Lezen uitslag spirometrie

15-04-2019 om 12:58 uur

Goedemiddag,

Kan iemand mij vertellen waar ik naar moet kijken op de uitslag van de spirometrie?

Ik heb ergens gelezen FEV1....maar daar staan heel veel getallen achter. Ik had een foto gemaakt van mijn uitslag, maar weet niet hoe ik deze kan toevoegen.
In afwachting van een antwoord,

Groet Nienke

Login of registreer om te reageren
15-04-2019 om 21:03 uur

Type anders gewoon zelf even wat er achter Fev1 staat, ik bedoel de getallen en evt liters of wat er staat en pre of post
Ik ben ook geen wizzwoman dus kan je zeker niet helpen :)
Succes

Login of registreer om te reageren
15-04-2019 om 23:12 uur

Dat schiet idd niet op.
Ik zal neerzetten wat er achter FEV1 staat. Ik zet tussen haakjes wat er boven staat.

2.51 (LLN) 3.15 (ref) 3.77 (ULN)

1.83 (pre) 58 (%pred.) -3.31 (Z-

score) 2.26 (post) 72 (%post)

-2.26(Z-score) 23 (post %pre).

Is alleen FEV1 belangrijk?

Wat is bijvoorbeeld FIV1? Dat staat onderaan.

Ik hoor het graag.

Nienke

Login of registreer om te reageren
16-04-2019 om 05:29 uur

LLN is lower limit of normal = ondergrens
ULN is upper limit of normal = bovengrens

Login of registreer om te reageren
16-04-2019 om 07:26 uur

Ik ben er niet handig in , misschien kan een ander je beter helpen.
Maar vlgs mij is je fev1 voor medicatie 58%
En na medicatie 72%
Dat betekent dat medicatie bij jou verbetering laat zien, bij copd zie je daar vaak weinig grote verschillen in (voor en na medicatie) en bij astma vaak meer verbetering.

De andere cijfertjes zijn ook belangrijk maar kan ik je niet uitleggen, volg keer goed navragen bij je longarts of longverpleegkundige, zij weten het juiste antwoord.
Groetjes.

Login of registreer om te reageren
16-04-2019 om 07:31 uur

Bedankt Goudvisje!

58% lijkt me niet echt veel. (Dan zit ik in gold2 obv deze uitslag)
Toch heb ik de diagnose astma en copd gekregen

Login of registreer om te reageren
16-04-2019 om 07:44 uur

Maar na medicatie blies je 72% wat ik er zo uit kan halen dan, want ik ben geen deskundige.
Doordat je na medicatie zo vooruit gaat met blazen, zegt meer iets over de astma.
Bij copd zie je weinig verbetering na medicatie, ik zelf blaas nooit meer zonder medicatie, lukt ook niet meer maar ook omdat er amper verschil is doordat bij mij de copd overheerst tov de astma.
Ik weet niet welk getal ze nu nemen bij jou om de fase vast te stellen, voor of na medicatie, misschien weet iemand anders dit.

Doordat je zo vooruit gaat na medicatie, zie je dat je ook astma hebt, althans dat denk ik, nogmaals het beste kun je het aan je arts vragen want die heeft de juiste kennis.

Login of registreer om te reageren
16-04-2019 om 08:15 uur

Ja dat haal ik er ook uit goudvisje:)

Ik denk dat ze dan de getallen met medicatie nemen, omdat het zoveel kan verbeteren:)

De diagnose copd krijg je niet alleen aan de hand van een longfunctie en de diagnose copd en astma kan allebei hoor. Dat je zo verbeterd komt inderdaad door de astma.

FIV1 heb ik niet eerder gezien bij mijn longfuncties, althans heb er zelf niet bewust naar gekeken. Maar google eens de termen waarvan je de uitleg wil weten, dat deed ik laatst ook toen ik mijn uitslagen terugkreeg.

Login of registreer om te reageren
16-04-2019 om 10:38 uur

Ja ik denk ook de getallen na medicatie maar omdat ikzelf nooit zonder medicatie blaas weet ik het niet zeker.
Het blijft toch het beste om dit met eigen longarts te bespreken, mijn longarts zegt vaak: staar je niet blind op de getallen.
Het gaat erom hoe je je voelt @chalisnie
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
16-04-2019 om 11:45 uur

Nee niet alleen FEV1% is belangrijk, het is de lucht die je in de 1e seconde uit kunt blazen. Dit is een indicatie. Maar een (long)arts kijkt naar alle cijfertjes en die zijn ook nog eens voor ieder mens anders. Leeftijd, geslacht, onderliggende aandoening, telt allemaal mee. 58% voor een oudere COPD patiƫnt is best veel maar voor iemand van 25 laag. Maar VC (vitale capaciteit is ook belangrijk, is die hoger dan 80? En je FVC, het max uitgeademde volume.

Login of registreer om te reageren
16-04-2019 om 13:57 uur

Bedankt voor jullie zienswijzen.
Ik was 40 bij deze waarden(2 jaar geleden).
Ik ben de afgelopen maanden erg moe, snak regelmatig naar adem, zelfs als ik niets doe. Daarbij heb ik pijn thv mn rechterlong.

Thirza; Volgens mij was t dan helemaal niet zo slecht gesteld met mij 2 jaar geleden...VC is 89%(pre) en 97% (post). IC is 77%(pre) en 89%(post). FVC is 78%(pre) en 81%(post).
FEV1/FVC is 74%(pre) en 84%(post).

Login of registreer om te reageren