Onze reacties

04-12-2018 om 13:52 uur

Beste Forummers,
Met stijgende verbazing heb ik de reacties gelezen naar aanleiding
van de rokende schoonmaakster.
Dit forum is bij uitstek de plaats waar longpatiënten hun frustraties
kunnen uitten en flink van zich af kunnen zeuren.
In de tijd dat ook ik dat deed, dat van je af praten/zeuren, bevond ik mij
in een kwetsbare positie en kon weinig hebben. Ook in het geval dat ik gedacht
had of vermoed had dat men mij niet serieus nam, was ik afgehaakt.
Humor is een onontbeerlijk element in de verwerking en acceptatie van de longziekte.
Laten we er a.u.b. wel voor zorgen dat het een en ander op een respectvolle manier
gebeurt. Mensen in een kwetsbare positie zijn gemakkelijk te beschadigen.

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 09:35 uur

@balling een keer je mening geven op een respectvolle manier dat kan. Maar door blijven gaan vind ik persoonlijk sneu. Ik bedoel wat bereik je ermee? Je hebt je mening al gegeven en die hoef je niet op te dringen aan een ander. Ook kan je denken: hmmm ik vind dit belachelijk, maar ik reageer niet.
Ik lees wel vaker vragen dat ik denk: huh meen je dit?!
Maar wat heb ik eraan om dan zo te reageren? Helemaal niks, ik voed alleen mijn ego ermee naar mijn mening.

En over grappen en grollen, als jullie sarcastisch reageren kan dit als serieus overkomen. Niet iedereen kan sarcasme evengoed herkennen, zeker niet geschreven. Je ziet de non-verbale communicatie niet die dingen verheldert en de grootste rol speelt in communicatie. Dus zonder de non-verbale communicatie kan al snel ruis ontstaan, waardoor dingen anders overkomen dan je het bedoelt.

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 09:52 uur

Ik denk dat niemand over een grapje is gevallen, want allee ,dat moet kunnen af en toe.
Maar dat doordrammen terwijl alles al gezegd is en iemand duidelijk gericht aan bepaalde mensen vraagt om rust en een antwoord wil afwachten van een deskundige.
Dan wil je gewoon alleen maar je gelijk halen en denkt niet aan de persoon er achter.
Wat misschien juist belangrijker is dan het juiste antwoord, meedenken is iets anders in mijn beleving.
Het leven is geen wedstrijd, ook het forum niet.
Dat berichten worden verwijderd waar alles al gezegd is, lijkt mij toch geen probleem.
Er zal geen rechtzaak komen waar je ze als bewijsstukken hoeft aan te voeren, om maar vooral als grapje te eindigen.

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 09:58 uur
Reactie op Nckiie

@balling een keer je mening geven op een respectvolle manier dat kan.

Ncklle,
Ik snap waar je naar toe wilt maar het woord "respect" heeft, zeker in deze tijd, aan betekenis en inhoud verloren. Ieder geeft daar zo z'n eigen inhoud aan. Wat voor jou "respect" is, kan voor de ander als "respectloos" worden ervaren. En daarmee vervalt het als argument.

Op een bepaald moment (niet meer te achterhalen door "overheidsingrijpen") liep echter,toegegeven, de boel wat uit de hand. Vooral omdat de topic-starter er de lol niet van inzag. Sterker nog: Hij voelde zich beledigd. En dat voedt dan weer het "sarcasme" zoals je dat noemt.
Tsja, Ik heb het al eerder genoemd. Zo is internet. Zo werkt dat op fora. Daar moet je toch een wat dikkere huid hebben anders moet je er echt niet aan beginnen.
Maar je beledigd voelen, is een eigen keuze. Daar kan de ander per definitie nooit schuldig aan zijn.
Zo vond ik de "tongzoengrap" van @Marcus echt de leukste grap die ik in de afgelopen jaren hier gelezen heb op een forum wat toch al niet van plezier overloopt.
Dat zoiets wordt ervaren als "ten koste van een ander", doet daar weinig aan af.
Dat is nl. ieders vrije keuze dat zo te ervaren. Hij had ook kunnen bulderen van het lachen. Tenminste: Ik wel!

En dan had dat draadje een hele andere wending gekregen.

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 10:04 uur

@balling grapje of geen grapje, respectloos of niet. Wanneer iemand aangeeft dat die het echt niet leuk vind, en jou vraagt om hem in zijn waarde te laten vind ik dat je over een grens heen gaat als je daarna besluit door te gaan. Je weet dan dondersgoed dat het niet gewaardeerd wordt.

tuurlijk is het een forum maar moet het daarom geaccepteerd worden dat mensen zo te kakken worden gezet? Ik denk dat dat nergens nodig of oke is.

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 10:10 uur

@joop60
Dankjewel voor het starten van dit topic.

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het echt te ver vond gaan. Dat je daar dan vervolgens een topic over start om het gesprek aan te gaan met mensen die misschien even hadden moeten nadenken voor ze iets het web op slingerden siert je helemaal.

Fijn dat we het er met zijn allen over kunnen hebben en hopelijk houden we het forum zo toegankelijk en gezellig voor iedereen!

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 10:29 uur
Reactie op nienke789

@balling grapje of geen grapje, respectloos of niet. Wanneer iemand aangeeft dat die het echt niet leuk vind, en jou vraagt om hem in zijn waarde te laten vind ik dat je over een grens heen gaat als je daarna besluit door te gaan. Je weet dan dondersgoed dat het niet gewaardeerd wordt.

tuurlijk is het een forum maar moet het daarom geaccepteerd worden dat mensen zo te kakken worden gezet? Ik denk dat dat nergens nodig of oke is.

Ja duidelijk. Het is een wat uit de hand gelopen grap geworden. Dat is jammer aangezien dat niet had gehoeven. Daarom heb ik me ook op een bepaald moment uit de discussie teruggetrokken.
Vooral ook nadat @heckler kwam met dat interview over derdehandse rook met Professor Bert Brunekreef in Trouw. Toen was het toch echt duidelijk dat de topic-starter op het verkeerde spoor zat.
Maar nogmaals: E.e.a. is niet meer te achterhalen waar het precies "ontspoorde" omdat het verwijderd is.

NB. Moet ik ophouden mijn mening te geven omdat iemand dat niet apprecieert?
Dat zou in algemene zin betekenen dat we niet meer met elkaar spreken want de ander zou zich wel eens gekrenkt kunnen voelen. Dat is toch onzinnig en bovendien in strijd met de basisbeginselen van onze rechtstaat. Het recht om beledigd te zijn is onvervreemdbaar ook het recht om te beledigen. Dat mag in Nederland. Of je daar gebruik van wilt maken is een tweede maar wel een eigen legitieme keuze.
Het "fatsoen" zit hier het recht in de weg.

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 10:33 uur

@balling, het lag volgens mij niet aan het grapje, je probeert de aandacht daarop te vestigen, vind ik niet fair, ok is mijn gevoel en ligt nooit aan jou.
het ging om het doordrammen nadat er een duidelijk verzoek lag om rust enz enz enz.
Na alle uiteenzettingen en wetensch.gedoe te hebben gelezen wilde topicstarter toch schijnbaar nog graag een antwoord afwachten van een deskundige, hoe deskundig wij ons allemaal ook soms voelen.....zijn we nu eenmaal niet.
Een dikke huid hebben, beledigd voelen kan de ander niks aan doen?? Tja elk gevoel kun je dan zo uitleggen en zou je je nooit schuldig over hieven voelen?!
Misschien was het veel prettiger geweest wanneer iemand in dat topic had geschreven;ach sorry, we worden wat vervelend en hebben misschien soms wat verkeerd omschreven, dan was het klaar geweest!
Het staat niemand verkeerd om eens oprecht sorry te zeggen.

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 10:42 uur

@balling
Fijn dat je reageert.
Je mening mag je altijd geven en of die op prijs gesteld wordt
of niet is niet jouw probleem.
Dat is fundamenteel waar en geldt voor iedereen.
Het forum levendig houden is belangrijk, humor
is wezenlijk om je eigen problemen te kunnen relativeren.
Ga dus ook vooral door met alles ter sprake te stellen
soms mensen te irriteren, nieuwe wegen in te slaan.
Ga je soms te ver dan fluiten we je wel terug.
Succes en blijf reageren

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 10:53 uur

@goudvisje
Allemaal leuk en aardig maar evengoed kan de reactie van de topic-starter uitgelegd worden als niet respectvol naar de mensen die in ieder geval de moeite hebben genomen om überhaupt te reageren.
Je bent geen deskundige dus hou je mond! Daar kwam het op neer. Geloof me, dat triggert ook e.e.a.
Bovendien was de vraag ook in het algemene topic al gesteld door de topic-starter en was het topic in de deskundigesectie een voortzetting. Ook een nogal opzichtige manier om van al die "vervelende" reacties af te komen. Ook dat triggert e.e.a.

De ander kan er wel iets aan doen! Hij hoeft zich nl. niet beledigd te voelen. Dat is een eigen keuze.
Waarom zou een ander zich daarover schuldig moeten over voelen?

@Marcus heeft o.a zijn verontschuldigingen aangeboden. Had ie van mij niet hoeven doen!

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 11:03 uur

Leuk en bedankt @joop60
Het probleem lag toch echt bij de topic-starter die maar bleef doorgaan met zich beledigd voelen. Ook de topicwissel naar het deskundigeforum was daar niet echt bevorderlijk voor. Dat kwam over als tegen beter weten in door blijven zeuren. Dat er dan teruggezeurd wordt, ligt in de lijn der verwachtingen.
Dat e.e.a. geen fraai totaalbeeld oplevert, mag duidelijk zijn.

Maar goed! Laten we er over ophouden.
Het was een onzinnige vraag in een onzinnig topic.

(for your eyes only: Onzin kan zo leuk zijn)

Login of registreer om te reageren