Benauwd door parfum

15-07-2019 om 20:41 uur

Hallo allemaal,
Even een vraagje van mij, hoe gaan andere om met mensen die niet willen rekening houden dat je benauwd wordt van parfum? Maar je diegene niet kan vermijden.
Ben benieuwd naar tips.
Groetjes Rachel

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 15:17 uur

Hoi Rachel,

Dat is lastig, ik heb er zelf ook last van, zelfs zo dat ik van verschillende soorten geuren waaronder ook parfums het benauwd krijg en begin te hoesten en rochelen als een zware roker die 5 pakjes zware Vannelle shag (als die er nog is) per dag rookt en nee, ik rook zelf niet. Ik heb ook nog een grotere/bredere luchtpijp dan normaal, waardoor het weg hoesten van slijm ook nog eens moeilijker gaat.
Deze reactie heb ik meestal al direct na een paar seconden dat ik een geur ruik waar ik niet tegen kan. De duur van zo'n aanval, als de bron of ik weer gelijk weg, duurt is ongeveer een half uur tot ik weer uitgehoest en gerocheld ben.

Als mensen het niet weten, probeer ik meestal dan nog te zeggen dat het niet persoonlijk bedoeld is maar dat hun parfum/luchtverfrisser op de WC en andere luchtjes, de veroorzaker is.

Maar ik heb ook een keer ergens gewerkt, waar men het asociaal vond, dat ik iemand op een nette durfde te vragen om minder of liefst geen parfum op te doen. Die gast droeg zelfs zo veel aftershave dat je hem al op 5 meter afstand op de gang rook, als hij op zijn kantoor was.
Toen heb ik gezegd: "Dus zijn parfum is belangrijker dan mijn gezondheid? Op de hoeveelheid parfum en welke hij spuit, kan hij makkelijk aanpassen, maar niemand kan mij gezonde longen geven." Daar had men niets op in te brengen, maar op die plek werk ik niet meer en in een bedrijf/instelling waar men zulke instelling heeft wil ik niet werken.
Daarna heb ik ook gewerkt waar men er wel rekening mee hield zodra men het wist, of ze bleven uit mijn buurt als men parfum op had of ze spoten minder of geen parfum op. Dus zo kan het ook.

Maar eigenlijk waar je ook bent, in de wachtkamer, openbare plekken, als het kan leg het even uit. De meeste mensen hebben er wel begrip voor.

groetjes Miepje123

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 15:21 uur

wel vermijden: door je ziek te melden, door naar je teamleidster te lopen, door nogmaals uit te leggen, door een andere werkplek te zoeken...

want parfum maakt me letterlijk ziek

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 15:53 uur

Helaas het is een begeleider van mijn woongroep, en tot nu toe is het met vriendelijk uitleggen nog niet gelukt. Vandaar dat ik het niet kan vermijden.

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 16:45 uur

zoek iemand die jou kent en begrijpt en met jou en je begeleidster kan praten.
misschien een andere begeleidster, misschien haar baas, misschien familie van je of vrienden. of een verpeekundige...

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 17:17 uur

Aangezien we in "Nederland , Betuttelland" wonen, zouden we heftig kunnen klagen bij ProRail om de bv. de stations parfumvrij te maken.
De realiteit is dat je niet met iedereen rekening kunt houden.

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 19:45 uur
Reactie op emsepems

zoek iemand die jou kent en begrijpt en met jou en je begeleidster kan praten.
misschien een andere begeleidster, misschien haar baas, misschien familie van je of vrienden. of een verpeekundige...

Dat is nu wel wat ik probeer, maar blijft een lastige situatie.

Reactie op balling

Aangezien we in "Nederland , Betuttelland" wonen, zouden we heftig kunnen klagen bij ProRail om de bv. de stations parfumvrij te maken.
De realiteit is dat je niet met iedereen rekening kunt houden.

Dat klopt, alleen ik wil wel graag zoveel mogelijk mijn eigen huis prikkelvrij hebben. 100% kan niet, maar wel zoveel mogelijk. Waar moet ik anders m’n longen tot rust kunnen krijgen.

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 19:51 uur
Reactie op balling

Aangezien we in "Nederland , Betuttelland" wonen, zouden we heftig kunnen klagen bij ProRail om de bv. de stations parfumvrij te maken.
De realiteit is dat je niet met iedereen rekening kunt houden.

buiten in de maatschappij kan het niet, maar thuis wel (en bij mij ook op mijn werk.... anders hebben ze me ziek, maar ik ben altijd van creatieve oplossingen ipv eisen hoor, kom je verder mee)

Login of registreer om te reageren