Werelds beste dieet

16-06-2017 om 07:17 uur

Gisteren gezien 3Doc: World's best dieet het verbaasde ons dat Nederland op plaats 12 staat en IJsland op nummer één. Een uitspraak van een IJslander "iets dat niet eruit ziet als vis kan ook geen vis zijn". Naar voren kwam wel dat hoe meer er "geknutseld" is aan voedsel hoe slechter het voedsel is, iets wat ik al jaren zeg en er weinig of haast geen kant en klaar spul bij me in huis komt.

In welk land eten de inwoners het gezondst? De Britse presentatoren Jimmy Doherty en Kate Quilton wilden dat weleens weten en gingen op onderzoek uit. In IJsland eten de mensen het gezondst, maar hoe zit het met Nederland?

In 3Doc: World's best dieet is te zien hoe ze voor hun onderzoek verschillende landen en stammen bezoeken om te zien wat er wekelijks aan boodschappen wordt gedaan en wat er zoal aan eten en snacks op tafel komt. Vervolgens nemen ze er per land de cijfers over obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes bij. Wat blijkt? IJslanders zijn het gezondste volk. Een menu met veel verse vis, hoge kwaliteit vlees en zuivel is dus goed voor de mens. Ook in Italië en Griekenland kan je prima eten. Deze landen staan respectievelijk op nummer twee en drie in het lijstje van Doherty en Quilton. Maar hoe gezond eet Nederland?
Ingeblikte groenten

Dat blijft in deze tekst nog even geheim. Wel is bekend dat de inwoners van de Marshalleilanden in de Stille Oceaan volgens het onderzoek het meest ongezonde dieet nuttigen. Zo eten ze onder meer veel witte rijst, ingeblikte groenten en vet vlees. Ook Rusland doet het niet al te best. Wodka is hier de grote boosdoener.
Mexico

En dan Mexico. Wie is er niet gek op burrito's en taco's? De Mexicanen zelf houden er in ieder geval veel van en dat heeft tot gevolg dat een op de drie inwoners obesitas heeft. Amerika scoort trouwens ook slecht, wat niet verwonderlijk is gezien de enorme porties die men daar vaak hanteert.

Bron tvgids.nl

De uitzending zien kan hier.

Login of registreer om te reageren
18-06-2017 om 10:26 uur

Benieuwd of die "onderzoekers" ook erfelijke factoren hebben meegeteld; bijvoorbeeld Nederlanders zijn lang en dun en krijgen dus minder snel last van vetzucht. Of komt onze lengte door de groeihormonen die al generaties lang in ons vlees zitten? Japan en IJsland zijn allebei gezond omdat ze veel vis eten. Of speelt de vulkanische bodem misschien een rol? Het Mediterrane dieet is rijk aan olijfolie, wat gezond is. Of zou de "Manãna"-mentaliteit misschien een rol spelen? Onderzoeken kunnen ze beter aan wetenschappers overlaten, en zelfs die zijn niet immuun voor belangenverstrengeling. Het enige wat zulke halfbakken onderzoeken aantonen is waar je beter níét kan wonen. Gevoelsmatig (gebaseerd op niets) vermoed ik dat Nederland ergens in het neutrale gebied zit. Niet per definitie ongezond maar zeker geen uitblinker. En het gezonde deel komt dan omdat we hier een ruime keus aan producten hebben. Wat denk jij?

Login of registreer om te reageren
19-06-2017 om 19:23 uur

Naar mijn idee is Nederland erg verschraalt met aanbod! Als ik de Nederlandse grens over ga heb ik keuze uit meer dan 15 soorten meel, vele soorten suiker, zijn de kruiden in de supermarkt uitgebreider en minder samengestelde kruiden met veel zout. Kan ik rosbief van 1500 gram aan een stuk kopen of schenkel, varkenspoten of varkensoren om maar paar voorbeelden te noemen. Nog geen decennia geleden was dit wel in de supermarkt te koop ... De Nederlandse keuken en de Nederlandse supermarkt is helemaal niet zo ruim meer aan keuze! Ja, ruime keuze aan gemaksvoedsel. In Nederland kan je in een gewone supermarkt geen eens natuurlijke biogarde krijgen zonder suiker ... Er is een politieke partij met een leider Marc .R. die roept niet in te willen grijpen in de voedsel industrie het is aan de consument ... als het echt aan de consument is, ik kan er wel zelf suiker in doen. In Nederland kopen ze in de supermarkt flessen met meel voor pannenkoeken of pakken voor appeltaart hoezo gemak terwijl naar mijn idee ongeveer elke consument wel dit alles standaard in huis heeft. Lang leve deze industrie en de afvalberg.

Login of registreer om te reageren
21-06-2017 om 10:39 uur

Zo eens met de verontwaardiging van Marcus. Ik kan me soms ergeren aan het koopgedrag van mensen.
Snel even na het werk na de supermarkt, zakje gesneden sla en voorbewerkt vlees meenemen, geschilde (en gekookte) aardappels en klaar is kees.
Nog erger, zo'n bordkartonnen pizza.
Ik lees altijd alle etiketten en verbaas me allang niet meer dat er een groot verschil zit in de yoghurts en kwarkjes, (naturel) het vetpercentage, de koolhydraten.
Je kunt snel en gemakkelijk een pannenkoekenbeslag maken van volkorenmeel, evt half zelfrijzend bakmeel, eitjes, melk en zout. Meer is het niet.
Elke dag sjouw ik een tas met plastic, glas en blik naar de bak. Omdat alles driedubbel verpakt is en ik koop heel veel bij de middenstander!
En we eten al jaren ongezouten grasroomboter op brood en ons cholesterol is prima!

Login of registreer om te reageren
21-06-2017 om 11:22 uur

Ik eet, koop en maak gewoon wat ik lekker vind, het verbaast me toch vaak dat de meest oplettende gezondheidsfreeks juist de personen zijn die of vaak ziek zijn ( weinig weerstand ) en ( ook ) jong sterven, de fanatiek sporters dood vallen op het veld en de lang leve de lol mensen vaak heel lang gezond blijven en oud worden ( Lang leve de lol wel binnen de perken uiteraard ).

Login of registreer om te reageren
21-06-2017 om 13:09 uur
Reactie op Thirza

Elke dag sjouw ik een tas met plastic, glas en blik naar de bak. Omdat alles driedubbel verpakt is en ik koop heel veel bij de middenstander!
En we eten al jaren ongezouten grasroomboter op brood en ons cholesterol is prima!

Zelf koop ik bijna alles op de markt diverse toko's, Griekse, Indiaas, Aziatisch, Turk, Perziopolis et cetera. Heb heel weinig plastic afval of blik, maar naar mijn idee nog steeds veel te veel. Gebruik ik bonen in de sla dan gaan die een nacht van te voren in het water te weken, gebruik ik kikkererwten etc. Maak weinig gebruik van kruiden mixen, heb wel paar lades vol met kruiden denk inmiddels wel meer dan 75 stuks. Heb een kleine 30 weckpotten met gedroogde peulvruchten en andere gedroogde zaken staan waaronder gekonfijte mango, gedroogde limoenen .

Maak en eet ook alles heeft niks met gezondheidsfreak of zo te maken ben helemaal niet zo van "het gezonde" komt alleen weinig kant en klaar bij me in huis. Zelfs tomatenpuree of paprikapuree deze maak ik zelf ongeveer drie keer per jaar en veel tijd extra kost het niet eens eigenlijk. Hoe eenvoudig is het om een fles witte port van de lidl mee te nemen en een pond vijgen van de markt hupla in een weckpot en 2-3 maanden laten staan. Niks is lekkerder dan dat door de Griekse yoghurt of over het ijs. Vroeger maakte onze moeders of grootmoeders dat allemaal nu gaan ze naar de notenzaak en kopen klein potje van 150 gram voor 6 euro. Bak twee keer per jaar super kleine cakejes die gaan in rum in de weckpot...voor baba rum.

Vaak denk ik dat kant en klaar voedsel duidt op culinaire armoede al kan het tot bepaalde hoogte gemakkelijk zijn. Een van mijn hobby's is het verzamelen van hele oude kookboeken en het ontcijferen van hele oude recepturen en deze na te maken. Waarom verbouwen we wat we verbouwen, eten we wat we eten en wat is de oorsprong van een recept of een bereidingstechniek.

Login of registreer om te reageren
11-06-2019 om 09:27 uur

@Marcus , sorry, maar dat beetje lucht, energie fut en zin wat ik nog heb gebruik ik liever voor iets leuks , een hobby ofzo, dan 2 verschillende , zg gezonde maaltijden voor vriendlief en mij te bereiden !
Met COPD 4 zeg ik ... gemak dient de mens , dus bij mij zoveel mogelijk kant en klaar !!

Login of registreer om te reageren
11-06-2019 om 11:12 uur

Welkom terug, Marcus!
Ik neem er vanavond een borrel op!

Login of registreer om te reageren
11-06-2019 om 13:04 uur

@balling
Dit topic is van juni 2017, balling. Het kwam plotseling naar voren omdat Morena erop reageerde. Maar je mag toch gerust een borreltje drinken. O:-)

Login of registreer om te reageren
11-06-2019 om 13:11 uur

@Reuzenkakatoe
Ha, ach, helemaal overheen gekeken.
Ik denk dat ik er wel twee neem..........

2017, zei je? Vóór of na Christus?

Login of registreer om te reageren