Opschoning van inactieve accounts

27-05-2019 om 15:52 uur

Hallo allemaal,

Het zal jullie waarschijnlijk niet ontgaan zijn: vorig jaar is de AVG ingevoerd. Dit betekent dat ook het Longforum zich moet houden aan de nieuwe privacywetgeving. Daarom gaan wij a.s. woensdag een grote opschoningsactie uitvoeren waarbij we alle accounts van forumgebruikers verwijderen die al twee jaar of langer niet actief zijn geweest (hebben ingelogd). Berichten die bij de inactieve accounts horen worden geanonimiseerd, maar blijven dus wel bestaan.

Na deze grote ‘schoonmaak’ zullen we automatisch elke dag accounts verwijderen die twee jaar of langer inactief zijn geweest. Ook hierbij zullen berichten behorende bij deze accounts worden geanonimiseerd. Deze opschoning doen wij zonder bericht, dus houd zelf in de gaten of je weer eens moet inloggen.

Login of registreer om te reageren
27-05-2019 om 15:57 uur

Hoe gaan jullie zorgen dat een oud topic nog leesbaar blijft? Als in, dat je weet dat bericht 1 door persoon A is geschreven en bericht 3 ook weer door persoon A?

Login of registreer om te reageren
Moderator
27-05-2019 om 16:04 uur

Hi Daantje

Goed punt, als het goed is laten ze de content wel staan! Of te wel de berichten blijven staan maar er staat dan bij dat het een unknown user is oid.

Login of registreer om te reageren
27-05-2019 om 16:10 uur

Ja, dat klopt. Alleen kan je dan niet meer zien dat twee berichten door dezelfde persoon zijn geplaatst waardoor veel topics niet meer echt te volgen zullen zijn.

Login of registreer om te reageren
27-05-2019 om 16:46 uur

Hoi Daantje, het klopt inderdaad dat de berichten van verwijderde accounts blijven bestaan. Zie mijn zin 'Berichten die bij de inactieve accounts horen worden geanonimiseerd, maar blijven dus wel bestaan.'

Wanneer iemand in een bericht de andere gebruiker aanhaalt, bijvoorbeeld 'daantje, dat heb ik ook!' dan blijft deze naam wel staan, want dit is content van een andere gebruiker. Om het ingewikkeld te maken ;) Boven het bericht van de verwijderde gebruiker wordt de gebruikersnaam wel weggehaald (geanonimiseerd).

Is dit een beetje helder?

Login of registreer om te reageren
27-05-2019 om 17:51 uur

`Ja, dat is helder maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat stel dat jouw account en dat van Gwenny verwijderd wordt, in dit topic niet meer zichtbaar is dat jij zowel dit laatste bericht als de startpost geplaatst hebt maar niet het tussengelegen bericht.

Hoe zit het met PM's, hoe kan je nog zien van wie je die ontvangen hebt?

Login of registreer om te reageren
28-05-2019 om 15:08 uur

@Daantje: als ik je goed begrijp vraag je je af hoe het dan zit met PB's, of deze berichten dan ook geanonimiseerd worden? Het antwoord op deze vraag is: ja. De gebruikersnaam van deze persoon wordt dan verwijderd. We kunnen serieuze problemen krijgen met de autoriteit persoonsgegevens als we deze informatie laten bestaan.

Login of registreer om te reageren
28-05-2019 om 15:31 uur

Jammer dat jullie na drie berichten nog steeds niet begrijpen wat mijn vraag nou eigenlijk is.

Login of registreer om te reageren
Moderator
28-05-2019 om 19:28 uur

Daantje er zal unknown te komen staan en ja als er 3 users in 1 topic langer dan 2 jaar niet ingelogd zijn geweest staat er bij allen unknown dus dan is het niet meer duidelijk wie wat schreef maar het zijn allemaal oude topics dan.
Altijd nog beter dan wanneer de berichten wegvallen.
Vanwege AVG mogen de gegevens ook niet bewaart. Meeste fora halen users al veel sneller offline.

Login of registreer om te reageren
28-05-2019 om 19:31 uur

Ik ken geen enkel forum waar dit op deze manier gebeurd.

Login of registreer om te reageren