Onze reacties

04-12-2018 om 13:52 uur

Beste Forummers,
Met stijgende verbazing heb ik de reacties gelezen naar aanleiding
van de rokende schoonmaakster.
Dit forum is bij uitstek de plaats waar longpatiënten hun frustraties
kunnen uitten en flink van zich af kunnen zeuren.
In de tijd dat ook ik dat deed, dat van je af praten/zeuren, bevond ik mij
in een kwetsbare positie en kon weinig hebben. Ook in het geval dat ik gedacht
had of vermoed had dat men mij niet serieus nam, was ik afgehaakt.
Humor is een onontbeerlijk element in de verwerking en acceptatie van de longziekte.
Laten we er a.u.b. wel voor zorgen dat het een en ander op een respectvolle manier
gebeurt. Mensen in een kwetsbare positie zijn gemakkelijk te beschadigen.

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 11:03 uur

@balling, voor mijn gevoel probeer je het nu om te draaien en lag het vlgs jou aan topicstarter.
De wereld op zijn kop heet dat! Meningen mogen, zelfs minder fraaie ,vind ik ook maar een beetje fatsoen en inlevingsvermogen mogen ook, zou de wereld er een stuk leuker van uit gaan zien.
Maar we komen er niet uit,ik heb een andere mening....

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 11:14 uur

@balling probeer het eens dicht bij jezelf te houden. En probeer dan eens te zeggen: ik vind “en dan je mening”, dan krijgt het gesprek ineens een heel andere lading.
En je hoeft niet te reageren als diegene een nieuw topic opent met hetzelfde onderwerp, al is het nog zo verleidelijk:) Daarnaast als je eenmaal je punt hebt gemaakt en de ander dat niet genoeg vindt, kan je ook denken: oh diegene wil het niet snappen, weet je laat maar ik bereik er toch niks mee. Lijkt me namelijk zonde van je energie en we hebben hier volgens mij bijna allemaal energie tekort, dus energie sparen is dan weer mooi meegenomen ;-p

En respect heeft zijn inhoud verloren? Nou sorry hoor, maar daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Ik probeer ten alle tijden respectvol te reageren zowel op het forum als in het echte leven. En vaak word ik respectvol benaderd, dus het werkt zeker. En als iemand respectloos reageert, probeer ik vaak overdreven respectvol te reageren en dan open je mensen de ogen.

Maar genoeg hierover, je mening geven moet blijven kunnen. Maar je mening begint met IK VIND, naar mijn mening, en discussie moet zeker ook kunnen, het is tenslotte een forum. En verschil in mening is alleen maar gezond om van elkaar te leren:)

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 11:15 uur
Reactie op goudvisje

@balling, voor mijn gevoel probeer je het nu om te draaien en lag het vlgs jou aan topicstarter.

Je analyse is correct! De topic-starter had er ook voor kunnen kiezen zich niet beledigd te voelen.
"Fatsoen" is, evenals "respect" een subjectief begrip. Wat de een als respectvol ziet, kan de ander als uitermate respectloos ervaren.
Helaas voor jouw zit de wereld en het recht toch echt zo in elkaar. Dat heet: Vrijheid van Meningsuiting.
Dat je die vrijheid ten alle tijden moet gebruiken, is een andere vraag maar een individu heeft die vrijheid per definitie altijd. Derhalve kan deze dus nooit schuldig zijn aan zijn mening. Ook niet als de ander zich daardoor gegriefd voelt.
Als dat niet zo zou zijn dan zou er geen vrijheid meer bestaan. Dan heerst er alleen stilte en duisternis.

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 11:26 uur

Vrijheid voor meningsuiting, is vaak verworpen tot iets goedkoops is mijn mening.
Zolang iemand zijn mening op een vriendelijke en betrokken manier verteld dan pas kom je in gesprek.
Wanneer iemand alleen maar zijn mening schreeuwt en blijft schreeuwen, wordt er niet eens meer naar geluisterd en lost het op in alle herrie van alle schreeuwende meningen.
Ik zie zo iemand als een dreinend kind welke blijft roepen om aandacht, had bij mij als moeder nooit geen succes.

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 11:26 uur

@Nckiie
Als ik de indruk heb dat iemand het niet wil of kan begrijpen dan denk ik eerder: Ik heb het niet goed uitgelegd, laat ik het eens in andere bewoordingen zeggen.
Bij elke tegenwind de pijp aan Maarten geven, is niet iets wat in mijn karakter ligt. Dat ik daardoor als "doordrammer" of "zeurder" wordt gezien, zal me worst wezen. Zolang het over de inhoud gaat van wat ik te berde breng, vind ik (daar heb je het al) dat al beloning genoeg. Dat geeft mij juist energie. Het scherpt mijn geest. Het daagt mij uit beter te definiëren en te beschrijven.

Ik blijf erbij (ik vind!) dat begrippen als "fatsoen" en "respect" subjectieve begrippen zijn waaraan geen algemene betekenis kan worden ontleend.

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 11:29 uur

@balling , het probleem lag echt niet bij de topic-starter. En beledigd was ze zeker niet. Ze wilde alleen antwoord. En is dat zo gek? Jij noemt het een onzinnige vraag en waarom? Ikke kan die vraag uit angst hebben gesteld en dat is helemaal niet erg. Ik heb wel meer gekke vragen voorbij zien komen.

Een geintje is niet erg en mag best op een forum waar het onderwerp ziekte is.

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 11:43 uur

@Anna50
De topic-starter stelde in eerste instantie de vraag in het algemeen forum.
Hij dacht ook nog zelf dat het een onzinnige vraag was.
Pas na de reacties die in eerste instantie nog best wel serieus waren, verklaarde hij dat hij het gevoel had niet serieus genomen te worden.
Da's niet zo raar als je al bij voorbaat stelt dat het eigenlijk geen serieuze vraag is.
Om dan daarna een beetje de "vermoorde onschuld" te spelen bleek uiteindelijk dus de vraag ook nog eens serieus te zijn ook. Dat verhoogde de hilariteit alleen maar meer.

Maar goed! Al bij al is het geen fraai draadje geworden en dat lag vooral aan de verwarring of de vraag nou serieus was of niet. Die verwarring heeft de topic-starter echter zelf gecreëerd.
Dus wie heeft er nou de schuld? Het lijkt me volstrekt onbelangrijk.

Wat het wel oplevert is een draadje op initiatief van @joop60 over wat nou wel en niet kan op dit forum.
Waar de grenzen liggen van de ongeschreven code van "respect" en "fatsoen".

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 11:54 uur

Wat in algemeen uit het oog verloren wordt is dat het recht van meningsuiting ook de betreffende verantwoordelijkheid om de hoek komt kijken voor hetgeen je uit en in algemeen nemen mensen niet de verantwoordelijkheid als ze iets ventileren! Generaliserend is het in mijn ogen zelfs zo dat de mensen die het hardst roepen "recht van meningsuiting" vaak juist de mensen zijn die de minste verantwoordelijkheid nemen voor hun woorden. Dat zijn juist de internet bullies!

Je mag wel alles verkondigen en hebt het recht van meningsuiting maar je moet niet ook alles willen zeggen!

Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden, benader een ander zoals jij zelf benaderd wil worden!

NB ik denk vaak bij mezelf, als ik iets wil zeggen of zeg, zou ik dit ook gezegd hebben als mijn moeder tegenover me zou staan!

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 12:29 uur

Mooi beschreven @Marcus zo denk ik vaak ook:)

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 12:58 uur

Volkomen meer eens @Marcus . Speelde ook met die gedachte toen ik opmerkte dat het ieders vrijheid is van dat recht gebruik te maken.
Soms moeten zaken echter gewoon gezegd worden al was het maar in reactie op aperte onzin die verkondigd wordt.
Het risico dat een ander daardoor in zijn wiek geschoten raakt, mag echter zelden een overweging zijn om je mening voor je te houden. Tenzij je natuurlijk een gewelddadige reactie verwacht. Dan kun je beter eieren voor je geld kiezen. Die dat niet doen zijn overigens de echte helden. Die staan letterlijk ergens voor.

Login of registreer om te reageren