Bijwerkingen, hoe worden deze veroorzaakt?

31-01-2019 om 13:03 uur

In de bijsluiter van de seretide staat dat je er bronchitis ( farmacotherapeutisch kompas), toename van het aantal verkoudheden, ( Glaxo Smith Kline bijsluiter) , ontstekingen van de sinussen ( ( Glaxo Smith Kline bijsluiter) en longontsteking van kan krijgen. Ik vraag me af waardoor deze bijwerkingen door veroorzaakt worden. Weet iemand dit?

Login of registreer om te reageren
31-01-2019 om 13:08 uur

In seretide zit een ontstekingsremmer, die remt de ontsteking die je astma veroorzaakt en zorgt daarom voor rustiger astma. Een ontstekingsreactie is ook de reactie van je afweersysteem om in actie te komen tegen ziekteverwekkers. Als die reactie geremd wordt door de medicijnen, ben je ook vatbaarder voor bijvoorbeeld een verkoudheid of bronchitis.

Login of registreer om te reageren
31-01-2019 om 13:26 uur

Da's een mooie en heldere uitleg @Daantje .

Login of registreer om te reageren
01-02-2019 om 08:37 uur

Dank je Daantje! Ik denk ook dat het zo werkt maar ik zou zo graag bevestiging zien van een longarts hiervan. Is er een longarts die dit kan bevestigen??

Login of registreer om te reageren
01-02-2019 om 09:17 uur

Mooi uitgelegd @Daantje :) zo heb ik inderdaad ook geleerd dat het werkt.
@Jokespoke op een antwoord van de longarts hier moet je soms even wachten en kan een aantal dagen duren. Mocht je snel antwoord willen hebben zou je ook je huisarts kunnen consulteren om bovenstaande uitleg bevestigd te krijgen. Of zelf google erop naslaan en zoeken naar representatieve bronnen die dit bevestigen

Login of registreer om te reageren
01-02-2019 om 12:16 uur

Dank je Ncklle voor je reactie. Waar heb je dit geleerd? Ik vind even wachten geen probleem. Ik heb het al met mijn huisarts overlegd maar hij vindt het geen goede gedachtengang. Loop een beetje tegen een muur op dus en wil graag een mening van een andere arts. Google heb ik er idd op na geslagen en dan wordt ik bevestigd. heb jij nog tips voor goede sites? Ben wel beducht voor fora waar geen gefundeerde meningen op staan. Hier gelukkig vooral ervaringsdeskundigen!

Maar dus nogmaals, ik ben heel benieuwd naar de uitleg/ het antwoord van een longarts en longverpleegkundige.

Login of registreer om te reageren
01-02-2019 om 12:29 uur

Op school gedurende mijn opleiding, ik studeer geen geneeskunde maar krijg diergeneeskundige vakken waar dit onder andere in behandeld wordt.
Mijn informatie zoek ik vaak via databanken zoals springer en pubmed. Maar ook wikipedia kan je erop naslaan en dan kijken bij de referenties welke ze hebben gebruikt om te checken hoe betrouwbaar de info is. Ik gebruik het liefst wetenschappelijke literatuur of semi-wetenschappelijke literatuur.
Google scholar zou je ook als zoekmachine kunnen gebruiken.
Fora kunnen heel handig zijn en heel misleidend tegelijkertijd, dat is een kwestie van uitzoeken en leren welke info waardevol is en niet en hangt ook af van de info die je zoekt.

Ik snap dat je benieuwd bent naar het antwoord van een longarts of lvk.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-02-2019 om 14:25 uur

In een notendop is er inderdaad al antwoord gegeven op je vraag. Van beang blijft dat bij de juiste indicatie stelling het middel niet erger dan de kwaal zal zijn. Is er toch een bijwerking, dan kan er te allen tijde een aanpassing in de samenstelling worden gedaan (maw, een ander medicijn geven).

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
04-02-2019 om 17:49 uur

Nou @Daantje die kun je in je zak steken!

Login of registreer om te reageren