Flixotide en Serevent hoeveel samen op één dag?

05-08-2019 om 16:54 uur

Hallo allemaal,

Ik ben weer eens verkouden en heb dan dus ook veel last van mijn longen en was nu weer echt ziek. Op advies van de ha ben ik vorige week woensdag begonnen met de Flixotide dubbel te nemen ('s morgens 2x en 's avonds 2x) met zo nodig overdag ventolin. Vandaag voelde ik me eindelijk wat minder ziek maar had het juist wel benauwder en dan is 4x ventolin wel weinig.
Kan ik naast 2x2 Flixotide ook Serevent gebruiken in plaats van Ventolin? Of krijg ik dan te veel medicijnen binnen?
Ik hoop dat iemand van jullie mij weer kan helpen. Ik kan uiteraard morgen ook de ha even bellen maar jullie weten het misschien zo.

Groet, Hinke (Hiske)

Login of registreer om te reageren
05-08-2019 om 17:10 uur

Het kan wel, maar moet altijd in overleg met de arts.

Login of registreer om te reageren
05-08-2019 om 17:45 uur

Dank voor je snelle reactie. Ik ga morgen dan maar weer even bellen.

Login of registreer om te reageren
06-08-2019 om 16:37 uur

Hallo Emsepems e.a.,

Vind het altijd prettig dat ervaringen gedeeld worden dus ik zet dit hier toch weer even bij. Al weet ik ondertussen dat Astma, grillig, ongrijpbaar en voor iedereen anders is.

Maar vanmorgen heb ik dus de huisarts gebeld.

In overleg met de ha nog twee weken Flixitotide (250 mcg) 2x2 per dag gebruiken. Daarnaast 2x per dag Serevent (50). Serevent mag ik eerder mee stoppen als ik denk dat het kan en zo nodig weer over gaan op Ventolin. Mocht het echter over twee weken niet beter gaan, dan afspraak maken bij ha, voor eventueel opnieuw verwijzing naar longarts.

Vanmiddag 12 uur Serevent genomen, straks rond 9 uur de volgende en dan morgen 's morgens en 's avonds. Nu, op dit moment heb ik eigenlijk nog niet genoeg aan de Serevent van vanmiddag. Ik ben niet erg benauwd maar prettig voelt het ook nog niet maar het is zo 9 uur:-) De komende dagen kijken hoe het gaat.

Groet, Hinke (Hiske)

Login of registreer om te reageren
06-08-2019 om 20:25 uur

Beterschap! Fijn dat je nog even laat weten wat het advies was.

Login of registreer om te reageren
07-08-2019 om 19:26 uur

Dank beide.
Ik ga proberen het forum weer wat meer te volgen, zoveel ervaring, advies en kennis hier, fijn.

Login of registreer om te reageren
08-08-2019 om 12:17 uur

Hoi Hiske, ik inhaleer standaard 2 x daags Serevent en kwartiertje daarna Pulmicort (ik had jarenlang Flixotide) Bij ontsporing van mijn astma, gooi ik dan de ontstekingsremmer omhoog naar 3 x daags. En gebruik tussendoor Ventolin. Dit mag gewoon allemaal naast elkaar. Dit heet een behandelplan. Je bespreekt het met je arts of longverpleegkundige. Dan hoef je het niet telkens te melden hoor. Bij de reguliere controle kun je dan zeggen dat je bijv. 3 weken je medicatie had opgehoogd vanwege verkoudheid o.i.d.

Login of registreer om te reageren
08-08-2019 om 20:39 uur

Dank Thirza voor je reactie. Ik ben momenteel heel erg aan het twijfelen hoe verder. Dinsdagmiddag begonnen met Serevent en het gaat alleen maar slechter. Ik ben nog steeds kortademig en voelde me zeker vandaag weer zieker. Ik had vanavond het idee dat ik het juist van de Serevent benauwd kreeg. En dat net weer voor het weekend natuurlijk. Normaal zou ik denken stoppen met serevent en het weer even een dag of twee proberen met ventolin.
Ruim tien jaar lang kon ik het eigenlijk altijd vrij goed zelf onder controle houden maar het laatste half jaar blijf ik maar slijm ophoesten. Soms weer wat erger, soms weer wat minder. Maar nu daarbij ook al twee weken niet fit.
Morgen toch maar weer bellen....... Misschien weer tijd voor een bezoek aan de longarts. En zo'n behandelplan lijkt me een goed idee.

Login of registreer om te reageren