Bijwerkingen immunotherapie

25-08-2011 om 11:25 uur

Ik heb nu al anderhalf jaar immunotherapie voor mijn allergie voor bomen,grassen en huisstofmijt. De bijwerkingen worden steeds erger nl extreme vermoeidheid rode warme zwellingen op de prikplaats en benauwdheid.
De allergoloog raadt mij aan om extra aerius te slikken,dit heb ik gedaan maar hier gaan de zwellingen niet van weg en voel ik mij duizelig en moet ik echt blijven zitten want als ik loop moet ik mij vastgrijpen om niet om te vallen.
Ik krijg al sinds kort een lagere dosering ingespoten, dit is even goed gegaan maar nu dus niet meer. Wie herkent dit want volgens de allergoloog komt dit niet veel voor.
Ik ben nieuw op dit forum en zal mij tzt voorstellen.

Login of registreer om te reageren
23-08-2012 om 11:34 uur

@goudlokje. Ik begin er ook steeds meer van overtuigd te raken dat buikpijn toch hoort bij haar allergie voor huisstofmijt. Ik weet dat het heel raar klinkt, maar hoe meer last zij heeft van haar allergie hoe meer zij klaagt over buikpijn. Alhoewel ik ook wel denk, ze is nu negen, maar is het geen gevoel van algeheel niet welbevinden, wat ze niet goed kan verwoorden.
Ze heeft eigenlijk heel milde klachten gezien de waarde in haar bloed (huisstofmijt >100 IgE 2640!). Behalve de vermoeidheid die is heel dominant aanwezig. (en daarbij idd kribbig, kattig gedrag)
Ze mag nog een keer de inmunotherapie proberen maar dat zal rond haar 15-18 jaar zijn.

Login of registreer om te reageren
23-08-2012 om 13:53 uur

De beginfase van immunotherapie is lastig, maar soms een te grote hobbel.

Mijn zusje is er ook mee gestart 2 jaar geleden, maar na iedere behandeling werd de reactie heftiger.
Ze reageert op veel medicijnen allergisch, en ook op de therapie.
Doorgaan zou eindigen op de IC. Zeker geen optie.
Als alternatief slikt ze nu een hoge dosis allergietabletten en prednison.

Login of registreer om te reageren
18-12-2012 om 11:25 uur

Hallo allemaal,

Ik ben nu het 2e jaar bezig met de immunotherapie. Ik heb extreem  allergisch voor boom en graspollen, en dat terwijl ik op de boerderij ben groot geworden. Mijn allergie is begonnen op mijn 17e en werd elk jaar heftiger. 3 jaar geleden ben ik dan uiteindelijk opgenomen met een heftige astma aanval omdat ze bij ons thuis aan het hooien waren. Er wordt altijd tegen me gezegd dat ik de pollen omgeving niet moet opzoeken, maar ik woon nou eenmaal op een boerderij en mijn vriend is ook Boer. Dus het werd moeilijk voor mij. :?

Uit eindelijk ben ik bij de allergoloog terecht gekomen. Ik was blijkbaar een bijzonder geval, gezien niemand in de familie dit soort  allergieën heeft. Ook geen Astma gevallen. En ik ben niet extreem steriel opgegroeid.
Het eerste jaar was redelijk goed te doen met de spuiten. Ik was erg moe, dat wel, ik sliep veel en ik had extreem dikke armen die vuurrood en ontzettend warm waren. Maar ach, alles beter dan hooikoorts. Afgelopen zomer ging het ook erg goed. Van de bomen weinig last gehad, en alleen tijdens het hooien heb ik mijn pufje moeten gebruiken. Ik heb zelfs weer in de zon gezeten afgelopen zomer!! Wat een verademing zeg!! Toen was ik gelijk het heftige winter met de spuiten vergeten, het is de moeite voor mij zeker waard geweest.

Nu ben ik met get 2e jaar bezig, en ik heb nog erg dikke boven armen, en ze worden nog warm, maar niet zo heftig als vorig jaar. Hoe ik op dit forum ben gekomen is vanwege een ander symptoom waar ik mij zorgen over maak. Een versnelde hartslag, van mij zelf heb ik een lage bloeddruk. Ik heb het altijd koud. Als ik de spuiten heb gehad, krijg ik een atypisch gevoel, en mijn hartslag versneld. Ik heb op het net gezocht en er wordt wel gesproken over bijwerkingen in trant van een verlaging van de bloeddruk en over tachycardie (versnelde hartslag). Maar er wordt niet beschreven of dit een reden is om je zorgen te maken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Dank al vast voor de reactie, grz CS1303

Login of registreer om te reageren
18-12-2012 om 12:05 uur

Ik heb laatst bij de Allergoloog nogmaals gevraagd om een behandeling met Immunotherapie, omdat ik slechte zomers heb. Ik had eerder de Allergovit geprobeerd en dit is de nieuwere versie. De klassieke versie zou nog meer klachten geven. Ik mocht de Immunotherapie ÉCHT NIET meer proberen en ik vind dat vreselijk balen. wel raadde ze Xolair aan via de longarts. Maar de longarts zegt dit er niet door te krijgen omdat mijn waarden nog veel te goed zijn, terwijl de Allergoloog ook aangeeft dat Xolair positief werkt op pollenallergie en maag/darmklachten door allergie. Wat dat aangaat voldoe ik voor haar absoluut aan de voorwaarden voor Xolair, maar qua longen (nog) niet. En dus gaat deze aanvraag écht nog niet plaatsvinden.
Vind het balen...

Login of registreer om te reageren
21-12-2012 om 08:18 uur

Ik heb een paar jaar geleden Immunotherapie gehad tegen grassen en bomen.
Het schema om op te bouwen was voor mij te snel. Ik kreeg ook erg veel last van benauwdheid en duizeligheid. Ik ben toen op een heel langzaam schema gezet en dat is gelukkig toen wel gelukt.

Voor medicijnen gebruik ik nu Fexofenadine in de hooikoortsperiode. Daarnaast 's avonds een tabletje Montelukast tegen de benauwdheid (voorals 'snachts met keelpijn 's ochtends als ik wakker word). De allergoloog gaf ook aan dat Montelukast de werking van Fexofenadine versterkt en dat merk ik heel goed.
Terwijl voorheen met 1 tabletje Fexo nog moeite had om de dag goed door te komen heb ik met de montelukast erbij bijna geen last meer van hooikoorts.

Ik weet niet of je er iets aan mijn verhaal hebt.
Veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
28-04-2017 om 21:07 uur

Beste astmaatje,

Ik ben zelf nu bijna 1,5 jaar bezig met de immunotherapie tegen huisstofmijt, bomen en grassen. Alle 3 dus. al vanaf het begin heb ik erg last van moeheid en rode en pijnlijke bulten op de plekken waar gespoten is. In het ziekenhuis bij mij zeggen ze dat dit heel normaal is aangezien de vloeistof in je lichaam komt als een soort in aluminium verpakt pakje. Dit om ervoor te zorgen dat je lichaam niet ineens heel veel krijgt. Vandaar de plaatselijke reactie. Bij mij helpt het om na het prikken direct even goed over de geprikte plek heen te wrijven. Zo wordt de vloeistof iets beter verdeeld waardoor je er iets minder last van hebt. Verder heb ik niet echt tips voor je. Mijn instapfase was alles behalve makkelijk, maar ik heb het maar zo bedacht: ik moet er nu maar even doorheen, met al die bijwerkingen en prikken(ik was als de dood voor prikken) maar daarna ben ik hopelijk ook voor een groot deel van mijn allergie af. En ik heb er nu al veel profijt van(ik kan weer kiwi's, peren en appels eten:)

I wish you a lot of success!

Groet.

Login of registreer om te reageren
28-12-2018 om 10:11 uur

Waar vind ik in hemelsnaam een zinvolle wetenschappelijke onderbouwing van nut/onzin inzet immunotherapie bij allergische astma?
wie heeft link lectuur/info?

Login of registreer om te reageren
05-02-2019 om 08:44 uur

Hoi allemaal,

Ik ben op dit moment ook al een jaar onderweg met immunotherapie! En mijn instel fase was ook niet heel gemakkelijk. Zo had ik extreem veel last van vermoeidheid (viel zelfs in slaap tijdens het autorijden > 5 dagen na het prikken nog steeds last van), extreem dikke armen, rode plekken, hoofdpijn en helaas ook astma klachten. Nu ik een jaar verder ben zijn de astma klachten afgenomen. Maar helaas is de rest nog steeds zo. Binnenkort word ik doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een slaaponderzoek. Om toch maar even vast te stellen of dat wel helemaal goed gaat of dat het echt alleen aan de immunotherapie ligt.

ik moet eerlijk toegeven dat ik er wel een beetje van geschrokken ben dat ze bij de meeste met deze klachten gestopt zijn. Bij mij hebben ze ook 2 keer aangegeven dat ze het eigenlijk beter vonden dat ik ging stoppen. Maar ik wilde dit perse doen! Ik ben nog jong en moet nog zoveel jaar mee... dan zit ik echt op tegen alle allergieën. Naast de verschrikkelijke hoofdpijn, buikklachten, oogklachten en neusklachten ook nog zeer veel voedselallergieën. Dus ik hoop toch echt wel dat daar enigszins wat verbetering in komt.

Ik word trouwens behandeld voor huisstofmijt en graspollen. Hieronder kan je mijn arm zien na een aantal dagen na een prik. De roodheid is gelukkig wat afgenomen en de arm met huisstofmijt ook... maar mijn arm met graspollen blijft best wel dik! Het doet overigens ook heel erg pijn. Kan niet eens meer autorijden, mijn bh dichtdoen of andere dingen.

https://www.mupload.nl/img/l4m10xlxpr6ee.14.02.jpeg

Word jullie arm ook zo dik?

Groetjes!!

Login of registreer om te reageren
06-02-2019 om 14:22 uur

Hoi Allergrietj,
ik heb de gehele immunotherapie voor de zelfde allergie als jij doorlopen.
ik heb 4 jaar geïnjecteerd begin opbouwen en daarna elke maand 1 keer.
ik heb daar nooit zware klachten van gehad. en zeker niet moe. ( scheelt denk wel dat ik in de bouw werkt en dus heel zwaar intensief werk heb waardoor ik het misschien minder heb gemerkt )
wel jeukende huid ( vooral onderarm aan de bovenzijde, op de borst ) en branden gevoel in het gezicht ( alsof je in de zon had gelegen ) meestal tot 1 week na de injecties
de jeukende ogen vond ik geen klacht , omdat ik die toch wel had . nam wel gaande weg af.
Wel heb ik in het begin ook een dik arm gehad.
astma klachten heb ik ook gehad , maar seizoens gebonden.
weet alleen niet welke vloeistof het was . ik werd in 2 armen geïnjecteerd , 1 arm huisstofmijt en 1 arm pollen
wat we toen hebben gewijzigd is in welke huid/vetlaag we gingen prikken.
ook de positie op de arm . bij mij deden ze aan de achterzijde van de bovenarm waardoor mijn tricep zeer deed, en ik dit als stucadoor niet kon hebben.
Veel doen ze net onder de huid onder 45gr hoek injecteren.
Wijziging bij mij was :
verder naar voren en naar boven , de naald rechtstandig inbrengen en dieper onder de huid , vloeistof vanuit het flesje in de spuit trekken en in mijn handpalmen eerst opgewarmd , hierdoor had ik heel veel minder last . en zeker geen dik arm meer.
bij mensen waar ik mee samen was , werd het gewijzigd naar het bovenbeen .
de hoofdpijn klachten hoorde ik wel bij de meeste die wel moe werden
en in combinatie met astma ( benauwdheid ) klachten.
dat werd opgelost door een pufje en iets meer rust .
voor de rest ben ik blij dat ik het heb af gemaakt.
kan nu zelfs het gras maaien en bomen snoeien zonder problemen.
Huisstofmijt. is voor 90% verdwenen . maar blijft een aandachtspuntje.
grt Vinc

Login of registreer om te reageren