Merem(Heideheuvel)

11-08-2019 om 12:36 uur

Is er iemand die gerevalideerd heeft in de Hoogt Merem?

Login of registreer om te reageren
11-08-2019 om 12:55 uur

Afdeling t hoogt bedoel je? Ja daar heb ik gerevalideerd, dit was een groep met merendeel copd patienten en merendeel van de astma patienten zaten toen op de Eik.
Maar de revalidatie van mij is al 9 jaar geleden en er is veel veranderd wat ik soms zo lees..
Mij heeft het heel goed gedaan, veel geleerd, ook aan acceptatie, en sterker geworden door het vele sporten en bewegen op maat.
Inmiddels ben ik een stuk slechter geworden en ook is de conditie een stuk minder maar heeft niks met de revalidatie te maken maar met de copd.
Als je iets wil weten vraagt u maar..

Login of registreer om te reageren
15-08-2019 om 07:35 uur

Dank goudvisje,
Kun jij mij het verschil qua benadering van de Eik en ‘t Hoogt voor patiënten meedelen. 3 jaar geleden zat ik met nog 2 copd-ers in de Eik. Ik heb me toen alleen met de Eik bezig gehouden. Daar had je alle vrijheid en hoefde je alleen je programma af te werken en werd je verder niet gecontroleerd.

Login of registreer om te reageren
15-08-2019 om 07:54 uur

Volgens mij gaat het op t hoogt er hetzelfde aan toe, althans wel toen ik er zat, je hebt je programma en verder ben je vrij om te doen wat je wilt, mits je het wel aangaf als je langer van het terrein weg ging.
Je moest doorgeven wanneer je een keer niet mee at,s'avonds.
De ziekenafdeling zat op de benedenverdieping.
Alleen op t hoogt had je vaak een gedeelde badkamer, de eik was moderner en nieuwer.
Hoe het nu is weet ik verder niet, van mij is het al lang geleden,toen zaten de copd-ers merendeel op t hoogt.
Ga je opnieuw revalideren? Misschien zijn er mensen die er korter geleden hebben gerevalideerd en nog wat kunnen vertellen hoe het nu er nu aan toe gaat.

Login of registreer om te reageren
15-08-2019 om 08:44 uur

Ik heb op heideborg (heet nu weer plataan) gezeten in januari tot en met maart dit jaar, vroeger was het locatie eik. Daarvan wordt verwacht dat je zelf op tijd aan de bel trekt en je zit verder van de verpleging af. Vaak zitten hier de mensen die wat beter zelfredzaam zijn en over het algemeen jongere, maar bij mij zaten er ook 3 van 70+ Die heel fit waren.
Van wat ik meekreeg heb je op de plataan wat meer vrijheid inderdaad. Maar op ‘t Hoogt is de zorg dichterbij en verder is veel hetzelfde van wat ik begreep.
Ohja op ‘t Hoogt heb je inderdaad een gedeelde badkamer. Op de plataan heeft iedereen in de slaapkamer een eigen badkamer erin gebouwd. Het verschil is inderdaad dat de plataan moderner is en ‘ t Hoogt iets minder modern. Voor de mensen die 50+ zijn is het ‘t Hoogt denk ik gezelliger omdat je met meer mensen van jouw generatie zit en op de plataan was meerendeel in de 20 en 30 en mij viel op dat wij vaak te druk waren voor de iets oudere generatie. Alhoewel we niemand buitensloten en het altijd gezellig was.
Nu zitten ook op ‘ Hoogt voornamelijk mensen met COPD of mensen die hulp nodig hebben met aan- en uitkleden en douchen etc.
Beneden ‘t Hoogt zit de Schakel dit is de ziekenboeg en heb ik ook gelegen helaas en dat vond ik enorm streng! Het verschil met de plataan was zo groot!

Dit is wat me nu te binnen schiet

Login of registreer om te reageren
15-08-2019 om 10:08 uur

Goudvisje en Nckiie,
Dank voor jullie reacties.

Login of registreer om te reageren
11-10-2019 om 12:33 uur

Net terug van 12 weken teug van Merem/Heideheuvel. Eerst 3 weken op de Schakel. En ja, dat is wat strenger, maar enorm streng?? Er loopt daar dag en nacht verpleging dat is waar, maar die dames zijn allemaal doorgewinterde longverpleegkundigen en super lief. Na die 3 weken ben ik op het Hoogt, maar achter de klapdeuren, wie daar was weet wat dat inhoud, geplaatst. Regime een stuk losser maar nog steeds, als er een verpleegster langs liep en je deed iets verkeerd correctie. En ja, soms moet je een badkamer delen. Maar in samenspraak met je naaste buur is dat geen enkel probleem. De Eik is al een poosje de kamers van de Maatschappelijk werksters enz. Alle oude gebouwen, dus ook de Kastanje met de verpleegkamers staan op de nominatie om gesloopt te worden en nieuwbouw te plegen. Daarvoor is een groot stuk grond verkocht om geld te genereren. Op de Plataan C zitten voornamelijk de Astma mensen. Op Plataan D de mensen van de Trappenberg. IK heb het er geweldig goed gehad, enorm veel geleerd over mijn ziekte, ACOS en longtumor, maar ook hoe er mee om te gaan. Als ik mag wil ik volgend jaar weer.

Wie er binnenkort heen mag, ga er van genieten. Je MAG daar zijn, je moet niet. Aan jou de keuze om er uit te halen wat er in zit.

Login of registreer om te reageren
12-10-2019 om 00:54 uur

@Bruja verschil zal wellicht zijn dat ik heel jong ben en op de schakel belandde voor 5 weken door een longvliesontsteking en werkelijk niks mocht dan rusten, niet mocht lunchen bij mijn vrienden op de plataan waar ik de eerste weken heb gezeten, daar amper even op visite mocht en zelf mocht ik ook maar max een half uur visite ontvangen in de avond. Op de plataan heb je letterlijk alle vrijheid en geen verpleegkundige die daar loopt, ja in de ochtend om je wakker te maken.
En de meeste zijn inderdaad enorm lief! Wellicht als ik op de schakel was begonnen had ik de plataan ook minder streng gevonden, maar als ik in het ziekenhuis lig vind ik de vrijheid al veel groter in vergelijking met de schakel, maar dat is ook persoonlijk hoe je het ervaart en wellicht omdat ik jong ben dat ze mij zo kort hielden.

Maar enorm fijn dat je het zo goed ervaren hebt en weer terugwil! En super dat je er veel aan hebt gehad. Heb je ook mogen zwemmen?

Oh en voor de mensen die er vroeger zaten de kastanje is het hoofdgebouw:p
En van wat ii begreep gaat het oude zwembad bij de gymzaal evt met gymzaal ook plat? Nieuwe zwembad is wel enorm mooi geworden!

Login of registreer om te reageren
12-10-2019 om 17:59 uur

Er is al veel informatie gegeven, en ik wil graag nog wat toevoegen.

Afgelopen voorjaar revalideerde ik op Merem.
Er wordt veel aangeboden en je kunt er veel leren. Denk aan dingen op het gebied van zelfmanagement, omgaan met acceptatie/boosheid/frustratie, beweging, rust en temporeductie, ergonomische tips, werk en/of studie, hobby's, dagindeling en educatie.
Zorgverleners waarmee je te maken kunt hebben zijn bijvoorbeeld de longarts, longverpleegkundige, longfunctie-assistent, agoog, fysiotherapeut, oefentherapeut, psycholoog, ergotherapeut, diëtist, logopedist, creatief therapeut en apothekersassistent.

Er waren programma's van 8, 10 of 12 weken.
Iedereen krijgt een individueel programma. De weekindeling wisselt per week. De basis is fitness, op maandag, woensdag en vrijdag. Daaromheen worden alle andere activiteiten gepland.

De eerste twee weken staan in het teken van extra onderzoeken, onder andere om je beginsituatie te bepalen. Ook bepaal je je doelen. Halverwege is er een tussenevaluatie.
De laatste twee weken staan in het teken van eindonderzoeken en evaluatie.

De eerste helft ben je van zondagavond tot en met vrijdag aanwezig. De tweede helft heb je langere weekenden en kom je op maandag naar Merem. In die periode ben je ook een keer een extra dag thuis.

Hoe het iemand tijdens en na een revalidatie vergaat is natuurlijk afhankelijk van veel factoren, die je lang niet altijd zelf in de hand hebt.

Zelf ben ik erg tevreden.
Een groot voordeel voor mij was dat er in korte tijd veel geëxperimenteerd kon worden met medicijnen. Dat is in een gewoon ziekenhuis welhaast onmogelijk.

Mijn verwachting was dat ik na Merem weer kon functioneren zoals ik eerder kon, toen ik nauwelijks klachten had.
Dat beeld moest ik bijstellen. Wel leerde ik beter omgaan met mijn huidige situatie. Daar heb ik dagelijks profijt van. Mijn energieverdeling is beter. Daardoor kan ik mijn geplande activiteiten vrijwel altijd uitvoeren.
Ook het accepteren en inzien van de huidige situatie gaat behoorlijk goed. Nog steeds trap ik in valkuilen, maar ik herken ze. Ze zijn zelden meer écht verrassend, wat veel minder frustratie geeft.

De revalidatie vond ik erg stressvol en vermoeiend. Desondanks ga ik weer als het nodig is.

Login of registreer om te reageren
13-10-2019 om 09:22 uur

Om dit aan te vullen: Vanaf de tweede helft hoef je niet per se meteen een “lang” weekend te krijgen. Ik heb dit pas de laatste 3 weken gehad van de 11 weken totaal (in overleg ben ik 1 week eerder gestopt). Het hangt totaal van je situatie af, mij vonden ze daarvoor te slecht om langere weekenden te krijgen.
Wel kreeg ik het voor elkaar om op donderdag weg te gaan en zondag terug te komen ipv op vrijdagmiddag weg en maandagmiddag terugkomen. Er zijn dus mogelijkheden maar onderbouw het goed! Ik reis namelijk een uur zonder files en was afhankelijk van mijn ouders die me brachten en zo kon ik zo lang mogelijk thuis zijn en had ik het minst last van de files en kon het ook geregeld worden met de diensten van mijn ouders.

Ouders met jonge kinderen kunnen extra verlofdagen krijgen, zodat de kinderen wat minder lijden. Zo was iemand elke woensdagmiddag uitgepland en kwamen de kinderen langs, super gezellig! en iemand die dichtbij woonde was dinsdagmiddag uitgepland tot woensdag na de lunch en sliep dan thuis ivm de kinderen. Ze proberen mee te denken maar hebben vooral dat jij met oplossingen komt.

Login of registreer om te reageren
13-10-2019 om 13:39 uur

Wat Nckiie zegt is een goede aanvulling. De behandeling is maatwerk, gericht op jouw persoonlijke situatie.

Login of registreer om te reageren