Lage saturatie ouderen SpO2% waarden

17-04-2019 om 15:02 uur

Mij is verteld door de verzorging waarden van <90 normaal kunnen zijn bij ouderen. Uitgebreid googlen leverde niks op om dit te bevestigen.

Verder neem aan dat mijn moeder een paar nachten en mogelijk een dag regelmatig zo rond de 85 SpO2% heeft gehad op basis van 2 metingen en dezelfde benauwdheid en huidskleur op dat moment. Haar behandelend huisarts geeft aan dat onder 90 geen rede is tot directe zorg.

Mijn moeder heeft hartfalen en vocht in de longen deze worden nu behandeld met o.a. plaspillen. Na een 1.5 week en aandringen is de dosis verhoogt en nu pas neemt het hoesten pas af van circa 30x per uur naar 5 keer per uur en klinken haar longen veel minder gorgelend. Nu meet ik zelf haar SpO2% (stom had zo´n ding eerder moeten kopen). S´ochtends vroeg heeft ze dan nog soms onder de 87 SpO2% maar zo door de dag heen is het rond de 92 SpO2%.

Oh ja mijn moeder is net 91 jaar geworden en wil niet naar het ziekenhuis meer maar wil ook niet stikken, daar is erg bang voor geworden de afgelopen weken.

graag advies en geruststelling.

Login of registreer om te reageren
17-04-2019 om 22:43 uur

Ik heb er geen ervaring mee maar misschien eens met een geriater overleggen?
Zelf heb ik nooit gehoord dat je bij ouder worden, je saturatie veranderd, je krijg wel minder longfunctie met ouder worden maar saturatie weet ik niet.
Ik gebruik zelf zuurstof en indd is het niet direct heel erg als hij even onder de 90 piept, maar langdurig zal toch niet goed zijn zo laag, 92 is op zich niet slecht overdag.
Maar 86 lijkt mij laag, missch toch zuurstof in de nacht nodig?ze hoeft het toch ook niet extra benauwd te hebben lijkt mij, al is het niet zo dat zuurstof geven altijd helpt bij benauwdheid maar wel zorgt dat de organen genoeg zuurstof krijgen bijv het hart.
Sterkte voor jou en je moeder.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
19-04-2019 om 20:23 uur

beste
ik voel met de huisarts mee hier niet te zwaar aan te tillen. bij 86 of 85 % is er geen direct gevaar zeker niet als je 91 bent

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
20-04-2019 om 07:00 uur

pardon mijn antwoord was nog niet klaar . op zich is 85% niet levensbedreigend dus. wat wel ook speelt is of je je hier erg kortademig bij voelt. als dat zo is kan extra zuurstof wel helpen om de kortademigheid tegen te gaan. ik begrijp dat moeder aan de beterende hand is met extra vochtuitdrijving. het zou heel goed kunnen dat haar saturaties daarmee ook weer beter worden. ik zou het samen met de huisarts in de gaten houden.

Login of registreer om te reageren
20-04-2019 om 12:15 uur

Mijn schoonvader had dit ook, hij heeft COPD en beginnend hartfalen, maar nadat hij een aantal dagen een hoge dosering plastabletten heeft geslikt ging de saturatie langzaam omhoog. Het duurde wel even vooraleer hij al dat overtollige vocht kwijt was. Bij mensen die ouder zijn dan 90 kun je bepaalde waardes relativeren en in perspectief plaatsen.

Login of registreer om te reageren
21-04-2019 om 21:44 uur

Als eerste Luuk Willems heel, heel erg dank voor de verheldering dat was echt even nodig door de wat gebrekkige communicatie die ik hier onder vind en heeft veel geholpen. En Goudvisje voor snelle reactie, dat voelt goed en ja Thirza ik zal moeten relativeren, helaas.

Inmiddels heeft ze een beetje een terug val gehad en is erg moe ook twijfel ik of de amoxicilline met clavulaanzuur echt aanslaat daar ze nog blijft door hoesten zo 10 a 15x uur op dag 5 van de keur en zijn er echte verbetering of het de schommelingen van dag tot dag?

Login of registreer om te reageren
23-04-2019 om 08:10 uur

Anna91

De regel op het longforum is dat een nieuwe vraag in een nieuw topic gesteld dient te worden, waarbij niet zeker is of de vraag door dezelfde longarts beantwoord wordt. Stel gerust je vraag in een nieuw topic.
Sterkte met je moeder.

met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren