Ventolin en Salbutamol dosis

22-12-2018 om 08:41 uur

Wie of welke instantie test of inhoud aantal inhalaties vermeld op medicijn ook kloppen. Lees dat sommige het idee hebben dat er minder inhalaties in zitten dan vermeld op verpakking, dat gevoel heb ik ook. En de kracht waarmee medicijn vrijkomt is bij Salbutamol ook minder sterk dan bij Ventolin.

Login of registreer om te reageren
22-12-2018 om 11:29 uur

Ik wantrouw dit eveneens. De longarts adviseerde me jaren geleden al om de diskus weg te gooien als er nog 5 rode vakjes op staan. De turbuhaler geeft een rode streep en dan zouden er nog ong 20 inhalaties in moeten zitten. Maar dat kun je niet controleren omdat je het niet kunt proeven of zo. Die gooi ik dus ook weg dan.
Vloeistof in een empul/flesje, tabletjes, poeders, kun je allemaal zelf goed zien, maar met de inhalator is dat gewoon onmogelijk.
Het kan zijn dat de merkloze salbutamol minder goed werkt, ik heb dat met Xyzal. Het generieke medicijn dat ik soms meekreeg, werkt bij mij totaal niet.

Login of registreer om te reageren
22-12-2018 om 11:58 uur

Zelf hou ik altijd een veiligheidsmarge aan, trek gewoon 10% procent af van de gebruiksduur of aantal inhalaties. Nu krijg ik altijd merk inhalatoren voorgeschreven en uitgereikt door de apotheek, heb een medische indicatie van de longarts dat ik merk gebonden inhalatoren moet hebben. Ondanks dat hou ik een veiligheidsmarge aan, vanuit de redenen die jij ook aangeeft. Mijn longen begonnen altijd te stuiteren bij weer een ander merk inhalator, het mag dan iets duurder zijn maar geeft longtechnisch meer rust en daardoor ook weer goedkoper.

Login of registreer om te reageren
27-12-2018 om 11:31 uur

Denk dat de vraag onderverdeeld kan worden in een paar sub vragen.
1. werkzaamheid algemeen.
2. hulpstoffen.
3. kracht waarmee de effectieve stoffen vrijkomen.
4. betrouwbaarheid hoeveelheid puffen per inhalator.

In ieder geval lees ik bij het onderzoek "nog geen resultaten" dus gewoon op de ingeslagen weg doorgaan met voorschrijven en gebruiken. Als het belang van de patiënt voorop zou staan, zou dat eigenlijk andersom moeten zijn " ... we stoppen tot het resultaat van het onderzoek er is...". Als ze dat bij de stint gedaan zouden hebben na het ongeluk zou de stint er nog gereden hebben tijdens het onderzoek!

Login of registreer om te reageren
19-02-2019 om 12:00 uur

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn beclometason aerosol. Als ik hem de volle 200 pufjes die erin zouden moeten zitten gebruik krijg ik, met 4 pufjes per dag, de laatste anderhalve week steeds meer klachten, en de laatste week is het net of ik helemaal geen medicatie gebruik.
Mijn apotheek heeft me al 3 verschillende merken gegeven, maar ze doen allemaal hetzelfde. Ik stop nu maar 2 weken voordat hij officieel leeg zou moeten zijn.

Login of registreer om te reageren
01-03-2019 om 19:16 uur

Misschien niet helemaal relevant maar ventolin gebruikt een ander soort gas voor verneveling wat dus ook het enige verschil is tussen ventolin en salbutamol. Toch reageren mensen op ventolin beter dan op ‘apotheek’ salbutamol terwijl dit het enige verschil is. Het is mij nooit duidelijk geworden hoe dit kan en kan ik alleen de conclusie trekken dat dit door het type gas komt voor verneveling waarbij ventolin de salbutamol beter (en meer?) verspreid.

Login of registreer om te reageren
01-03-2019 om 19:26 uur

Ik neem aan dat je de aerosol bedoelt? Bij vernevelingen komt namelijk geen gas kijken, dat is een vloeistof.

Login of registreer om te reageren