Powerplate

17-05-2019 om 13:03 uur

Beste allemaal,
Omdat ik niet in staat ben inspanningen te leveren overweeg ik een powerplate aan te schaffen.
Door een betere doorbloeding hoop ik hiermee mijn spieren te activeren en te versterken. M.n. de beenspieren die thans weinig of niet belast worden.
Vraag 1. Is een powerplate voor een COPD patiënte een goed alternatief?
Vraag 2. Welke powerplate, merk, sterkte etc. , is hiervoor geschikt?
Hartelijk dank,
Dorce.

Login of registreer om te reageren
17-05-2019 om 14:13 uur

Ik ken een powerplate alleen van “zien” bij een sportschool, t lijkt me redelijk intensief en heftig voor je spieren als je verdere inspanning niet kunt.

Ik heb goede ervaring met een trampoline met elastieken (géén veren!), een mini, doorsnee van 1 meter.
Ik spring niet, maar doe alsof ik erop loop, swingen heet dat geloof ik. Daarmee train ik uithoudingsvermogen en ook alle spieren omdat het een wankele ondergrond is en je dus je balans moet zoeken en houden.
Het bevalt mij in mijn niet zo optimale (long)conditie erg goed, juist omdat ik kan beginnen en vooral stoppen wanneer het genoeg is. Ik heb hem in huis en ben er erg blij mee.

Als je wel een powerplate wilt is dat prima maar zou dan echt informeren bij een fysio of dat in jouw conditie ook echt de beste optie is. Maar wie weet heb je dat al gedaan!

Login of registreer om te reageren
17-05-2019 om 15:13 uur

@Edelweiss,
Dank voor je reactie. Een trampoline is voor mijn conditie erg heftig. Ik denk meer aan een eenvoudige powerplate waarop ik zittend mijn beenspieren kan trainen. Mag ook niet al te intensief zijn.
Ik vroeg me af of er forumleden zijn die hier ervaring mee hebben opgedaan.

Login of registreer om te reageren
17-05-2019 om 15:28 uur

Zou een stoelfiets ook niet wat voor je zijn?

Login of registreer om te reageren
17-05-2019 om 15:36 uur

@Daantje: Gezien mijn huidige conditie kost me dat teveel inspanning. Maar wellicht iets voor later.

Login of registreer om te reageren
17-05-2019 om 15:38 uur

Sterkte ermee!! Hopelijk kan iemand je advies geven hier!

Login of registreer om te reageren
18-05-2019 om 09:12 uur

Een stoelfiets kan je instellen en is licht in gebruik. Ik gebruik het zelf ook. Is echt niet zwaar. :)

Login of registreer om te reageren
18-05-2019 om 09:39 uur

Er zijn ook veel youtube filmpjes met oefeningen terwijl je op de stoel zit, van heel lichte tot wat zwaarder.
Ik fiets altijd in de lucht als ik op bed lig of bank

Login of registreer om te reageren
18-05-2019 om 10:45 uur

Moeilijk om dan ergens te starten lijkt me.. Zou het een optie zijn om met de fysio te kijken wat passend is bij jou? Je vraagt naar ervaring met n powerplate, heeft die nog functie als je erbij zit in plaats van er op staan.. Weet t niet. Wel denk k dat begeleiding bij t opstarten van bewegen fijn is, ms zijn er meer mogelijkheden! Uiteraard redeneer k naar wat je schrijft he, ken de achtergrond verder niet van jou ziekte.
Succes ermee!

Login of registreer om te reageren
18-05-2019 om 13:02 uur

In heideheuvel kregen de mensen die te weinig spierkracht hadden om goed te sporten een soort schoktherapie om de spieren te trainen, dit kregen ze van de fysio. Wellicht is dit iets om te bespreken met een fysio? Ook eventueel de powerplate, heb er geen ervaring mee

Login of registreer om te reageren