Copd fase 4

07-07-2019 om 12:20 uur

Hallo ik heb een vraagje heb copd fase 4 maar hoef niet terug naar longarts raar of niet

Login of registreer om te reageren
06-11-2019 om 10:47 uur

Man man , bij mij op de fysio zitten 2 personen met copd 4, die gewoon 2 of 3 keer per jaar naar de longarts moeten , en na de fysio , buiten een peukie opsteken !

Login of registreer om te reageren
06-11-2019 om 14:12 uur

@angel2005
Verstandig dat, als stoppen met roken echt niet lukt, de damper (e-sigaret) een kans te geven.
Voordeel is dat je een beetje af bent van de stopstress waardoor velen weer gaan roken. "Moeten" alleen is meestal niet voldoende.
Wel is het verstandig om zo weinig mogelijk te roken of helemaal te stoppen want anders heeft het voor de gezondheid weinig effect.
De gedachte: "Elke niet gerookte sigaret is winst" gaat in de praktijk niet op.
Een ander voordeel van dampen is dat je naar eigen inzicht langzaam het nicotinegehalte kunt afbouwen waardoor de verslaving minder wordt.

Per saldo is dampen bewezen minimaal 95% minder schadelijk dan roken.
Ikzelf ben bijna 6 jaar geleden geswitcht naar dampen en het heeft mij behoorlijk wat gezondheidswinst opgeleverd. Geen rokershoestje meer en meer adem.
Helaas aan roken wel COPD3 overgehouden en dat is helaas onomkeerbaar.

Oh, en laat je niet van de wijs brengen door allerlei hysterische horrorverhalen in de leugenmedia over doden in de VS door vapen; Er klopt helemaal niets van, is gewoon niet waar!

Login of registreer om te reageren
07-11-2019 om 10:54 uur

Ik ben 6 jaar geleden dus wel onder dwang gestopt met roken .... werd na opname wakker , lag vastgebonden in bed met een of ander apparaat over mijn gezicht , 3 weken ziekenhuis , kreeg elke dag een pleister and that's it ... nu 6 jaar later smacht ik nog naar een peuk , ik droom er elke nacht van ...

@balling meevapen ook niet schadelijk, denk ik ???

Login of registreer om te reageren
07-11-2019 om 11:05 uur

@Morena
Nee, niet schadelijk voor de gezondheid.
Daar zijn uitgebreid onderzoeken naar gedaan en daaruit blijkt dat de uitgeademde damp minder schadelijke stoffen bevat dan de standaard buitenlucht.
Dat is ook niet zo raar want het basisingrediƫnt van dampvloeistof is propyleenglycol.
Dat klinkt heel chemisch maar is een goedgekeurde en onschadelijke stof met een licht antibacteriƫle werking.
Het wordt veel gebruikt in luchtbehandelingsinstallaties in bv. ziekenhuizen en operatiekamers maar ook in discotheken in "rookmachines".

Klinkt heftig hoe je gestopt bent. kende die methode nog niet.
Ja, rookverslaving is een hardnekkige.

Login of registreer om te reageren
07-11-2019 om 12:00 uur
Reactie op Morena

Ik ben 6 jaar geleden dus wel onder dwang gestopt met roken .... werd na opname wakker , lag vastgebonden in bed met een of ander apparaat over mijn gezicht , 3 weken ziekenhuis , kreeg elke dag een pleister and that's it ... nu 6 jaar later smacht ik nog naar een peuk , ik droom er elke nacht van ...

IK ben 2 jaar geleden opgenomen met ernstige longontsteking. 10 dagen in het ziekenhuis gelegen en daardoor ook gestopt met roken. Ben er nog steeds blij om. Geluk bij een ongeluk. :) Heb af en toe ook nog steeds trek, maar dat gaat gauw over.

Login of registreer om te reageren
08-11-2019 om 10:22 uur

@balling , thanks voor je antwoord !! Die methode had ik te danken aan een vorige praktokondersteunster die zei dat ik tijdens een afkickpoging met pleisters , nog wel een stuk of 5 peukies per dag erbij mocht roken ! Dat bleek dus toch niet zo'n goed plan !
Vriendlief is gameverslaafd en die krijg ik dus echt niet naar buiten om te vapen , hoeft van mij ook niet want ik heb er geen last van .... maar idd je word zo gauw bang gemaakt door die artikelen uit de US !!
Vriendlief mag dus rustig hier in huis doorvapen :-)

Login of registreer om te reageren
08-11-2019 om 10:34 uur

@Morena
Niet zo verstandig van die praktijkondersteuner.
Als je ook nog gaat roken terwijl je bv. de hoogste dosis nicotinepleisters opplakt dan kan het gebeuren dat je daar goed ziek van kunt worden. Overdosis dus. Moet je niet doen maar je gaat er niet aan dood.
Laat je vriend maar lekker dampen. Kan voor jouw iig. niet veel kwaad. Alles beter dan roken!

Dat bang maken werkt voortreffelijk in de VS. Na aanleiding van die zg. vape casualties en een verbod in Massachusetts is de verkoop van sigaretten weer gestegen.
Laat dat nou net de bedoeling zijn.

Login of registreer om te reageren
08-11-2019 om 10:42 uur

@balling ... tja ik heb intussen natuurlijk wel een andere dokter en praktijkondersteuner , maar ik ben er in elk geval zo ziek van geweest dat een week op de IC heb gelegen en daarna nog 2 weken longafdeling !!
Ik weet niet of jij Feestboek hebt maar als je ziet wat die amerikanen daar allemaal sharen ... vapen mag niet , maar een kleuter met een jachtgeweer wel ........

Login of registreer om te reageren