het hopen, Anna. En net wat Marcus’ schrijft dat het een betaalbare behandeling wordt.
Geeft toch weer licht in de duisternis.

Login of registreer om te reageren
22-11-2018 om 14:07 uur
Reactie op Ko1969

Laten we het hopen, Anna. En net wat Marcus’ schrijft dat het een betaalbare behandeling wordt.
Geeft toch weer licht in de duisternis.

Zeker weten! Hoop dat het nog vlugger kan. Maar ja... :)

Login of registreer om te reageren
23-11-2018 om 08:33 uur

Let wel het is nog steeds maar een behandeling ... zelf zou ik mijn hoop niet te hoog inzetten op een dergelijke behandeling. Andere vraag is hoe slecht is die behandeling, er zijn eigenlijk haast geen behandelingen zonder nadelige bijwerkingen.

In ieder geval er zijn ontwikkelingen die misschien een andere behandeling kan opleveren en dat is al mooi om te lezen.

Login of registreer om te reageren