Vernevelaar druppelt

11-01-2019 om 13:06 uur

Hallo!

Even vragen of jullie het herkennen en evt tips hebben.

Met alle vernevelaars die ik tot nu toe al gehad heb en nog steeds heb en ook die in het ziekenhuis gebeurt het me dat hij aan de achterkant druppelt.
Dan heb ik als k niet uitkijk een natte plek op mn shirt. Erg vervelend natuurlijk.
Volgens mij houd ik hem goed vast (hoewel, vaak alleen tussen mn tanden...geen zin een hand eraan te verspenderen ;)) Zeker zit hij niet te vol.

Hebben jullie t ook en wat doen jullie eraan? Ben benieuwd!

Bedankt!!

Login of registreer om te reageren
11-01-2019 om 14:03 uur

Ik heb het alleen bij de innospire go, die moet ik echt rechtop houden, want de nevel die als condens achterblijft gaat er dan uit en dan heb ik inderdaad een natte vlek. Met de wineb go en in het zkh heb ik er geen last van gehad.
Bij de innospire go houd ik hem echt rechtop en kieper ik hem pas om in de wasbak (als ik hem per ongeluk niet al schuin heb gehouden op weg daar naartoe). Verder geen tips dus helaas

Login of registreer om te reageren
11-01-2019 om 14:15 uur

De Innospire beter rechtop houden en de andere dus ook... bedankt voor de tip @Nckiie

Login of registreer om te reageren
11-01-2019 om 19:35 uur

Bij m’n ademgestuurde vernevelaar geen problemen met condensvorming bij uitademen, omdat er dan niks verneveld wordt.
Bij de wineb heb ik ook geen problemen als het ventiel goed staat. Innospire wel.
In het ziekenhuis geen problemen, want dan wordt er een filter op gedaan zodat de verpleging niet alle medicatie binnenkrijgt.

Login of registreer om te reageren
12-01-2019 om 13:14 uur

Bedankt voor je reactie @EmmaW

Goed rechtop houden is dus gewoon t simpele devies.
Moet k maar niet zo lui zijn :p

Login of registreer om te reageren
13-01-2019 om 06:08 uur

Haha nou ik hou m ook nogal is tussen mn tanden (bij de wineb go) dus je bent niet de enige die de handen dan vrij wil hebben hoor @Edelweiss
Maar met rechtop houden is het probleem bij mij verholpen ja.
En met de innopsire moet je inderdaad nog beter opletten want daar mors je wel snel mee...

Login of registreer om te reageren
13-01-2019 om 13:52 uur

Als jullie met de wineb go vernevelen met het ventiel zo dat bij uitademen de meds terug de vernevelaar ingaan, vernevelen jullie dan toch tot alles op is, of stop je dan eerder omdat er vanuit gegaan wordt dat je normaal gesproken veel medicatie ‘loos’ de lucht inblaast? Eerder stoppen lijkt me beter omdat je anders veel meer binnenkrijgt dan voorgeschreven door je arts, maar hoeveel eerder stop je dan? Uitademen duurt meestal langer dan inademen, dus minimaal tijd halveren? Of misschien nog korter? Stoppen zodra je voldoende effect merkt? Zou met Ipramol moeten kunnen, maar is met atrovent lastiger aangezien dat niet meteen effect heeft.
Ventiel dicht scheelt wel meteen weer in hoeveel tijd je er aan kwijt bent.

Login of registreer om te reageren
13-01-2019 om 14:22 uur

@EmmaW ik snap niet wat je bedoelt met dat ventiel, bij mij gaat er sowieso medicatie de lucht in. Maar als je systeem zo effectief is dat er geen medicatie verloren gaat dan zou ik het per keer aankijken wat je nodig denkt te hebben. Eventueel halve doseringen vragen, geen idee of dat bij ipramol (combivent) mogelijk is en anders vragen om fysiologische zoutoplossing om de medicatie mee te verdunnen. Zo moest ik dat bij de budesonide doen. De helft per keer en dan aanvullen met fysiologisch zout. Bij ipraxa (atrovent) zit ik op de hoogste dosering dus ik zou dan eventueel naar halve doseringen kunnen.

Login of registreer om te reageren
13-01-2019 om 16:29 uur

Mijn vernevelaar heeft een doorzichtig onderstuk met een grijs bovenstuk. In dat grijze bovenstuk zit bij mij een witte knop (ventiel?) die je naar twee kanten kunt zetten. Naar de ene kant vernevelt hij normaal met medicatie die de lucht ingaat bij uitademen. Naar de andere kant gaat de medicatie terug de vernevelaar in bij uitademen.

Verdunnen zou ik alleen doen om aan voldoende milliliters te komen. Als je maar 1 ipv 2 ml budesonide zou hoeven vernevelen. Anders zou ik mijn arts vragen om (bij cortico’s) minder vaak per dag een standaard dosis te gebruiken ipv vaker en dan extra te moeten verdunnen.

Cortico’s lijkt me ook een ander verhaal dan luchtwegverwijders. Die eerste moet je een vaste dosis binnenkrijgen en dat lukt vaak ook met aerosol. De verwijders in verneveling zijn toch meer noodmedicatie en zo nodig.

Login of registreer om te reageren
13-01-2019 om 23:07 uur

Door te verdunnen krijg je zeker weten alles binnen, althans bij mij blijft er altijd wat achter. Als ik op de seh kom verdunnen ze de ipraxa ook altijd zodat ik echt zoveel mogelijk medicijn binnen krijgt. Zo is het mij geleerd.
En bij mij zijn de vernevelingen helaas standaard om te kunnen functioneren.

Maar mijn vernevelsetje is lichtblauw en heeft geen ventiel, ik zou het op gevoel doen. Vaak weet je zelf op een gegeven moment wel ongeveer wat je nodig hebt, althans ik merk vaak wel hoeveel ik nodig heb en kan daar een inschatting op maken

Login of registreer om te reageren
14-01-2019 om 03:02 uur

De vernevelingen zijn bij mij helaas ook standaard geworden om de dag door te komen.
Ik heb dan 6-8x daags combivent.
Ik heb ook een lichtblauwe houder.
Het lijkt mij dat je verneveld wat de arts opgeeft en dat je in overleg met hem/haar je vernevelingen aanpast maar ik ga niet zomaar zelf eerder stoppen met vernevelen ofzo...
Als het goed is heb je een juist afgestemde dosis voorgeschreven gekregen en dan lijkt het mij niet de bedoeling dat je daar zelf vanaf wijkt.

Login of registreer om te reageren