Fysiotherapie COPD

15-01-2019 om 04:57 uur

Zo langzamerhand wordt het duidelijk wat de gevolgen zijn van de nieuwe regels fysiotherapie. Voor mij is dat met mijn COPD 4 met behoorlijke saturatiedalingen en beperkingen inspanningsniveau dat ik dit jaar nog maar 27 behandelingen krijg en als het zo blijft volgend jaar nog maar 3, Wat ik niet begrijp waarom het Longfonds in samenwerking met ZN in de definitie van een longaanval heeft opgenomen zoals onderstaand terwijl en het zorginstituut en het ministerie het zo niet definieert:
Een exacerbatie van COPD wordt ook wel een longaanval genoemd. Een longaanval is een
verslechtering van de conditie van de patiënt binnen één of enkele dagen, die wordt gekenmerkt
door een toename van dyspneu en hoesten – al of niet met (meer of taaier) slijm opgeven – die
groter is dan de normale dag-tot-dagvariabiliteit – en waarbij sprake is van minimaal één van de
volgende objectiveerbare kenmerken:
Of
- consult huisarts of longarts, waarbij de arts een longaanval vaststelt12
EN/OF
- extra medicatiegebruik
o aanvullende behandeling met orale of intraveneuze corticosteroïden en/of
o aanvullende behandeling met orale of intraveneuze antibiotica

Op het moment dat ik verslechter weet ik wat ik moet doen, meestal neem ik dan extra pufjes en pas dan mijn activiteiten aan zoals ik ook met mijn longarts heb afgesproken. Ben hiervoor dus ook niet naar de huisarts of longarts geweest omdat ik het met extra pufjes en zonder prednison en antibiotica (heb ik wel als noodmedicatie in huis)heb kunnen redden. Dit is zelf management wat ook door het Longfonds gepromoot wordt.

Is het nu de bedoeling dat ik 2 x per jaar als ik meer klachten heb naar de huisarts ga of een extra afspraak met mijn longarts ga maken en om een prednisonkuur ga vragen? Deze definitie gaat voor heel veel mensen gevolgen hebben. Naar mijn mening is fysiotherapie bedoelt om ziekenhuisopname en ernstige longaanvallen te voorkomen.

Login of registreer om te reageren
16-01-2019 om 08:19 uur

Beste GJ65,
Allereerst wil ik je laten weten dat wij het bijzonder vervelend vinden dat je problemen ervaart met de fysiotherapie.
Het LF heeft zich er altijd voor ingezet om de fysiotherapie vanaf de eerste behandeling vergoed te krijgen voor mensen met COPD, maar de maximering is zonder overleg met partijen zoals het Longfonds, de Longalliantie Nederland en de koepel van fysiotherapeuten en oefentherapeuten door het Zorginstituut Nederland (ZiNL) voorgesteld aan de Minister en die dit heeft overgenomen. De maximering is ingevoerd om de overheveling van de fysiotherapie naar de basisverzekering ‘kostenneutraal’ te houden. Deze maximering is nooit onze bedoeling geweest en we stellen alles in het werk om samen met andere betrokkenen de problemen op te lossen.

Dan je vraag over de definitie. Deze is niet door ZN (= Zorgverzekeraar Nederland of bedoelt u het Zorginstituut Nederland?) of het Longfonds gemaakt, maar door inhoudelijk experts zoals longartsen. Deze definitie is door het ZINL overgenomen.

Voor het indelen in de groep A, B, C, of D en het daaraan gekoppelde maximum aantal behandelingen speelt het aantal ‘officiële’ exacerbaties inderdaad een belangrijke rol. Het is dus inderdaad belangrijk dat je een exacerbatie laat vastleggen bij de huisarts of longarts. Want bij 1 exacerbatie mét ziekenhuisopname of meer dan 1 exacerbatie (zonder of met ziekenhuisopname) wordt je, afhankelijk van de ziektelast die je ervaart, ingedeeld in groep C of D met 70 behandelingen in het eerste behandeljaar en 52 in de vervolgjaren.

Het antwoord op de vraag: Is het nu de bedoeling dat ik 2 x per jaar als ik meer klachten heb naar de huisarts ga of een extra afspraak met mijn longarts ga maken en om een prednisonkuur ga vragen? Is dus, JA
Ik zou even met je huisarts of longarts overleggen wat het handigste is om de exacerbatie officieel vast te leggen.

Zodra er meer bekend is over dit onderwerp zullen wij hierover op de website en via andere kanalen over berichten.

Met vriendelijke groet,
de Advieslijn

Login of registreer om te reageren
16-01-2019 om 09:16 uur

Bovenstaande heb ik doorgekregen in een mail van het zorginstituut, zij hebben mij zelfs een mail gestuurd met daarin een link waar de definitie te vinden is. Onderstaand de volledige tekst:

Definitie exacerbatie (longaanval) In overleg met ZN en Longfonds is afgesproken dat we voor de uitvoering van de aanspraken COPD per 1-1-19 de volgende definitie voor exacerbatie (longaanval) gebruiken.
Voor de fysiotherapeut is het van belang dat hij zich ervan vergewist dat er wordt voldaan aan een van de onderstaande criteria.
Exacerbatie/longaanval:
Een exacerbatie van COPD wordt ook wel een longaanval genoemd. Een longaanval is een verslechtering van de conditie van de patiënt binnen één of enkele dagen, die wordt gekenmerkt door een toename van dyspneu en hoesten – al of niet met (meer of taaier) slijm opgeven – die groter is dan de normale dag-tot-dagvariabiliteit – en waarbij sprake is van minimaal één van de volgende objectiveerbare kenmerken:
Of
- consult huisarts of longarts, waarbij de arts een longaanval vaststelt12

EN/OF
- extra medicatiegebruik o aanvullende behandeling met orale of intraveneuze corticosteroïden en/of o aanvullende behandeling met orale of intraveneuze antibiotica

EN/OF
- ziekenhuisopname vanwege een longaanval

1 Er wordt nog overlegd of de SEH-arts hieraan kan worden toegevoegd
2 Volgens de richtlijnen van het NHG stelt de huisarts op basis van de volgende criteria vast of er sprake is van een exacerbatie/longaanval

▪ (een toename van de) dyspneu in rust, zich uitend in moeite met uitspreken van een hele zin en/of niet plat kunnen liggen ▪ ademhalingsfrequentie > 30/min (echter: bij zeer ernstige dyspneu neemt de ademfrequentie weer af!); ▪ hartslag > 120/min; ▪ gebruik van hulpademhalingsspieren; ▪ zuurstofsaturatie < 94%; deze afkapwaarde geldt niet bij pre-existent lagere saturatiewaarden zoals die bij (oudere) patiënten met astma en COPD kunnen voorkomen.

Lijkt een kastje naar de muur verhaal te worden.

Zelfs mensen die alleen met zuurstof kunnen sporten en geen exacerbatie hebben gehad, dit is in theorie mogelijk, komen dan niet in aanmerking voor vergoeding fysiotherapie. In de documentatie van het ministerie staat zelfs het risico op ernstige aanvallen. Wat mij een raadsel is waarom er niet naar klachten wordt gekeken. Ik zal dit zeer zeker met mijn longarts opnemen want bij elke controle wordt er gevraagd of ik nog steeds trouw naar de fysiotherapie ga.

Login of registreer om te reageren