Gold4 en saturatie 99

12-04-2019 om 17:47 uur

Goedendag, ik heb met mijn 50 jaar de stempel gold4 van longarts te horen gekregen, echter heb ik nu al n paar dagen het gevoel kiplekker te zijn en als ik dan mijn saturatie meeft geeft t apparaat aan 99% met n hartslag van pr bpm van 85. Hoe kan dat? Dit heb ik overigens niet heel vaak maar wel regelmatig.

Login of registreer om te reageren
12-04-2019 om 18:26 uur

Ben er maar blij mee of laat je oximeter even testen bij de huisarts (vergelijken).

Login of registreer om te reageren
12-04-2019 om 18:37 uur

De oximeter is goed en ben er ook zeker blij mee, alleen zit ik op t punt nog zoekende te zijn/er nog niet van overtuigd ben gold4 te hebben. Door deze gebeurtenissen van hoge saturatie en me kiplekker voelen. Dus is eigenlijk de vraag. Normaal saturatie 92 en nu dus 99. Is dit verklaarbaar, kan dat?

Login of registreer om te reageren
12-04-2019 om 19:35 uur

Ja hoor, heb zelf ook copd 4 en gebruik zuurstof , heb vaak een lage saturatie maar ook soms 97 in rust, saturatie zegt niet veel over benauwd zijn of over welke fase je zit.
Lage saturatie is , wanneer je dit te lang en vaak hebt, slecht voor je organen die hebben dan zuurstof tekort, maar alles boven de 90 noemen ze ok.
Bij bewegen mag ik soms doorgaan tot 86 en dan even rusten.
Maar nogmaals , het ligt aan meerdere zaken waarom je copd 4 hebt, en wie weet knapt het nog wat op en kom je alsnog in 3, is mij weleens gebeurt lang geleden.
Mooi dat je je zo goed voelt, vooral zo houden!

Login of registreer om te reageren
13-04-2019 om 08:39 uur

Mijn saturatie ligt ook rond de 97 in rust en zegt idd niet altijd over welk stadia je zit . fijn dat je er weinig last van hebt. groetjes Fien

Login of registreer om te reageren
26-05-2019 om 09:24 uur

Mijn saturatie ligt rond de 94 in rust en bij inspannig zakt het wel eens tot onder de 80 ..

Login of registreer om te reageren
29-05-2019 om 20:48 uur

Heb ook copd gold 4. Met salbutamol 35%, zonder 27 % longcapaciteit. Mijn saruratie was altijd rond de 98 toen het nog gold 3 was. Zelfs nu kan ik bij het sporten heel veel doen zonder dat ik onder de 92% zak. Met heel veel bedoel ik oa touwtje springen. Series van 50 en dat 4 keer achter elkaar is geen probleem. Ik vraag me wel eens af of de leeftijd hier ook niet een rol in speelt. Ben nu 58 en altijd fysiek sterk geweest en veel zwaar werk gedaan. Ik snap ook niet hoe het kan, maar geen enkele copd-er is hetzelfde. Blijf vooral aan je conditie werken!

Login of registreer om te reageren
30-05-2019 om 22:22 uur

Ik begrijp er niet veel van. Wat ik wel weet is dat al heb je gold 4 het kan zijn dat je geen zuurstof nodig hebt. Ik heb gold 2 en 24/7 saturatie op 3 . Ik snap[ er zelf helemaal niets van en volgens mij de longartsen ook niet.
Als ik niet beweeg met zuurstof heb ik 91/92 en zodra ik beweeg....naar het toilet of id...en ik kom terug, is een meter of 15/20 heb ik een saturatie rond de 80....ietjes verder lopen...met zuurstof....een saturatie van 74/76. Mijn longarts zegt dat de zuurstof in ruste belangrijk is, maar ik loop veel naar de wc, heb plaspillen etc. en beweeg best veel. Wat ik denk is, dat longartsen ook niet veel weten van longen. Kan er niks anders van maken.
Mijn longarts zegt altijd...bij jou is alles anders.....ze is hartstikke lief, maar dat is geen oplossing!

Login of registreer om te reageren
01-06-2019 om 10:50 uur

@Laurina : Heeft 't misschien met je hartslag te maken? Hoe hoog is je hartslag?
Bij mij daalt de saturatie heel snel als ik me beweeg. In rust is het 93-94 %, maar als ik van het toilet kom is het soms 72 %. Hartslag is in rust 112 (slagen per minuut) of hoger, bij activiteit boven 124 en het duurt 'n hele tijd (minimaal 10 minuten) eer het wat lager is.

En hoe is het bij de anderen: hoe hoog is jullie hartslag en hoelang duurt het eer het wat gedaald is na een activiteit ?

Login of registreer om te reageren
06-06-2019 om 10:39 uur

Wat ik mij eigenlijk afvraag is :
Heeft 'n hoge saturatie misschien met een lage hartslag te maken? :
- Als je saturatie hoog is, is dan je hartslag over het algemeen langzaam ?
(Omdat je hart genoeg zuurstof naar je longen kan pompen)
- Als je saturatie laag is, is dan je hartslag over het algemeen snel ?
(Omdat je hart meer moeite heeft om genoeg zuurstof naar je longen te pompen)

Hoe is dat bij jullie ?
Letten jullie daar wel eens op?

Login of registreer om te reageren
06-06-2019 om 11:24 uur

@Amatia

Het hart pompt juist zuurstof van de longen naar het hart en de andere organen.
Als je een snelle hartslag hebt bv. door inspanning dan zal de saturatie dalen omdat de vraag naar zuurstof groter wordt.
Dus een stijgende hartslag zal een verlaging van de saturatie laten zien.
In rust zal de hartslag dalen en de saturatie dan weer stijgen.

Login of registreer om te reageren