Nodus/ Embolieen

02-02-2019 om 12:27 uur

Geachte,

Onderstaande opmerkingen (1 en 2) staan in mijn EPD. Kan iemand toelichten wat dit inhoud en of ik me nu ernstig zorgen moet maken:
1. Stabiele nodus rechter bovenkwab 5mm cave metastase niercelcarcinoom
Vraag: Is dit beginnende longkanker?
2. oktober 2018 Subsegmentele longembolieën in de rechteronderkwab, uitgelokt door OK.
Vraag: Wat word er bedoeld met uitlokking door OK?

Hartelijk dank aan de persoon/personen die dit willen beantwoorden. Ik maak me vreselijke zorgen en word gek bij de gedachte dat het misschien compleet mis is met me.

Hartelijke groet,
Harriet

Login of registreer om te reageren
04-02-2019 om 09:09 uur

Beste Harriette,
We zien dat je de vraag ook bij de longartsen hebt gesteld. Daar wordt het beantwoord.
de Advieslijn

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-02-2019 om 14:43 uur

Beste Henriette,

Allereerst is het zaak dat je gaat vragen bij degene die dit in jouw EPD heeft gezet wat exact de betekenis is van hetgeen er staat. Soms staat er een verslag van de scan in die enkel op basis van hetgeen gezien wordt op de beelden als verslag/melding op papier komt.
In werkelijkheid weet je behandelend arts welke afwijkingen van belang zijn en nadere aandacht behoeven.

Ik geef geen inhoudelijk commentaar op hetgeen er staat maar alleen een eerlijk antwoord op hoe ik dit stukje tekst (met de dokters bril op) lees:

punt 1. Het is een onveranderde (stabiele) kleine afwijking in de long (dat is die nodus), maar houdt in je achterhoofd dat er een relatie met de niertumor kan zijn (Cave metastase niercelcarcinoom).
punut 2. Met OK wordt veelal de operatie bedoeld (komt als afkorting van OperatieKamer). Ze impliceren dat de longembolieën een oorzaak zouden kunnen zijn van de eerdere operatieve ingreep.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren