Kriebelende vingers...

19-03-2019 om 07:42 uur

O, wat jeuken mijn kriebelige groene vingers.. 'Naar buiten, naar buiten' zingt t in mn hoofd!

Toen t nog zo regende en stormde had ik er geen moeite mee om lekker binnen bij de kachel te kruipen.. Maar nu is t weer zoveel opgeknapt, de zon piept s morgens vroeg al door de ruiten en de lucht is mooi blauw met hier en daar een pluk wit!
Er is zoveel te zien en voelen al van de lente! De bloesems van de sierkers, de schuivende knoppen in de magnolia's en alle soorten uitlopende bloembollen.. Ik kan er zo verwondert over zijn en wordt er mijmerachtig en dromerig van, lekker op n tuinstoel zittend, buiten. k Voel de warme zonnestralen op mn neus, de wind wapperend door de haren.. Heerlijk, dit is puur genieten mensen!!

Ook de moestuinkriebels komen boven drijven.. Die vragen om voldoening, dit jaar op aangepaste manier. In gedachten stoei ik ermee hoe dat aangepakt moet worden.. Hoe kan ik wieden, planten, watergeven en oogsten zonder van mijn wiebelige benen te rollen op de ongelijke grond? Juist doorzettingsvermogen heeft me vaak ver gebracht, dit is van ander kaliber.. Dit vraagt om aanpassing en geduld. Geeft gevoel van onmacht, aan alle kanten bekeken en nog geen oplossing gevonden..
Toch zie ik mogelijkheid, ms ga ik de grond van dichtbij zien, we gaan t beleven! Ik kan al niet meer terug want er staan al veel bakjes met voorgezaaide groenten en bloemen in huis. Het kiemt, het groeit... Sommige soorten moeten zelfs nodig naar de tuin of in de platte bak!
Heb voor komend seizoen een plan gemaakt om makkelijke soorten te kweken, die niet superveel verzorging nodig hebben. En we hebben goede ervaring met t afdekken van de grond met antiworteldoek, zodat de grond meer vocht vasthoud en t onkruid niet zo kan woekeren. Dat scheelt gieteren en wieden!!
Wie niet sterk is, moet slim zijn :>

Genoeg werk aan de winkel! Nu ga ik eerst het ziekenhuis bellen om de afspraken rondom mijn revalidatie definitief te maken. Ja, ik ga revalideren... Hopelijk worden mijn wiebelige benen nog sterker, mn conditie beter, leer ik omgaan met de beperkingen van 'niet aangeboren hersenletsel'. Volgende keer zal ik daar meer over vertellen.
Voor nu ben ik blij dat ik mag starten, het geeft een enorm gevoel van hoop, mogelijkheden en uitzicht!

Voor iedereen een warme zonnestraal :x

Login of registreer om te reageren
19-03-2019 om 12:41 uur

Ja heerlijk en prachtig Milly, de opnieuw tot levend komende natuur! Wonderlijk om
te zien: wij doen er niks aan (kunnen we ook niet) en t gebeurt! T groeit...
Snap de kriebels en hoop dat je idd zo met wat aanpassingen toch plezier en vreugde vindt in de tuin van de zomer!
En hopelijk niet te vaak met je neus in de aarde. Zou een krukje een idee zijn?

Sterkte met revalideren, ben benieuwd naar de verhalen daarover!

Knuffels

Login of registreer om te reageren
19-03-2019 om 13:15 uur

Als zoiets is wat je graag doet dan zou ik ook zeker ergotherapie proberen als dat niet al in je revalidatie zit. Tip van Edelweiss is echt zoiets wat een ergotherapeut met je uit kan proberen wat voor jou fijn is.

Ik kan door een heupblessure niet meer op mijn hurken zitten, toen ik hier in huis de plinten moest verven best lastig, toen heb ik zo'n kniekussentje gebruikt en de plinten die eraf konden op de behangtafel geverfd.

Hoop dat het lukt om goede aanpassingen te vinden! En je herinnert me eraan dat ik mijn tomaten moet zaaien voor op het balkon.

Login of registreer om te reageren
19-03-2019 om 13:59 uur

Ik heb ook nig bedacht wat mijn oma heeft sinds ze niet meer naar de moestuin kan: bakken van 1x1 m op poten (heuphoogte) en die gevuld met aarde en daarin gezaaid. Dat gaat echt perfect en nu kan ze toch beetje tuinieren.
Mn oom heeft ze zelf gemaakt

Zou dat voor jou ook wat kunnen zijn, want dan hoef je ook niet meer op pad of alleen te zijn.
Ook prettig idee als er evt iets misgaat dat je thuis bent..?

Login of registreer om te reageren
19-03-2019 om 15:54 uur

Dankjewel voor t meedenken @Edelweiss en @Daantje!
Zijn zeker goede tips! Neem ze in mn gedachten mee:)
Heb nu in de achtertuin n lapje moestuin voor groenten die je snel even uithaalt en steeds wat van gebruikt bij de maaltijden. Zoals wortels, prei ed. Maar niet alles past daarin natuurlijk. Verhoogde bakken staan ook zeer hoog op mn verlanglijstje, het kost tijd om die te maken en mn partner is nog in huis bezig om t thuis zo optimaal mogelijk te maken. Zelf dacht ik ook nog, gewoon brede paden tussen de bedden zodat ik mn rollator kan gebruiken, kan ik ook op zitten. Zie t al voor me Haha. Het is best leuk om zo te brainstormen en als je dan ook alles in gedachten ziet, geeft dat een berg lol!!
Deze dingen ga ik zeker bij de ergothepeut bespreken, dat zit zowiezo in de reva.
@daantje, leuk dat je tomaatjes gaat zaaien! Succes hoor! Heb je struiktomaatjes gekozen of gewoon de hoge grote soort? Heb dit jaar, voor t leuk, allerlei verschillende soorten gekozen. Ze zijn goed gekiemd dus heb er erg veel..
@Edelweiss, heb altijd mn telefoon op zak als ik alleen op pad ga. Voorlopig kom ik niet alleen op de tuin omdat er simpelweg niet komen kan. Autorijden en fietsen lukt nog niet en lopend is te ver..
Fijne avond!

Login of registreer om te reageren
20-03-2019 om 11:59 uur

Bredere paden en je rollator lijkt me ook een goed idee!

Ik heb trostomaten, moneymaker heten ze. Eerst had ik een tuin op het oosten maar door gebrek aan zon, rijpten mijn tomaten nooit goed af. Nu heb ik een balkon op het westen en ga ik het proberen in een bak. Ik ben opgegroeid in het Zeeuwse met een moedere met een moestuin en het blijft toch kriebelen. Vroeger moest ik altijd helpen als ik geen huiswerk had.

Login of registreer om te reageren