Astma, Foster en depressie

03-03-2019 om 12:22 uur

Hallo allemaal!
Al jaren slik ik medicijnen voor dysthyme depressie. Vorig jaar is astma gediagnosticeerd en sindsdien gebruik ik de Foster 100/6 nexthaler. Sinds de derde maand dat ik dit gebruik heb ik de indruk dat mijn depressie verergerd is. Dit staat ook als bijwerking in de bijsluiter. Maar verder bevalt de Foster heel goed. Heeft iemand hier ervaring mee?

Login of registreer om te reageren
03-03-2019 om 16:40 uur

Dag Ingrid,

Ik gebruik Forster ongeveer 5 jaar en het bevalt goed. Ik heb geen last van depressies, maar het kan zijn dat je gevoelig bent voor depressies en dat het medicijn dit misschien verergert. Ik ben geen deskundige, als ik jou was zou ik dit zeker met de longarts bespreken.

Login of registreer om te reageren
04-03-2019 om 15:31 uur

Ik zou zeker even contact opnemen met je behandelend arts. Mijn zoon kreeg daar ook last van (wel een ander middel).

Login of registreer om te reageren
04-03-2019 om 22:05 uur

hoi @IngridN

Ik heb zelf ook een persistente depressieve stoornis.
Geen idee hoe het bij jou zit en wanneer je met de medicijnen bent begonnen, maar najaar en winter zijn voor mij altijd taaiere maanden dan het voorjaar en de zomer.

Het is ook nog zo dat je met de astma medicijnen corticosteroiden tot je neemt en deze erg lijken op een lichaamseigen hormoon. Zoals je zelf misschien al ervaren hebt hebben je hormonen vaak ook behoorlijk invloed op je depressieve stoornis.

Als je het zelf niet vertrouwt, altijd overleggen met je huisarts / psycholoog / longarts of wie er dan ook het beste inzit wat jou betreft. Een combinatie kan natuurlijk ook altijd.

Hou je taai en ik hoop dat je je snel beter voelt!

Login of registreer om te reageren
05-03-2019 om 07:50 uur

Maar rap naar de arts lijkt me. Depressie is een nare ziekte!

Login of registreer om te reageren
05-03-2019 om 07:53 uur

Ik ben niet gevoelig voor depressies maar merk wel dat ik bij t begin van andere inhalatie cortico last heb van mijn gedachten of grienerig. Dit hersteld zich na een paar dagen/ soms weken.

Login of registreer om te reageren
05-03-2019 om 15:28 uur

Hoi @Soosh.
Inderdaad, lente en zomer gaat het beter. Maar ik meende in juli al te merken dat het zwaarder werd. Zeker in combi met.... natuurlijk: hormonen.
Nu van de huisarts Symbicort gekregen. Ik ben benieuwd.

Login of registreer om te reageren
09-03-2019 om 11:59 uur

Ook ik heb een chronische depressie en Foster(en nog veel meer medicijnen) ik kan juist zeggen dat de foster bij mij géén verergering van mijn depressie bracht. ik was er natuurlijk wel bang voor in het begin maar nergens last van gehad en nog niet. Ik blij dus. Het beste voor jullie allemaal!

Login of registreer om te reageren