De medicijnen die ik gebruik

10-04-2019 om 10:04 uur

Ik wil het eens even weten van jullie of ik het wel goed doe. :-)

Ik gebruik 's-morgens om 6.00 1 spiriva, 2 foster.
Om 9.30 2 pufs atrovent dat doe ik omdat ik de hond ga uitlaten.
Dan om 12.00 1 foster. En om 15.00 2 atrovent. Om 18.00 2 foster voor de nacht.

Ik heb ook nog ventolin/salbutamol dat gebruik ik meer als ik het erg benauwd ben of als ik zwaar werk moet doen ofzo.
Ik gebruik dan maar 1 puf, want op 2 kan ik niet echt tegen.

Nu zei de vervangende HA maandag dat ik 8 pufs moet nemen. Want dat was goed voor de longen.
De longarts heeft er niets over gezegd. Als ik morgen misschien de LVK ga bellen dan kan ik het vragen. Ik weet het af en toe niet meer.

Login of registreer om te reageren
10-04-2019 om 10:44 uur

Ik zou het met de lvk overleggen, ik gebruik weer andere medicijnen op andere tijdstippen en van de 1 meer pufs dan de ander.
Bij iedereen is dat verschillend, van welke moet je er 8?ventolin? Bedoel je 8 verspreidt neem ik aan, wanneer je er niet tegen kunt zou ik dat niet zomaar doen.
Ik gebruikte de atrovent altijd wat vaker, maar ik heb nu berodual dus valt niet te vergelijken, dasr mag ik indd 8 x1 puff van.

Login of registreer om te reageren
10-04-2019 om 10:49 uur

Heb je op bepaalde vaste tijden last of voel je je hier goed mee? Dat is het belangrijkste lijkt me.

Niet te onzeker worden hoor. Iedereen met een longziekte heeft wel eens periodes waarin het niet goed gaat en dat hoeft echt niet te komen doordat je basismedicatie niet goed is.

Login of registreer om te reageren
10-04-2019 om 11:43 uur

Of je het wel goed doet is geheel van jou situatie afhankelijk. Neem je de foster voor de spiriva? Dat is mij aangeraden in Heideheuvel.
Verder zou ik het advies van de longarts aanhouden en je kan wel met hem overleggen of de lvk, maar die kennen jouw situatie veel beter:)

Login of registreer om te reageren
10-04-2019 om 11:45 uur

@goudvisje , 8 x ventolin per dag is het.

@Daantje, 's-morgens voel ik me altijd beter. Maar 's-middags is het minder. Heb het ook tegen de LA verteld, maar die wist het ook niet.
Ik weet dat iedereen verschillend is, maar je gaat gewoon twijfelen. Ik ben een grote twijfelkont! :)

Login of registreer om te reageren
10-04-2019 om 11:47 uur

@Nckiie , ik gebruik eerst de foster dan de spiriva.

Login of registreer om te reageren
10-04-2019 om 12:37 uur

@Anna50, idd lijkt t me persoonlijk wat t beste past. Vraag me alleen af waarom je 1puf spiriva neemt.. Een volledige dosis bestaat uit 2 puffen vlgs mij.
Ook ik puf eerst Foster en dan Spiolto ( is dezelfde als spiriva maar aangevuld met striverdi)

Login of registreer om te reageren
10-04-2019 om 13:24 uur

@Anna50 dat klopt. Maar ik bedoel dat ik twee pufjes achterelkaar neem, dus 1x2 pufjes..

Login of registreer om te reageren
10-04-2019 om 14:01 uur
Reactie op Milly

@Anna50 dat klopt. Maar ik bedoel dat ik twee pufjes achterelkaar neem, dus 1x2 pufjes..

Dat verschilt of je de respimat gebruikt of die met capsules.

Login of registreer om te reageren
10-04-2019 om 15:13 uur

Oh oké @Daantje, dat zal t verschil ms zijn.. Ik gebruik de respimat.

Login of registreer om te reageren