Katten allergie en astma

25-12-2018 om 23:41 uur

Hi allemaal!
Jaren lang had ik het erg benieuwd tot het moment dat ik niet meer normaal kon slapen en mijn ademhaling onder controle krijgen - uit bloedonderzoek bleek dat ik voor alles in de lucht allergisch ben maar vooral voor katten. En ik heb natuurlijk al jaren zo'n beestje in het huis en valt niet mee om hem uit het huis te doen... Ik kreeg ventolin en op zich werkt het prima- er zijn periodes vooral in de winter en met veel vocht in de lucht dat het minden gaat en in deze periodes vind ik het idd erg moeilijk. Ik weet zelf ook dat het voor mijn lichaam beter zal worden als ik geen kat meer in mijn omgeving heb - zijn er nog mensen die hetzelfde klachten hebben en een kat in het huis? Ik zal jullie ervaringen heel graag horen! Gr Suzanna (sorry voor de fouten ik ben niet Nederlands ;)

Login of registreer om te reageren
26-12-2018 om 11:12 uur

Hoi Suzanna,
Je hebt dan nu wel duidelijk wat er aan de hand is en wat je kan doen om het evt beter te krijgen maar ja je katje weg doen is ook heel moeilijk.

Ik heb in 2013 voor het zelfde gestaan. Ik had 3 katten en na een opname vanwege verergering van de astma klachten zeiden de artsen, die katten moeten weg anders word je nooit stabiel. Ik heb nog naar allerlei andere mogelijke oplossingen gezocht maar daar werden de katten ook niet gelukkig van. (Niet meer in de huiskamer als ik er niet ben, snachts ook in een eigen kamer ect) En ook ik bleef hangen.

Uiteindelijk heb ik ze stuk voor stuk weggedaan. Dit was een moeilijk proces met veel verdriet. Maar ja ik gebruikte veel medicatie en knapte maar niet op....dan moet je gaan kiezen. Achteraf bezien is het de beste keuze geweest die ik in 2013 heb kunnen maken want het heeft er mede voor gezorgd dat ik op ging knappen. En opgeknapt ben.

Toch bleef het knagen een groot gemis geen katten om mij heen. Ik kan beter zonder partner leven dan zonder kat. Dus na 4 jaar zonder kat had ik er genoeg van en zit hier weer een viervoeter thuis.

Het was een risico dat ik weer een kat nam maar tot nu toe gaat het goed.
Ik gebruik geen extra medicatie, houdt mijn huis goed schoon maar ja haren en huidschilfers liggen overal en nergens.

Wel denk ik dat het verschil tussen jou en mij is dat jij een aantoonbare allergie hebt en ik niet. Ik heb een atypische allergie zoals zedat noemen en hyperreactieve longen.

Ik gebruik inmiddels alleen zo nodig de medicatie nog en niet standaard meer.

Dit is mijn verhaal en ik weet dat het voor jou compleet anders kan liggen. Het is denk ik belangrijk dat je voor jezelf gaat afwegen of je genoegen neemt met hoe het nu gaat of dat je nog meer verbetering wil.
Want hoe beperkt is je leven nu en staat het in verhouding tot het hebben van een kat?

Heel veel succes iig want makkelijk is het niet.

Login of registreer om te reageren
27-12-2018 om 11:51 uur

Ik had al meer dan 20 jaar katten toen bij onderzoek bleek dat ik voor meerdere dingen allergisch ben, w.o. katten. Maar de katten zijn gebleven.
Na een aantal jaren moest ik nogmaals een bloedonderzoek ondergaan en bleek dat mijn kattenallergie was afgenomen.
Ik merk zelf dat ik op de ene kat wat heftiger reageer dan op de andere.
Als je de kat uit huis plaatst, duurt het nog minstens 2 jaar alvorens alle allergenen echt weg zijn.
Ik vind een huis zonder katjes echt verschrikkelijk.
M.a.w. mijn astma zou rustiger zijn w.s. maar toen ik 3 weken op vakantie was, had ik midden in mijn vakantie een aantal dagen behoorlijk last van benauwdheid. Waarvan????
Ik bedoel maar, soms is het zo duidelijk niet.

Login of registreer om te reageren
02-01-2019 om 17:43 uur

Ik heb echt al jaren katten en ik kreeg ook ineens weer na jaren last.
Uiteindelijk was ik zo benauwd dat ik prednison kreeg.
Uit een test bleek dat ik voor van alles allergisch was.
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt de katten weg te doen.
Nu is het bij mij wel zo dat ik op andere dingen ook heftig reageer ( vooral stof, andere dieren en pollen) en gewoon niet zonder allergie medicatie kan.
Ik gebruik nu pulmicort, Desloratadine en zonodig ventolin en een neusspray en sinds ik dat gebruik functioneer ik een stuk beter met katten.

Login of registreer om te reageren
23-01-2019 om 11:34 uur

Jup - me. Ik ben al bijna 2 jaar aan het zoeken naar een manier om met mijn astma samen te blijven leven met de katten. Tot dusver met weinig succes, het is niet stabiel te krijgen ondanks veel medicatie en allerlei maatregelen. Mijn laatste redmiddel is de tuin afzetten zodat ze overdag naar buiten kunnen (het zijn twee beperkte mormeltjes, de ene is doof en de ander heeft epilepsie). Heb al het andere geprobeerd. Als het dan nog niet stabiel te krijgen is, heb ik geen keuze meer - want dit is geen leven. Maar om ze te moeten missen, moet er ook niet aan denken. Vind het een verschrikkelijk dilemma waar ik iedere dag mee worstel, aangezien ik echt chronisch benauwd ben en mezelf daarvoor vervloek omdat ik maar geen afscheid kan nemen van mijn geliefde mormeltjes.

Login of registreer om te reageren
14-04-2019 om 17:38 uur

Hi, vorig jaar Pasen kreeg ik amper lucht. Ik bleek dik allergisch te zijn voor onze kat. Heel lang zaten mijn holtes vol. In de avond gingen mijn ogen prikken. Ik dacht dat dit kwam doordat ik moe was. Lang verhaal kort. Voor onze kat hebben we een nieuw thuis gevonden. Niet leuk maar het ging echt niet meer. Jammer voldoende heb ik nu allergische astma. Het gaat veel dagen goed. Soms ook niet wanneer ik in aanraking kom met katten en wat andere triggers. Sterkte en succes.

Login of registreer om te reageren
27-07-2019 om 19:26 uur

Hallo lieve mensen! Blijkbaar heb ik geen idee nog hoe de forum en berichten werken want ik zag nu (in juli) dat er zo veel reacties waren!ik heb alle commentaar doorgelezen en ik haal hier heel veel “troost” vandaan dus bedankt dat jullie de tijd hadden genomen! Inmiddels ging het heel slecht met mij dus ik ben bij de longarts geweest en door histamine test duidelijk dat mijn longen erg gevoelig zijn.ik kreeg nu fostair 200/6 omdat de ventoline toch niets doet aan mijn vernauwde en ontstoken luchtwegen (op de lange termijn dan). Ik moet zeggen dat het zeker helpt en sindsdien heb ik ook geen aanvallen gehad en het leven lijkt een stuk beter. Ik ben nog steeds aan het overwegen om mijn kat weg te doen maar het lijkt me erg moeilijk hem aan een onbekende overlaten... maar aan de andere kant heb ik stiekem hoop dat mijn astma misschien verbetert en dat ik een dag zonder puf kan leven als ik niet elke dag in een omgeving zit met hem. Ik weet erg hoed in mijn hoofd dat dat wel zal helpen maar emotioneel is het erg lastig:( ik geef het nog even de tijd. Ik dacht ook aan de behandeling “desensibilisatie” maar volgens de longarts werkt dat niet goed voor kattenallergie. Heeft daar misschien iemand ervaring mee? Groetjes Suzanna

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 15:17 uur

Dat is mij ook verteld. Desensibilisatie werkt meer bij andere vormen van allergie, bijv voedsel.
Ik denk dat het nuttig is als je de Foster wel continu blijft gebruiken. Desnoods kun je in stabiele periodes de dosering wat verlagen? En kun je aan de arts vragen of je een allergietablet (Xyzal of Aerius) mag proberen om te kijken of dat ook kan helpen de klachten te verminderen.
Ik heb nog steeds 4 katjes en ben nog even allergisch als toen. Wel zorg ik dat ze niet in mijn slaapkamer kunnen komen. Dat scheelt echt! Voorheen sliepen ze op mijn bed, maar na verbouwing heb ik besloten de deur dicht te houden voor hen. Was even doorbijten, maar nu zijn ze gewend.

Login of registreer om te reageren
22-08-2019 om 17:47 uur

Dank voor je bericht! Ik ben nu bijna klaar met mijn eerste foster en het gaat en stuk beter. Ik word niet meer benauwd en heb een feel fijnere leven zo. Ik met dat ik door de rust ook niet meer zo angstig voel om in de buurt van mijn kat te komen ( vroeger als ik een aanval had keek ik toch een beetje anders naar mijn kat om het eerlijk toe te geven...) dus het gaat nu goed en ik ben er erg blij mee !:) ps: hij mag zeker niet in de woonkamer vroeger lag hij altijd in onze bed maar toen wist ik nog niet dat ik allergisch was haha groetjes,zsuzsanna

Login of registreer om te reageren