COPD ontwikkeld na kanker?

19-03-2019 om 07:12 uur

Hallo allemaal,
Ik ben 39 jaar en heb vorige week gehoord dat ik COPD heb. In oktober 2017 kreeg ik een agressieve vorm van borstkanker, waarvoor ik 2x een half jaar chemotherapie heb gehad, een amputatie heb gehad, en ook ben bestraald. Al vanaf de eerste 4 zware kuren werd ik benauwder, maar dit werd aan de behandeling toegeschreven. Ik ben nu twee maanden klaar met chemo en werd na afloop steeds meer benauwd in plaats van minder benauwd. Gelukkig geen uitzaaiingen, maar wel zichtbare longschade die ze nu COPD noemen en waarvan gezegd wordt dat ik het waarschijnlijk daarvoor al had? Ik ben er zelf van overtuigd dat dit niet kan. Ik was afgezien van de borstkanker in een goede conditie en was nooit benauwd. Heb alleen in mijn jeugd sporadisch gerookt. Ook hoest ik helemaal niet. Ben alleen zeer kortademig en ontzettend moe. Is er hier iemand bekend met blijvende longbeschadiging door chemotherapie? Ik kan er niet heel veel over vinden.

Login of registreer om te reageren
19-03-2019 om 19:52 uur

Ik ben er gelukkig zelf niet mee bekend. Helaas lag iemand in het ziekenhuis naast me die ook blijvende longschade had, maar volgens mij was dit door de bestralingen die ze had ondergaan vanwege kanker.

Enorm veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
19-03-2019 om 19:56 uur

Ik ben er ook niet bekend mee maar wil je wel sterkte wensen,na zo'n zware tijd en dan nu longschade, copd hebben.
Valt niet mee,hoop dat iemand een antwoord voor je hebt, anders eens vragen onder:vraag het de longarts, misschien heeft hij dit meer gezien?

Login of registreer om te reageren
20-03-2019 om 00:47 uur

Ik had copd in 2011, maar geen zuurstof nodig. In 2015 had ik borstkanker. Heb 21 bestralingen gehad en is alsnog mijn toch al niet zo gezonde long geraakt. Sindsdien heb ik 24/7 zuurstof.!!! Ik heb na die bestralingen een enorme zware prednison kuur gehad (wat ook suikerziekte opleverde), maar ben niet van mijn zuurstof afgekomen.

Login of registreer om te reageren
21-03-2019 om 11:24 uur

Hier hetzelfde: had lichte COPD, na 33 bestralingen long aan die kant veel slechter geworden.

Login of registreer om te reageren
27-03-2019 om 16:11 uur

Veel sterkte Ik ben ook een copd patient en heb sinds juni 2018 longkanker waarvoor ik ben bestraald.Geen operatie of punctie dus soort kanker niet bekend ivm slechte longen dus bang voor een klaplong als ze dat doen.Resultaten nog niet bekend van bestralen , nog teveel activiteit in bestralingsgebied.Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft

Login of registreer om te reageren