Zoveelste longontsteking

19-03-2019 om 10:15 uur

Hoi,

Ik ben even benieuwd naar ervaringen en misschien kan er iemand meedenken..

Ik heb voor de vijfde keer in krap twee jaar tijd een longontsteking. Steeds in dezelfde long.
Daarvoor had ik een goede gezondheid.
Ik ben al een aantal keer bij de longarts geweest, er zijn foto's gemaakt, ct scans met contrast, bronchoscopie, verschillende ademtesten en een allergietest en nergens een verklaring waardoor het steeds terug blijft komen. Dus het wordt op 'domme pech' gegooid.
Ikzelf geloof daar zo langzaamaan niet meer in.
En als jonge moeder van 2 kids is het op zijn zachtst gezegd niet zo handig dat ik steeds weer uit de roulatie ben.
En me steeds ziek melden op mijn werk wordt ook wel erg vaak nu.

Herkent iemand dit?
Zijn er dingen die nog onderzocht kunnen worden?
De laatste twee keer zaten ook mijn holtes dicht had ik het idee, hoewel ik wel gewoon door mijn neus kan ademen. Mijn longen klonken ook schoon terwijl de ontstekingswaarde wel boven de 200 zat.
Is een afspraak bij de KNO arts zinvol?
Of kan er iets ernstigers aan de hand zijn wat niet aan het licht komt?

Ik hoop op ervaringen of tips!
Ook om het daarna evt te voorkomen. (ik las bijv over zoutkamers??)

Login of registreer om te reageren
19-03-2019 om 10:56 uur

Is je afweer al eens getest (bloedonderzoek)?

Login of registreer om te reageren
19-03-2019 om 13:01 uur
Reactie op Daantje

Is je afweer al eens getest (bloedonderzoek)?

Er is ook al heel vaak bloed onderzocht op vitamines, ijzer e.d.
Ik slik extra vitamine D omdat die te laag bleek, maar die slik ik inmiddels al zeker een jaar.
Waar kunnen ze nog meer op prikken?

Login of registreer om te reageren
19-03-2019 om 13:09 uur

Wat ze meestal doen om je afweer te testen is eerst kijken of je antistoffen hebt tegen pneumococcen en Hib (haemophilus influenza). Als je die niet hebt, daar tegen vaccineren en dan nog eens testen. Om antistoffen daartegen aan te kunnen maken, moet je afweer goed kunnen werken. Als je die antistoffen niet aanmaakt, kan dat een aanwijzing zijn dat er iets niet goed gaat. Andere dingen die je kan testen zijn immunoglobulinen (IgG, IgM, IgA en igG subklassen) om te kijken of er een deficiëntie is.

Login of registreer om te reageren
26-05-2019 om 12:40 uur

Hallo nina,ik zou zeker naar een KNO arts gaan.mijn dochter heeft in een half jaar vijf longontstekingen gekregen.het is gebleken dat haar achterste holtes chronisch ontstoken zijn,en dat de bacterieen daarvan waarschijnlijk naar haar longen lekken en daar ontstekingen veroorzaken.ze is nu bezig met vooral spoelen,ook met de hulp van ampullen die door de knoarts zijn voorgeschreven,om te proberen die chronische ontsteking te verhelpen.ik hoop dat je hier iets aan hebt

Login of registreer om te reageren
12-12-2019 om 12:15 uur

Hoi Nina,

Ben je inmiddels al naar een KNO arts geweest? Ik herken het verhaal helemaal, met een periode van drie maanden met 5 longontstekingen en 1,5 jaar later weer. Bij de eerste drie opnames zeiden ze ook tegen mij dat ik ‘pech’ had. En ze dachten dat het kwam door een veranderende hormoonhuishouding omdat ik zwanger was. Daardoor zou astma naar boven komen. Totdat een nieuwe longarts de relatie legde met mijn bovenste luchtwegen. De KNO arts liet een CT scan maken en zag meteen een chronische kaakholteontsteking. De theorie is dat de bacteriën tijdens het slapen van de bovenste naar de onderste luchtwegen afzakken en daar een longontsteking veroorzaken. Nu heeft de KNO arts een holte operatie geadviseerd. Niet prettig maar ik heb er (ook als werkende mama van twee kleintjes) geen behoefte aan om elk jaar zo lang uit de running te raken. Andere optie die de longarts noemde is een vernauwing van luchtwegen waardoor bacteriën er niet goed uit kunnen. En inderdaad, het afweersysteem kan ook een oorzaak zijn. Een zoektocht.. succes! En ik lees graag of je wat stappen verder bent gekomen.
Groeten Elianne

Login of registreer om te reageren
05-08-2020 om 12:08 uur

Uiteindelijk een hele poos verder.. Nog een aantal onderzoeken gehad waaronder bronchoscopie (geen afwijkingen gevonden), verschillende scans met en zonder contrast vloeistof en longfunctie testen.
Er is niks uit gekomen, alleen dat waarschijnlijk de eerste (en meest heftige) longontsteking een littekentje heeft achter gelaten wat nu een zwakke plek is. Verder heeft de longarts geen idee.
Ik heb zelf een vaccin aangekaart (pneumovax23) en de longarts wilde dit proberen en zag geen reden om het niet te doen.
Dus na mijn laatste longontsteking vorig jaar oktober heb ik zowel de griepprik als de pneumovax23 gehad en daarna is het de hele winter goed gegaan!! 😃 En nu maar duimen dat dit zo blijft!

Login of registreer om te reageren